Het Monkey Mia circus

Trip Start May 13, 2008
Trip End Apr 05, 2009

Flag of Australia  , Western Australia,
Friday, October 31, 2008

29-10-08: Vandaag weer een rij-dag. In Carnarvon even bij het Visitor Centre langs gegaan, in de Lonely Planet stond iets over een enorme schotel die daar zou staan. Dat ding dus maar even bekeken en hij was groot. Het was ooit een ding voor communicatie overzee en hij is ook door de NASA gebruikt voor het tracken van een probe (als ik me niet vergis). Op de camping in het dorp waren wat ozzies die bij Monkey Mia waren geweest en me even wat foto's hebben laten zien van het geheel. Het is een redelijke rit erheen, maarja.. ze zeggen ook, we zijn er nu zo dichtbij kunnen het net zo goed bekijken.

30-10-08: Onderweg naar Monkey Mia even gestopt bij de stromatolites, het zijn een soort levende modderklompen die als pilaren boven het water uit steken. Apart is dat ze verantwoordelijk zijn voor een 20% stijging van het zuurstofniveau in de lucht. Dat is natuurlijk lang geleden gebeurd, maar daardoor is er leven op land mogelijk geworden.
Op het pad naar die dingen toe was wat te zien van de schelpjes die door regen aan elkaar plakken en waar je een soort van bakstenen van kan maken. De foto's maken het een en ander duidelijk.
In de avond was ik in Monkey Mia. Op de camping stond een Deen, hij was 15 jaar geleden naar Australie gekomen, getrouwd en gebleven.

31-10-08: Vroeg op vandaag want de dolfijnen zouden om 7:30 al aan het strand verschijnen. Ze worden 'gecontroleerd' gevoerd en weten precies hoelaat ze waar moeten zijn. Het voeren gebeurt 3x op een ochtend en elke dolfijn heeft z'n eigen emmer met vis. Een stel rangers vertellen wat over de beesten en daarna komen een stel vrijwilligers met vis. Die kiezen willekeurig wat mensen uit het publiek die dan de vis mogen geven aan de dolfijn.
Ik wilde vandaag weer verder, maar heb nog lang met de Deen (Soren) en zijn vrouw staan praten. Ze gaven me gelijk hun adres in Perth, zodat ik nog even langs kon komen als ik daar was.
Eenmaal onderweg nog gestopt bij Eagle Bluff, daar kon je vrij hoog boven de zee lopen over een boardwalk. In het water kon je van alles spotten, ik zag er wat haaien in rond dobberen.
Iets verderop was Shell Beach. Een heel bijzonder strand wat volledig bestaat uit kleine schelpjes. Het strand is een 5 meter diepe berg schelpen.