Rocky Mountains

Trip Start Aug 17, 2006
Trip End Feb 24, 2007

Flag of Canada  , Alberta,
Friday, September 8, 2006

We hebben Alaska inmiddels achter ons gelaten en daarmee ook de regen en de zeer slechte wegen. Vanuit Skagway zijn we naar de Canadese Rocky Mountains (RM) gereden. In het totaal was dit 4 dagen rijden zonder dat er onderweg veel te zien of te beleven was. Een camper blijkt dan opeens helemaal niet zo groot en de nodige privacy heb ik dan ook gemist. Eventjes een deur achter je dicht slaan en op je eigen kamer gaan zitten was er niet bij. Dit heeft af en toe wel voor de nodige spanningen tussen mij en mijn ouders geleidt.

Uiteindelijk zijn we via Watson Lake (waar een Sign Post Forest met meer dan 75.000 borden te zien waren), Dawson Creek (beginpunt Alaska Highway) en de hotsprings en mineralenbaden van Liard River in de RM terechtgekomen. In het noordelijke gedeelte van de RM hebben we 2 overnachtingen gehad in Jasper. In Jasper was het 28 graden en geen wolkje aan de lucht. Het Canadese gedeelte van de RM behoren overigens tot het Werelderfgoed van de Unesco. We hebben een rondvlucht van 1 uur en 20 minuten gemaakt boven Jasper National Park, de Icefields Parkway en de Columbia Icefields. Ons pa en ma hadden nog nooit in een klein vliegtuigje gezeten en met name ons ma zag er erg tegenop. Ze vonden het werkelijk schitterend en hebben van elke seconde genoten. Werkelijk adembenemend. Door het heldere weer konden we 125 km ver weg kijken.

De dag erop zijn we vanuit Jasper naar de Mt. Edith Cavell gegaan. Ik heb daar een wandeling gemaakt van zo'n 8 km. Het hoogteverschil tijdens deze wandeling was echter 520 meter en wel in zo'n 3,5 km bereikt. Ik ben tot 2300 meter geklommen en daarna teruggekeerd. Wel handig dat ik een handheld GPS bij me heb waarop ik de afgelegde afstand en de hoogte kan aflezen. Ik hoop hier verderop in mijn reis nog veel plezier aan te beleven. Via de Icefields Parkway en Lake Louise zijn we in Banff terechtgekomen. Onderweg hebben we vele gletsjers en besneeuwde bergtoppen gezien maar zo mooi als dat deze uit de lucht te zien waren is het vanaf de grond niet. Uiteraard blijven het schitterende uitzichten.

In Banff hebben we het besluit genomen om niet naar Calgary af te reizen omdat het dan die dag Labor Day zou zijn. Dit is in Canada een vrije (maan)dag. Dit betekende een lang weekend voor de Canadezen en was tevens het laatste weekend voordat de scholen weer begonnen . Topdrukte dus in de RM en gesloten winkels in Calgary. In plaats van naar Calgary te gaan besloten we om via Kootenay NP, Glacier NP en Mt. Revelstoke NP naar Vancouver Island af te reizen. Helaas hebben we Yoho NP moeten overslaan. Via de ferry vanuit Horseshoe Bay zijn we inmiddels op Vancouver Island gearriveerd. Hoe het op Vancouver Island is lezen jullie in mijn volgende reisverslag.

nikki3
nikki3 on

calgary
Ik sprak van de week iemand die in Calgary geweest is.
Volgens hem mag je dit eigenlijk absoluut niet missen!!!

Peer

p.s. doe Thomas vrijdag de groeten van ons.

nikki3
nikki3 on

Belletje
Hoi Gielen,

Leuk dat je belde !! Hoe is de overtocht verlopen ? Hopelijk niet meer ziek geworden ? Bijdeze nog de groeten van Peer.

Gr Wilma