De Tanami Road

Diverse (bush)campsites

Flag of Australia  , Western Australia,
Friday, October 17, 2008

13-10-08: Vandaag vroeg op gegaan, te vroeg want de stad was nog dicht. Ik wilde even de foto's op DVD zetten enzo, maar dat ging dus niet. Gelukkig kwam de kerel van het internet cafe aanlopen toen ik heen en weer was gelopen naar de bank, dus dat kwam goed uit. Na het netten even getankt voor een verassend laag bedrag, ik bedoel .. Diesel kost in Alice Springs 1,74/liter en op veel plaatsen waar je het eerder zou verwachten kosten het veel meer, niet echt logisch dus.
Hierna gestart met de Tanami Road. De eerste dag ben ik een redelijk eind gekomen, ik ben bij een creek crossing die droog stond gaan camperen.

14-10-08: Vandaag op weg naar Rabbit Flat Roadhouse, hier stond een stukje over in het 4WD boek wat ik bij me heb. Het was gelijk een punt om even wat diesel bij te halen. Gezien de prijs (2,72/liter) maar even goed gerekend hoeveel ik nodig had om tot het volgende pompstation te komen!
Niet ver van Rabbit Flat was de grensovergang naar Western Australia, het leek op de overgang van Nederland naar Belgie. De kwaliteit van de "weg" zakte van slecht naar diep triest, volgens mij hebben ze daar nog nooit onderhoud aan gepleegd. De 50 meter asfalt die ik zo'n 60km verderop tegenkwam was ook niet wat het geweest was ... een en al gat. Gelukkig geen lekke banden aan over gehouden! Uiteindelijk ben ik na zo'n 65km gestopt aan de kant van de weg om te camperen. Erg irritant overigens in de outback, je stapt uit en wordt belaagd door de vliegen, vanaf de grond word je door de mieren aangevallen en als de zon dan eenmaal onder is en de vliegen houden het voor gezien, nemen de muggen het over >:(

15-10-08: Vandaag wilde ik tot Fitzroy Crossing komen, maar eerst even gestopt bij Wolfe Creek Meteorite Crater. Volgens de informatie borden 300.000 jaar oud, volgens het boek een miljoen ... ach, het is lang geleden gebeurd in ieder geval. De panorama die ik er gemaakt heb staat ook bij de photos, alleen is het daar vrij slecht te zien ... dus heb hem even bij Xs4all neergezet (http://www.xs4all.nl/~hilverin/Panorama1.jpg), met dank aan Simon voor het stitchen van de foto's!

Het volgende gat was Halls Creek waar ik weer een paar liter diesel heb gehaald, verder was het niet veel ... alleen een paar hang abbo's onder een boom, tsja.. wat moet je anders he.
De camping in Fitzroy was erg goed, ook weer eens een TV erbij .. dus daar heb ik de avond wel mee volgemaakt! Erg fijn was het om erachter te komen dat het hier ineens 1,5 uur eerder is dan in de Northern Territory. Kwam er pas in de ochtend achter dus ik had een lange dag.

16-10-08: Eerst naar Derby gereden, een loos stadje waar het enige interessante een grote Boab Tree was. Deze is gebruikt als gevangenis (zie ook de foto van het bordje). Ik had de Tanami Road inmiddels achter me gelaten en de volgende stop was Broome. Onderweg kwam ik bij een roadhouse aan waar een camping bij zat, daar kostte het 20 dollar per nacht! In de lonely planet stond dat de accomodatie duur was in Broome, maar dit was nog zo'n 60km van Broome... dat heb ik dus maar even niet gedaan. Vlakbij de stad (zo'n 6km ten noorden) heb ik een camping gevonden voor 12,50 per nacht. Die gasten bij het roadhouse zijn niet echt bij de tijd blijkbaar. Ze wisten me te vertellen bij de receptie dat vandaag de "Staircase to the Moon" te zien was. Komt neer op een de reflectie van de opkomende maan op de modder bij laag water. Ik ben dus maar even naar de stad gereden waarvandaan dat te zien zou moeten zijn. Een hoop mensen hadden hetzelfde idee en het was tering druk aan de waterkant. De bewolking heeft alles echter min of meer verpest, niks te zien van de staircase.... vandaag, de 17e zou de laatste dag zijn voorlopig waarop het fenomeen te zien is, misschien dat ik vanavond nog een poging ga wagen.