Aan het werk in de mango business

Trip Start May 13, 2008
Trip End Apr 05, 2009

Blackmore River Produce

Flag of Australia  ,
Monday, September 29, 2008

18-09-08: Tegen de avond kwamen we aan op de farm, er stonden 2 caravans die niet echt mobiel meer waren maar wel airco hadden en fatsoenlijke bedden. We mochten daarin slapen als we wilden, of natuurlijk in de eigen auto+tent. De airco alleen was eigenlijk al reden genoeg om kamper te worden..... de bedden waren ook niet misselijk. Dean, de eigenaar, wilde dat de mensen die voor hem werkten goed konden uitrusten. Hij heeft ons het een en ander verteld over de boerderij en ons alvast het nodige papierwerk gegeven om door te lezen/in te vullen. De dag start om 7:30, dus dat wordt vroeg op morgen.

19-09-08: De eerste dag werd besteed aan veel uitleg, plukken van mango's, het "sappen" van mango's en het inpakken ervan. We hebben wat filmpjes gemaakt van het proces en deze op een laptop van een collega (we werken in totaal met 4 mensen daar) gemonteerd ...

20-09-08 tot nu: Gewerkt op de farm, we vonden het beter als we eerder begonnen vanwege de hitte. We starten nu dus om 6:30 ... dan is het prima uit te houden buiten! Het werk is afwisselend, je doet verschillende taken over de dag. De dagen op zich zijn natuurlijk wel vrij hetzelfde.

Hieronder heb ik even een stukje tekst van Rudi gestolen:
De dagen bestaan uit:
 Plukken
Dit gebeurt met een kniptang (short pole) aan een lange steel (1.20m), eerst vanaf de grond en later met een hoogwerker (cherrypicker), alles wat je hier plukt/knipt doe je in oranje bakken (lugs), hierbij moet je de steel van de mango er aanlaten.
 Sappen
Het probleem van de mango is dat als de steel breekt, komt er sap uit de steel en die tast de schil aan en mensen krijgen blaren op de huid.
Dus hier hebben ze een machine voor, je moet de steel met de hand breken en op een lopende band leggen en dan komt er een neutraliserend middel over heen uit 3 sproeiers, daarna wordt ze nog 1 keer met schoon water besproeit waarna ze in een grote witte bak vallen (bin)
s`morgens wordt de machine langs alle kisten gereden wat geplukt is maar na 10:30 wordt de machine in de schaduw gezet en worden de kisten opgehaald met de 2 jeeps.
De nieuwe is een goede auto (het enige voertuig hier dat geen handleiding heeft om er mee te werken) en de oude start een beetje slecht en als hij helemaal niet wil starten, dan doe je de motorkap open en pak je een hamer en sla je een paar keer op de plus pool van de accu en dan is de kans groot dat hij wel start.
 Wassen/poetsen
De witte bak wordt geleegd in een waterbassin waar ze in gewassen worden, daarna worden ze besproeit met een spul tegen fruitvliegen, hierna staat Dean ze te sorteren op: 1e, 2e keus en afval, daarna worden ze gepoetst door een aantal borstels, hierna komen ze in kleine bakjes te liggen en worden ze gesorteerd op gewicht.
 Verpakken
Als ze in een van de tonnen zijn gevallen worden ze in dozen verpakt, ze hebben verschillende maten: 10, 12 14, 16, 18, 20,22 en alles wat kleiner is.
Deze getallen geven aan hoeveel er in een doos zitten, het kleine spul wordt in dozen per 10 kg verpakt.
 Stickeren/deksels
Hier worden ze voorzien van de welbekende stickertjes, hier hebben ze 3 verschillende van. na dat dit gebeurt is worden de dozen voorzien van een deksel waar of de maat wordt aangegeven.
 Op de pallet pakken
De doos wordt op de pallet gezet, als de pallet vol dan is het totaal iets meer dan 1000kg aan mango`s.
Aan het einde van de dag (17:30) wordt er met z`n allen nog ff een biertje gedronken.
Het zwaarste aan het werk is eigenlijk de hitte, na een paar dagen zijn we om 6:30 begonnen omdat het tot 8:00 wel lekker werken is natijd stijgt de temperatuur akelig snel na een graad of 32 in de schaduw, in de zon wordt het ongeveer 45 graden.
Je moet ook ongeveer 1 tot 1,5 liter water per uur na binnen werken en dat is best wel veel.
In sommige stukken van de boomgaard is wel veel schaduw maar omdat Dean dit jaar niet bijzonder veel mango`s heeft. plukt hij ook bij de buren en daar zijn de bomen veel slechter en staat je iets meer in de zon.
Dean zijn boomgaard bestaat uit ongeveer 900 bomen en is goed onderhouden, de filmpjes die ik erbij gezet heb zijn gemaakt bij de buren, de foto van de bomen is in de boomgaard van Dean.
De volgende machines/voertuigen hebben ze hier:
 witte jeep (Mitshubatsi) - voor de kisten op te halen.
 oude/verrotte jeep (Holden/Opel/Vauxhall) - voor de kisten op te halen.
 Massey Ferguson - voor de sapmachine.
 David Brown - om de bins te vervoeren van de boomgaard naar de hal.
 Ford - als een van de trekkers het begeeft (wat dus wel eens gebeurt).
 cherrypicker - een hoogwerker met 2 knikarmen (ongeveer 7a8 meter).
 cherrypicker 2 stuks - hoogwerker met 1 arm (ongeveer 5a6 meter) deze is een stuk sneller te gebruiken bij lage bomen.

Ik denk dat ik dit nog een paar dagen doe en begin volgende week, dus de tweede week van oktober, richting Alice Springs vertrek. Ik wil natuurlijk niet vast komen te zitten hier in het noorden vanwege het wet-season wat nu op komst is.

mpmocking
mpmocking on

ja...
Heej jij daar...sorry das lang geleden zeg! Hoest daar? Eg afwisselend zo te zien hehe! Wat vind je nou het leukste om te doen?? Het sappen???? :)
Hier eigenlijk alles oke... heb net gehoord dak hier nog twee jaar kan blijven wonen. Heb gesolliciteerd op een baan in tiel en verders... nog steeds gek op bobbie :)
Spreek je snel!
(K)