Sawadee pee mae!

Trip Start Dec 24, 2012
Trip End Mar 13, 2013

Flag of Thailand  , Changwat Chiang Mai,
Tuesday, January 1, 2013

Gelukkig nieuwjaar, of zoals ze hier zeggen: Sawadee pee mae! De jaarwisseling hier in Chiang Mai was een heleboel dingen. In één woord: heerlijk. In wat meer woorden: Feëeriek (waar o waar moet dat trema?). Gezellig. Druk. Zwoel. En cheesy.
Om maar met het laatste te beginnen: op het moment dat wij onze plannen maakten was de keuze aan hotels tijdens de jaarwisseling zeer beperkt. Zodoende raakten wij noodgedwongen verzeild in de laatst beschikbare kamer -de bruidssuite- van een sterrending met zwembad en met aspiratie. Heel veel aspiratie. De gasten waren van harte uitgenodigd voor een Compulsory Gala Dinner. Dus voor een schappelijk doch 'compulsory' prijsje mochten, nee móésten, wij genieten van een buffet, traditionele Thaise dans en een Thaise band met westers repertoire. O, en "one free bottle of beer". Elk. Ook werden er tussen de adembenemende acts door schitterende prijzen verloot: een aantal gasten, waaronder wij (privileges van de bruidssuite?) vielen in de prijzen. Of nee: prijs. Er was maar één: een overnachting in ditzelfde hotel. In te wisselen tussen juni en september.
Ons verblijf op het Gala duurde dus precies 1 flesje bier. Tot zover cheesy.

We togen samen met duizenden Thai en de collega-toeristen de stad in, biertje in de hand, flipflops onder de voetjes, toegerust op de nacht die hier niet onder de 20 graden komt. Iedereen was op weg dezelfde kant op: richting het plein net buiten de oude stadspoort waar een Thaise rockband optrad en waar een typisch Aziatische nightmarket was opgesteld: overal eettentjes, stalletjes met handelswaar en nog eens duizenden mensen. De verhouding Thai-toerist een plezierige 100-1. De drukte spreidde zich uit voorbij het plein; ook langs de oevers van de gracht rondom de oude stad zaten groepjes mensen, te kletsen en te kijken naar andere groepjes die op de andere oever zaten en rondslenterden.
De hoofdattractie van de avond was het oplaten van wensballonnen. Vanaf een uurtje of 8 begon de lucht boven de stad zich te vullen met eerst tientallen, later honderden en nog later duizenden lichtjes die langzaam hemelwaarts voeren. Langs de straten troepten groepjes mensen samen rondom de ballonverkopers. Bij iedere ballon die statig opsteeg joelde en klapte iedereen mee. Een enkele ballon zweefde richting boom of dakrand. Die werd collectief toegejuicht, de goede kant op. Omhoog, omhoog!! Het was een prachtig gezicht - de wind dreef alle ballonnen dezelfde kant op: een dromerige melkweg van nieuwjaarswenswen. En morgen staan een paar boeren ten zuidwesten van de stad te vloeken bij de neergekomen resten van al dat moois, haha.

Tegen twaalven hadden we een plekje ingenomen aan het water en zaten net als iedereen met het hoofd in de nek af te wachten wat komen ging. Op de brug rechts van ons ging af en toe wat siervuurwerk omhoog. De ballonnen bleven maar komen. Het 12 uur moment verliep vrij sereen: het sporadische vuurwerk intensiveerde wat en er ging een gejuich door de menigte. Een kwartier lang bleef iedereen staan en zitten kijken naar het vuurwerk en de ballonnen. Daarna kwam iedereen als bij afspraak in beweging. De hele meute ging in omgekeerde richting huiswaarts. De overvolle kroegen liepen leeg en voordat wij zelf halverwege ons hotel waren gelopen waren de meeste terrassen al opgeruimd. Gelukkig vonden wij er nog een die open was voor een laatste biertje. Dat liep dankzij de gezellige conversatie met 2 cursisten uit onze eerdere kookcursus uit op 2 biertjes. Toen we de laatste kilometer richting onze bruidssuite terugliepen zagen we her en der nog een paar toeristen zwalken, en de laatste paar minuten zelfs niemand meer. Chiang Mai in diepe rust, alsof er niets was gebeurd. Wij hebben het licht maar uitgedaan.

Ruud Bijl on

Wow ziet er weer prachtig uit. Beste wensen, veel gezondheid en heel veel plezier nog daar.