San José (Costa Rica)

Trip Start Aug 17, 2006
Trip End Feb 24, 2007

Flag of Costa Rica  ,
Sunday, October 29, 2006

Op zaterdag 28 oktober ben ik vanuit San Juan del Sur met de TICA Bus naar SAN JOSE, de hoofdstad van [B]COSTA RICA[/B] gereisd. In San José wilde ik direct een ticket voor de TICA Bus naar Panama City kopen. Het bleek echter dat de TICA Bus voor de komende 2 weken volgeboekt was. In Nederland zou men dan een 2e bus inzetten, maar in Costa Rica dus niet. Er zat niets anders op om dus op zoek te gaan naar een andere busmaatschappij. Uiteindelijk heb ik een ticket bij Panaline kunnen kopen. Een soortgelijke busmaatschappij (1e klas, airconditie, tv en toilet) maar de bus zou om 1 uur ´s middags vertrekken ipv om 10 uur ´s avonds. Dit had als gevolg dat ik om 5 uur ´s ochtends in Panama City zou arriveren, na een busreis van 15 uur. Het enige alternatief was 2 dagen een chickenbus of vliegen.

San José ligt erg centraal in Costa Rica. Vanuit San José ben ik de volgende ochtend naar TORTUGUEROgereisd. Tortuguero ligt aan de Caribbische Zee. Het is tevens een van de belangrijkste natuurgebieden van Costa Rica. Tortuguero is eigenlijk een landstrook tussen de Caribbische Zee en een kanaal in. Er zijn geen auto´s en de hoofdweg is een zandpad dat hooguit 4 meter breed is. Tijdens de reis naar Tortuguero heb ik een stelletje uit Engeland (Nathalie en Ben) en 2 Duitse meiden (Sandra en Monica) ontmoet. Met deze mensen ben ik ´s avonds gaan eten en hebben we afgesproken om de volgende ochtend om 06:00 uur samen een boot te huren om over de kanalen door het National Park een rondvaart te maken. Dit kun je niet zonder gids doen. De schipper was tevens gids en we moesten zelf roeien. Geen motorboot dus. Zonder motor kun je immers dichter bij de dieren komen zonder ze te verjagen. Het werd een zeer mooie tocht van zo´n 3 uur. ´s Middags ben ik gaan wandelen in het National Park. Het was een tocht door de jungle die uit kwam op het strand. Daar zag ik een groep foto´s van het strand maken en ik vermoedde dat er iets bijzonders te zien was. Dat klopte inderdaad. Op het strand liepen kleinde schildpadjes rond die zojuist het nest verlaten hadden. Ik was nog net op tijd om de laatste schilpadden naar de zee te kunnen zien rennen. De groep mensen bleek overigens een groep Nederlanders te zijn die georganisserd rondreide met Baobab Reizen.

De volgende ochtend ben ik alleen verder gereisd naar CAHUITA. Om 10:00 uur´vertrok mijn watertaxi voor een rit van zo´n 3 uur over de kanalen naar Limon. In Limon stond een busje klaar om ons naar Cahuita te brengen. Cahuita ligt ook aan de Caribbische Zee. Het is een erg rustig dorpje met veel Rasta people. Go slow dus. Heerlijk sfeertje hing er, zoals eerder ook in Cay Caulker (Belize) en de Bay Islands (Honduras). In Cahuita kwam ik een groep Nederlanders (Shoestring Reizen) tegen waar ik ´s avonds mee ben wezen eten en daarna hebben we Haloween (31 oktober) gevierd in de plaatselijke Coco Bar. In het totaal ben ik 4 groepen Nederlanders tegengekomen in Costa Rica, maar Shoestring was toch wel de gezelligste. De overige 3 groepen (Baobab, Djoser en Fox) leken wel op de Zonnebloem (bejaarden) of bestonden alleen uit stelletjes.

De volgende ochtend ben ik vroeg opgestaan en om 7 uur liep ik al een wandeling van zo´n 10 km langs de kust door de jungle. Onderweg veel dieren gezien, waaronder holer monkeys (brulapen), whiteface monkeys, een rancoon (wasbeer) en diverse soorten vogels en hagendissen. ´s Middags heb ik afscheid genomen van enkele mensen van de Shoestringgroep en daarna heb ik de bus terug naar San José genomen. In San José heb ik wederom in Hostel Pangea overnacht. De volgende dag ben ik naar de Nederlandse Ambassade gegaan om mijn nieuwe bankpas op te halen. Eindelijk kan ik weer gebruik maken van internetbankieren en kon ik mijn huidige banksaldo checken (slik). Sponsoring blijft nog steeds van harte welkom!

Vanuit San José ben ik verder gereisd naar LA FORTUNA, een klein dorp dat vooral bekendheid geniet vanwege de ARENAL VULKAAN die (als het niet bewolkt is) vanuit iedere hoek in het dorp te zien is. ´s Avonds heb ik een heerlijke massage ondergaan die 75 minuten duurde. De volgende dag, beter gezegd avond ben ik naar de Arenal Vulkaan gegaan. De Arenal Vulkaan is een actieve vulkaan, je kon in het donker dus mooi de lavastromen van de vulkaan zien afrollen. Helaas heb ik hier geen foto´s van kunnen maken. De Arenal Vulkaan kan niet beklommen worden zoals eerder wel het geval was in Guatemala. Wel hebben we een mooie tocht door de jungle gemaakt onder begeleiding van een gids. Voor het eerst zag ik ook de Tucan, de beroemdste vogel van Costa Rica (en de familie Van der Valk). Na het vuurwerk dat de vulkaan veroorzaakte gezien te hebben zijn we naar een hotspring gegaan. Daar heb ik zo´n 2 uur in diverse baden gelegen. Al met al mijn lichaam dus eens goed laten verwennen in La Fortuna. Dat is af en toe ook wel nodig, want reizen is hoe raar het ook klinkt best vermoeiend.

Op zaterdagochtend 4 november heb ik een canopy-excursie van een halve dag gemaakt. eerst zijn we wezen paardrijden naar een jungle. In de jungle waren 10 kabelbanen aangebracht. Varierend van zo´n 100 tot zo´n 600 meter. Leuk kinderspeeltje voor volwassenen. Na afloop weer te paard terug naar het vertrekpunt. Met de nodige spierpijn (helaas was het effect van de massage en de hotspring dus maar van korte duur) heb ik ´s middags de bus terug naar San José genomen. ´s Avonds op stap geweest in El Pueblo, een van de betere wijken in San José. De volgende ochtend (zondag 5 november) heb ik voor het eerst San José bij daglicht gezien. Op zich een verschrikkelijke stad zonder historie. Dit geldt eigenlijk voor heel Costa Rica. Natuur is er in overvloed maar cultuur is er nauwelijks te vinden. Na het bezichtigen van de stad heb ik de bus naar Panama City genomen. Een lange busreis die uiteindelijk ruim 16 uur geduurd heeft.

Verder ben ik tot de conclusie gekomen dat ik wellicht mij eens wat vaker moet realiseren hoe goed ik het wel niet heb, en dat dit inderdaad niet standaard is. Van de andere kant is het voor mij inmiddels de gewoonste zaak van de wereld geworden om vulkanen, watervallen, witte stranden etc tegen te komen. Ik moet dan ook oppassen dat ik niet vergeet te genieten.......................

nikki3
nikki3 on

Ajax-PSV
Gielen,

Dat voetballen gaat nooit over, ik denk dat ik a.s. zondag ook wel ergens ga kijken!!!

Peer

rnas
rnas on

Hallo
He jongen, alles nog steeds onder controle zo te lezen. In Costa Rica was het natuurlijk te verwachten dat je al die groepen tegen zou komen. in de andere landen daar zul je ze niet echt hebben gezien denk ik of toch ? Veel plezier zondag als onze jongen winnen. Groeten,
Richard en Daniele