Kings Canyon en Uluru

Trip End Apr 05, 2009

Diverse (bush)campsites

Flag of Australia  , Northern Territory,
Monday, October 13, 2008

08-10-08: Vandaag ben ik vanaf Alice Springs de West MacDonnell Ranges in gereden, ik had een route gepland die voorkwam dat ik twee keer hetzelfde stuk zou gaan rijden. Je kon namelijk vanaf de Kings Canyon over een gravel road bij Uluru uitkomen. De eerste dag heb ik Simpsons Gap bekeken en daar 1,5 km gelopen door de "gorge". Bij Ellery Creek Big Hole ben ik op de camping gaan staan. Het Hole hier was niet echt heel bijzonder door de droogte, er zat niet zo heel veel water in namelijk. De foto's in het visitor guide boekje waren duidelijk weer op een ander moment genomen.

09-10-08: De eerste stop deze morgen was Serpentine Gorge, een looproute naar een uitkijkpunt gedaan bovenop een berg, maarja.. als je het vergelijkt met Carnarvon Gorge in Queensland, is het op zich niet zo heel bijzonder meer. Eenmaal beneden ben ik doorgereden naar Ormiston Gorge, daar ongeveer een uurtje gelopen. De volgende stop was Gosse Bluff, een krater van een meteoriet inslag. Wel 400 miljoen jaar geleden gebeurt, maar toch! Omdat het een vrij lompe 4WD track was die ernaartoe ging, was ik de enige daar .. dan hoor je dus helemaal niks. Als de wind ging liggen was het gewoon volledig stil, erg apart.
Via de gravel road ben ik nu naar Kings Canyon gereden, waar ik op de camping ben gaan staan.

10-10-08: Omdat ik vandaag de 6km lange loop route wilde doen, ben ik vroeg op gegaan. Het is dan nog enigszins uit te houden qua temperatuur namelijk. De route heeft zo'n 3 uur geduurd, op sommige plaatsen moest je echt uitkijken, zoals op de foto's misschien wel te zien is. Je loopt dan gewoon op een paar centimeter van een vrij diepe afgrond, zonder hekken/touwen/enz. In Amerika zouden ze helemaal gek worden als ze dit zouden zien. Wat me opviel aan de Kings Canyon was de hoeveelheid bussen met Jappanners, Chinezen en weet ik wat. Allemaal uitgerust met de nieuwste digitale spiegelreflexen en maar klikken, eentje waar ik naast stond had het ding op continu staan en bij elk uitkijkpunt waar ik hem zag draaide hij rond en hield het knopje in. 80 foto's van uitkijkpunt 1, 80 van punt 2 .. enz.
Hierna ben ik doorgereden naar Uluru en ben daar op de camping gaan staan in het resort. Het was in principe gewoon een heel dorp met cabins, winkels en je kon er kamperen. Voor de zonsopgang de wekker gezet om 5 uur.

11-10-08: Meer mensen hadden het idee om de zonsopgang te bekijken, want rond 5:15 was ik niet de enige die de camping afreed. Een hele stoet ging richting de berg die zo'n 15km verder lag. Elkaar inhalend werd er een race gedaan om de mooiste plek, belachelijk. Eenmaal daar had ik geen zin om helemaal naar de speciale parkeerplaats te rijden voor de zonsopgang, ergens langs de weg waar het uitzicht wel mooi was heb ik de auto geparkeerd. 10 minuten later stonden er nog 5 of 6 auto's voor/achter me langs de weg, stelletje schapen.
Na de zonsopgang ben ik naar de Mala parkeerplaats gereden, vanaf dat punt zou er om 8 uur een ranger walk starten. Ik wou het nog een kans geven en dit keer was het bijzonder interessant. De ranger wist echt alles te vertellen over de Aboriginals, de geschiedenis van de steen, de abbo-tekeningen die er te vinden waren en de natuur eromheen.
Het tweede deel van de dag ben ik naar The Olga's gereden, een collectie stenen zo'n 100km verderop. Daar was een looproute te doen van 7,7 km door "The Valley of the Winds". Helaas was het windstil in de valley waardoor het toch wel erg heet werd! Na de looproute door de Walpa Gorge snel teruggereden naar Uluru voor de zonsondergang. Het uizicht vanaf de plek waar ik in de ochtend gestaan had was toch niet zo goed als de view van de andere kant. Na de zonsondergang naar Curtin Springs gereden waar je gratis op de camping kon staan.

12-10-08: Vandaag wilde ik weer in Alice aankomen. De diesel in Curtin Springs kostte 2,22 per liter ... dus ik heb er maar even net genoeg in gegooid om (inclusief de inhoud van de jerrycan) tot Alice te komen. Daar kostte het de laatste keer 1,76/liter namelijk. Onderweg nog even een stop gemaakt bij "Jim's Place", daar zouden ze een dingo hebben als huisdier, Dinky (erg origineel). Heb het beesd niet gezien, wel een paar emu's die ze er hadden rondlopen... ook leuk.

En nu dus weer in Alice, weblog updaten, tanken en dan beginnen aan de tocht naar Broome!