De Pure Natuur van Mongolie

Trip Start Jun 28, 2006
Trip End May 2008

Flag of Mongolia  ,
Monday, August 7, 2006

Mongolie, met slechts 3 grote steden op een oppervlakte van ongeveer drie keer Frankrijk en nagenoeg geen landbouw, is sedert de tijd van Ghengis Khan weinig veranderd. Op onze 21 daagse rondreis zagen we kilometers na kilometers ongerepte natuur, met hier en daar een aantal yurts. De paar overblijfselen van het communisme die we tegenkwamen, waren vervallen en overwoekerd.

Het merendeel van de bevolking bestaat uit veehouders en ze leven van wat hun dieren hen te bieden hebben. Tijdens de zomermaanden bestaat het dieet bijna uitsluitend uit zuiverproducten, want dan hebben de dieren hun kleintjes. Tijdens de winter verhuizen ze naar de bergen om de natuur te laten herstellen en worden er meer dieren geslacht. Het is een heel trots volk, dat heel veel waarde hecht aan tradities. Mede daarom zijn ze zo gastvrij, omdat de traditie het zo dicteerd. Een Mongoolse reiziger kan altijd overal binnenstappen voor een kopje melkthee, eten of een slaapplaats.

Deze traditie geldt ook voor touristen. Mits naleven van bepaalde gedragsregels, ben je altijd overal welkom en word je overladen met allerlei lekkernijen. De families maken ook hun slaapplaats voor je vrij voor een klein prijsje. Sommige families hebben zo bij de touristische trekpleisters kleine guesthouses gebouwd. De duurdere optie is slapen in een tourist gercamp, waar je iets meer faciliteiten hebt zoals een douche bv. Wij verbleven voornamelijk in de guesthouses, omdat juli niet alleen de warmste, maar ook de natste maand bleek. Gezien er vorig jaar bijna geen regen viel, werden we vooral in de Gobi woestijn met open armen ontvangen als zijnde de regenbrengers! Inderdaad, vanaf de tweede dag hadden we twee volle dagen regen en ook daarna heeft het nog bijna dagelijk wat geregend (wat de toestand van de wegen nog verergerde)

Wegen aanleggen heeft geen enkele zin, gezien de winters zo streng zijn dat ze jaarlijks stukvriezen! De paar asfaltwegen die we zijn gepasseerd waren er nog erger aan toe dan de zandwegen. Mongolie is dus echt het land der bumpy roads! Je wordt een met de natuur en verlegt dagelijkt je grenzen qua comfort & hygiene. Het leven is hier zo eenvoudig en de mensen zoveel gelukkiger dan bij ons... Inspireert je om ook de overbodige dingen te schrappen - ergens een "gulden middenweg" te zoeken?

Dingen die vooral bijblijven zijn:

De eindeloze gastvrijheid van de mensen.

De loslopende kuddes dieren overal. Geiten, schapen, koeien, yaks, paarden en kamelen behoren wel tot hun herders, maar leven een heel natuurlijk en vrij bestaan. Om de dieren te melken hoeven ze enkel de kleintjes te vangen en dan blijft de rest vanzelf in de buurt.

Hoe een oude berggeit zich eenzaam van de rotsen werpt wanneer het gewicht van z'n hoorns te zwaar wordt om nog te dragen.

Een baby adelaar die voor het eerst leert vliegen.

De hartverscheurende roep van een moeder kameel ("wheeping camel") en het verhaal dat vroeger, om de grafkamers van koningen geheim te houden voor grafrovers, er geen tombe of ander herkenningspunt werd gebouwd. In plaats daarvan werd op de plaats van het graf een baby kameeltje gedood voor de ogen van z'n moeder, om zo later de plaats van het graf terug te kunnen vinden.

M'n grootste "Friend" van allemaal in het guesthouse aan de ruines van Saikhan Ovoo. Een baby kamelenweesje dat heel graag snoepjes lustte... en ook zeep...

De vriendschap met een 22-jarige moeder van drie kleine meisjes, die erin sloeg me (Veerle) even terug kind te doen voelen. We speelden samen tikkertje en speelden met de bal en liepen door de velden van wilde bloemen... Wat een overweldigend vrij gevoel!

De oneindige natuur... en de natuur... en de natuur...

wijleweg
wijleweg on

lieve mensen,
krijg het gevoel dat jullie dit niet alleen schrijven, zo fijn om lezen is het.
ik waan mij mee op reis enkel moet ik mijn nachtrust er voor inkorten.
veerle haar zelfportret en die lieve man herman zijn de mooiste landschappen.
het gaat jullie echt wel goed in deze wereld.
fijn fijn fijn
tot later