Exmouth en Cape Range National Park

Trip End Apr 05, 2009

Diverse campings/bushcamps

Flag of Australia  , Western Australia,
Tuesday, October 28, 2008

24-10-08: Afscheid genomen van de inmiddels bekende lui op de camping en op weg gegaan. Echt de hele dag gereden en uiteindelijk op een parkeerplaats gestopt waar je 24 uur mag staan. Dat is goed geregeld hier, want het zijn ruime plaatsen met wc's, picnic tafels en soms nog een grote waterton met een kraan.

25-10-08: Via Port Hedland om te tanken, waar verder overigens geen drol te beleven is, doorgereden tot zonsondergang. Onderweg moest ik nog wachten bij een spoorwegovergang. Nou hebben wij soms lange goederentreinen in Nederland, maar hier heb ik echt 5 minuten staan wachten en de trein was al redelijk ver voorbij toen ik aankwam! Ik heb nog even een foto gemaakt van het ding, al denk ik dat de trein zelf moeilijk te spotten zal zijn.
Op een camping in Roebourne maar gestopt.

26-10-08: De dichstbijzijnde stad was Karratha, ik wilde daar even naar het Visitor Centre voor wat info over Exmouth en Cape Range... helaas was het al dicht. In de stad even naar een K-Mart geweest voor zo'n klamboe ding, de muggen zijn redelijk irritant en door de warmte moet je wel met ramen e.d. open slapen. Verder gereden en uiteindelijk rond een uur of 5 gestopt op zo'n parkeerplek vlakbij Nunatarra.

27-10-08: In Exmouth zat een mooi Visitor Centre, daar heb ik de nodige info gehaald over het park. Ik ben gelijk doorgereden naar het park, wat zo'n 50km van Exmouth ligt. Je kon voor 6 dollar per nacht in het park kamperen. Op de kampeerplek die Tulki Beach heette vond ik het wel best. Ze raadde aan om wat spul neer te zetten op de kampeerplek om een plaats te 'claimen', ik heb een tafeltje opgezet met een stoel erbij... ik had de auto namelijk nodig om verder te rijden naar Turquoise Bay waar ik gesnorkeld heb. De zogenaamde "drift loop" was vrij apart. Je loopt langs het strand een paar honderd meter, gaat dan het water in en wordt door de stroming weer terug gestuwd. Ik heb hier een Black Tip Reefshark gezien, natuurlijk een hoop andere vissen en wat koraal. Helaas kan het in de verste verte niet tippen aan de Great Barrier Reef aan de oostkust. Het viel dus eigenlijk een beetje tegen.

28-10-08: De dag startte met veel bewolking. Ik ben eerst naar de Mandu Mandu Gorge onderin het park gereden om daar wat te lopen. Echt zwemweer was het niet. Toen het opklaarde ben ik naar Oyster Stacks gereden, daar wat gelopen over het strand maar het was toch nog erg koud door de wind. Uiteindelijk teruggereden naar Turquoise Bay en daar toch nog maar even gesnorkeld in het Bay deel. Dit is een ander deel waar geen stroming is. Het zicht was hier minder, waarschijnlijk door het stillere water. Op de terugweg naar Exmouth nog even gestopt bij een wrak (SS Mildura), niet heel bijzonder helaas.
De camping die ik in Exmouth gezien had op de heenweg was al dicht (5 uur), de Big4 ernaast was nog wel open... kost wel wat meer, maar dan heb je ook wat ;D