De Savannah Way

Trip End Apr 05, 2009

Diverse campings

Flag of Australia  ,
Monday, September 1, 2008

01-09-08: Mail gechecked op de camping, voorlopig waarschijnlijk de laatste keer omdat het vanaf nu weer wat meer "remote" wordt. We gaan op weg naar Undara. In dit park hebben ze de lava tubes, schijnt heel wat te zijn. Op weg hierheen zijn we gestopt bij de Milla Milla Falls, daar ook de Zillie en Ellinjaa Falls bekeken. Hoop watervallen hier. Het volgende dorp heet Ravenshoe waar we gestopt zijn bij het info centrum en de supermarkt. Om de dag compleet te maken zijn we nog even naar de Millstream Falls gereden en zijn iets verderop gestopt op een parkeerplaats waar je gratis mocht kamperen.

02-09-08: Rond 12 uur komen we aan in Undara, daar de camping geregeld en gelijk ook een tour geboekt voor de tubes. Dit kon je helaas niet op eigen houtje bekijken. De goedkoopste 2 uur durende tour kost al 45 dollar, dus 2 uur it is! De grotten waren wel bijzonder om een keer gezien te hebben, maar 45 dollar waard .... nee. We hebben nog een track gelopen en een berg skippies gezien.

03-09-08: Vandaag op weg naar Croydon, het was een lange saaie weg... niet heel bijzonder.

04-09-08: Omdat ik sinds het duiken weinig hoor, te veel bagger in de oren denk ik, vond ik het wel een idee om even bij een huisarts langs te gaan. Misschien kon hij het ff uitspuiten. Ik besloot om in het volgende gat "Normanton" even een arts op te zoeken. Deze was vandaag in een ander gat aan het werk, dus we hebben maar een camping gepakt en morgen ochtend ga ik het nog een keer proberen.

05-09-08: 's ochtends naar de doktor, hij heeft even gekeken en inderdaad .. veel rommel in de gehoorgang. Hij kon nu niks doen, maar heeft druppels meegegeven om de wax op te lossen/los te weken ;D Daar maar even mee aan de gang.
Op de camping stonden 5 duitsers met 2 Pajero's, ze waren van plan om dezelfde weg als ons te gaan rijden naar Darwin. Perfect dachten we, want je kan beter met meerdere wagens aan zo'n reis beginnen! Ze vonden het een goed idee om samen te reizen, alleen konden ze nog niet weg omdat 1 van de wagens nog een olie wissel moest krijgen. Daar hebben we tot in de middag op gewacht.

06-09-08: Vannacht hebben we in Burketown gestaan, een gat op de route. Rond een uur of 8 gaan we tanken en weer op pad. Veel gereden, getankt, gereden, getankt en 2 creek crossings gedaan waar daadwerkelijk water in stond. Het was te merken dat we in het droge deel van het land waren terecht gekomen. Bij een crossing op de route hebben we besloten om te gaan kamperen, gratis. Een redelijk kampvuur maakte het wildkamperen volledig :)

07-09-08: Via Borroloola, waar we allemaal weer eens getankt hebben, vervolgen we de route. Zo'n 100KM verder over de zandweg denk ik dat ik een lekke band heb. De wagen trekt naar rechts en hoe ik ook tegenstuur... we belanden tegen ons zin in in de berm. In plaats van een lekke band was er een moer pleite van de stuuras. Het rechterwiel was niet meer verbonden met de stuuras, het schroefdraad op het kogelgewricht was verrot en de splitpen afgebroken. Fijn. Gelukkig reden we met 3 wagens, maarja.. de 2 Pajero's waren een paar KM voor ons en ons volgende stoppunt was nog wel ruim 50KM verder. In de krat met onderdelen die in de auto staat vond ik nog een soortgelijk onderdeel, het leek erop .. maar was niet hetzelfde helaas. Er zat echter wel een moer aan die ik dus kwijt was. Opgekrikt en geprobeert of het schroefdraad nog iets waard was, helaas niet. Gelukkig had ik ook een bak spijkers in diezelfde krat zitten... een spijker door het gat van de splitpen en die omgevouwen en voila, we konden weer verder. Heel rustig stationair in z'n 2e versnelling een stuk doorgereden tot een afslag naar een boerderij. Helaas was dat nog zo'n 25KM van de hoofdweg en als de Duitsers naar ons op zoek gingen zouden ze ons niet vinden als we deze weg in zouden slaan! Gewacht op het kruispunt tot na een uurtje 1 van de Pajero's aan kwam stuiven, hij vertelde dat hij op de weg terug zelfs nog een lekke band had gehad! Er werd snel gehandeld en hij zei we gaan direct terug rijden naar het dorp Boroloola om een nieuw onderdeel te halen. We hadden daar gelukkig een sloop gezien waar ze wat Landcruisers hadden staan. Rudi en de passagiers van de Pajero bleven wachten bij de Landcruiser en wij zijn met z'n 2en 100KM terug gereden naar het dorp. Daar bij de sloop een oud gaar onderdeel mogen kopen voor 15 dollar (vrij goedkoop als je kan bedenken dat ze kunnen vragen wat ze willen!). Getankt, de band van de Pajero laten repareren en 100KM terug over de ruige weg. We kwamen zo'n 3,5 uur later weer aan bij de Landcruiser en zagen dat de 2e Pajero er ook weer was. Ze hadden het kamp opgezet net naast de weg. Ik heb de wagen kunnen fixen en we zijn die nacht daar gebleven.

08-09-08: We waren gisteren op weg naar The Lost City, tot die as het begaf... vandaag een tweede poging. Eenmaal bij The Lost City duurde het verdomd lang voor de laatste Pajero er was, na zo'n 30 minuten wachten teruggereden.. en ook hun hadden een lekke band gehad. Ze hadden het net weer voor mekaar gelukkig. Na The Lost City naar Roper Bar en alsof het niet genoeg was, vlak voor een creek crossing was de eerste Pajero gestopt om wat foto's te maken... starten ging helaas niet meer. Accu verrot. Het was een automaat, dus de helling afduwen was wat moeilijk. Met enige moeite en mobiele starthulpen het ding aan de praat gekregen. In Roper Bar hebben ze maar even een andere accu gekocht!

09-09-08: Vandaag op weg naar Nitmiluk. In Katherine, een stadje wat er zo'n 30KM vandaan ligt hebben we allemaal wat boodschappen gedaan en getankt.

Voor de route ga ik even verder in een andere entry.