Peonera

Trip End Apr 17, 2010

Camping El Puente

Flag of Spain  , Aragon,
Sunday, April 11, 2010

Eerste canyon van de week!

In de lijst van de mooiste canyons staat de Peonera (inferior) zeer hoog aangeschreven. 't Is ne canyon met heel wat water in, maar vandaag is het nog mooi weer. Ziet er goed uit dus!

De vertrekplaats vinden blijkt een iets moeilijkere opgave te zijn. We komen aan een grote parking uit, maar zijn niet helemaal zeker dat dit wel de vertrekplaats is. Toch maar liever een parking hoger vertrekken dus, om niet voor de verrassing komen te staan dat het mooiste achter ons ligt.

Uiteindelijk blijkt dat we daar toch hadden moeten vertrekken, tja... da's iets wat er ook bij hoort zeker.

Onze tocht begint vanaf een oud kapelletje (Ermita de San Martin). Er is daar een brugje over de Peonera waar we eerst nog wat eten voor we het water in springen.

De Peonera blijkt een vrij rustige canyon te zijn die zich door een zeer mooie omgeving kronkelt. Er staat inderdaad veel water in, dus te mijden na een periode van zeer veel regen. Voor de rest is het heel wat drijven en dobberen, bij voorkeur te doen dus als de zon zich goed laat voelen!

Na een tijdje dobberen komen we opeens aan een zone met stenenchaos. Eventjes zoeken naar de uitweg, want bij veel water kun je beter vermijden om onder de rotsen door te gaan. Er zijn een paar sifons waar je door kan zwemmen, maar da's niet echt mijn ding...

Verder zijn de geiten hier ook aandachtige toeschouwers als ze weer eens een bende canyoneers zien passeren.

Vanaf de Fuente de Tamara is het nog een vrij lang stuk wandelen (naast en door het water) tot aan een dam. Randonnée aquatique! :-)

Aan de dam doet zich dan nog eens de mogelijkheid voor om allemaal naast elkaar een mooie sprong te doen. Allemaal op een rijtje en jump!!! 8 meter vrije val!