Meeting in Vegas

Trip Start Apr 12, 2007
Trip End Mar 28, 2008

Flag of United States  , Nevada
Thursday, May 10, 2007

Las Vegas er Disneyland for voksne. Rettere sagt, Las Vegas er danskebåten parret med Sandvika Storsenter og opphøyd i tiende potens. Med innslag av Versace, skjønt de er få. Det er ikke de hårreisende kopiene av Paris, Venezia og New York som sitter igjen fra Vegas, det er det brokademønstrede vegg-til-veggteppet på gulvet på kjøpesenteret. Det er rulletrappene opp til fotgjengerovergangene, over seksfelts motorvei, det er rullende fortau opp og over liksom-Rialtobroen. Møte med iren NNNN ble avtalt først, jeg måtte finne et passende seminar å delta på etterpå. Det ble web 2.0. Gjesp.

I USA meldte følelsen av å bli sett seg, forfulgt, også for min del. Jeg antok det var irens non-pervasive security, men det ga seg ikke, verken på flyplassene i Nevada eller Minneapolis. Reisetips: Lapdance midt på dagen er uheldig, brunkrem smøres ut fra knær til krage. På svart tøy er dette avslørende å rusle rundt med. Om du ikke allerede nærer paranoide tendenser, er du nødt til å få det, av at menn i alle aldre humrer vitende i din retning.

"Hello Mr. NNNN"
"Hello there, a pleasure to finally meet you in person!"

Møtet fant sted på et ikke overveldende stort hotellrom i tiende etasje på Cæsar's Palace-hotellet. Jeg hadde ruslet rett dit, uten å støte på noen form for motstand eller kontroll. Mr. Noble viste seg å være som min mor ville at jeg skulle være, rett i ryggen, inn med rompa, ut med brøstet, opp med haka. En hyggelig fyr med smilet på lur. Anonym frisyre, anonyme klær.

"Likewise. I'm impressed by your apparent lack of security precautions, Mr NNNN."
"Don't be. You've been under professional scrutiny since you pulled up your socks this morning."
"I'm not wearing any."
"Really? A classic case of disinformation, must be the KGB."

NNNN forklarte hva han hadde skissert, i praksis det samme som vi hadde diskutert på mail tidligere. Poenget her var å trykke hverandres hånd, se hverandre i øynene.

"After the online betting companies I prefer industry stocks, with these kinds of sums. Big industry is as solid as property. Property across the globe sounds exotic, but require too much work per invested dollar. Stocks are simpler, easier to trade and manage."
"Fine. I have one request. Industry-wise, I would like a portfolio of predominantly CO2 neutral investments."
"Ha! Now that's a first for me, I tell ya. Clean and green. Maybe there's a business plan in there somewhere? "
"You could post it on Slideshare. Clean, green and noble."
"On what?"
"Nevermind. I would like my portfolio accessible through London, preferably."
"Good choice, my friend, - lots of laws, nobody to enforce them."
"I understand we have a mutual aquaintance in YYYYY?"
"Of course. Without his nod in your direction we would not be having this conversation."
"He's been promoted to vory now."

Løgn. Pause. NNNN fiklet med reklamen for alle show'ene man kunne dra på denne uka i Vegas. Stirret hardt før han trakk seg vekk fra bordet, klasket seg på lårene og avsluttet møtet.

"That's that, then. Now let's gamble, shall we?" Bryskt.
"I don't gamble, don't like risks."
"You know, the nature of this operation you have commissioned me to perform, Mr. TTTTTT, it is quite a rare proposition. It reminds me of one other case I handled earlier this year - the Northern Bank takedown. Of course, I don't want to know, but apart from the lack of suitcases full of cash, it seems to me this could be a similar proposition. And then there are the dealings with old Mr. YYYYY, who you say now has become a vory-v-zakone. Mr. TTTTT, I don't think you're adverse to a little risk-taking."

"Well, as they say incessantly here, Mr. NNNN, what happens in Vegas, stays in Vegas."