Jumalauta Songserm!

Flag of Thailand  ,
Friday, December 28, 2012

28.12. - 29.12.2012 - Surat Thani, Thaimaa

by Pöpö

Kerta kielon päälle, kolmas kerta toden sanoo ja kaikkea muuta paskaa, eikö niin? Todellakin! Koska siirtyminen Songsermin pikaveneellä mantereelle on about puolet halvempi kuin Lomprayah:lla, päätimme vielä antaa ko. laivalafkalle mahdollisuuden. Ei olisi pitänyt. Laiva lähti Samuilta noin kaksi tuntia myöhässä ja saman verran oltiin myöhässä Don Sakin laiturilla. Tilanne olisi vielä ollut pelastettavissa, ellei bussi olisi suhaillut Songsermin varikolle ja sammuttanut moottorin. Kenellekään bussissa ei kerrottu, miksi pysähdyimme noin 10 minuutin päähän määränpäästämme. Kysyin kuskilta, milloin jatketaan matkaa ja vastaus oli, että vartin päästä. Könysimme takaisin bussiin vartin ihmettelyn jälkeen ja tästä noin vartin päästä bussiin heilahti liikaa ravintoa nauttinut thaikkumimmi huutaen "Get out, get out, check your luggage". Kun pääsimme ulos bussista, kaikkien matkalaisten kamat oli viskottu pitkin maita ja mantuja. Kävimme kyselemässä lippuluukulla, että mistähän vitusta tässä on kyse, mutta meille vain ilmoitettiin, että meidän tulisi odotella minuutti. Varikon nurkalta yhytetty lavataksikuski heitti vihdoin turret ja pari itänaapuria Surat Thaniin. Sen sijaan, että olisimme aikataulun mukaan saapuneet Surat Thaniin noin puoli neljän aikoihin, tsekkailimme itseämme sisään hotelliin kasin aikoihin. Tarkoituksenammehan oli tehdä nopeat shoppailut Surat Thanissa ja jatkaa matkaa kohti pohjoista yöbussilla, mutta ei tällä kertaa, kiitos Songsermin. Kaiken muun sekoilun lisäksi, Songserm onnistuu tekemään ihmisten & laukkujen lastaamisesta ja purkamisesta ihan käsittämättömän vaikeaa.

Kehottaisin muistamaan, että mikäli olet matkaamassa Koh Taolle, Phanganille tai Samuille, vältä Songsermia kuin ruttoa. Jos et ole budjettimatkalla ja on kiire, ota Lomprayah. Jos olet budjettimatkalla tai ei ole kiire, ota Raja ferry tai Seatran Ferry. Tai oikeastaan kaikkein parhaalta vaihtoehdolta tuntuu ja näyttää yölautta Surat Thanin keskustasta, vaikka sitä emme itse ehtineetkään testaamaan.

Ai mites se Surat Thani? Itse asiassa, Surat Thani vaikutti näin lyhyesti tarkasteltuna erittäin miellyttävältä kaupungilta. Yömarketti, jossa nautimme perjantain illallisen, oli oikein pätevä ja budjettimatkalaiselle sopiva. Asiallinen hotellihuone irtosi 350 THB:n hintaan. Shoppailumahdollisuuksia löytyy myös vähintäänkin riittävästi.

Tarkoituksena oli shoppailla uusia aparaatteja Töötin laukusta pöllittyjen romujen tilalle. Kyseessä oli uudempaa ja vanhempaa Nokialaista laataavat vekottimet sekä laturi Canonin kameran akulle. Nokialaiset löytyivät helposti, mutta Canonin laturin perään joutui kävelemään kilometrin verran. Kaupungista ei kauheasti valkonaamoja löydy, muuta kuin venailemassa yölauttaa Phanganille tai Samuille. Ehkä juuri tästä syystä, hintataso niin ruoissa kuin vaatteissakin on erittäin edullinen. Itse poistin uudet shortsit ja Töötin kevyellä kehottelulla kauluspaidan. Sellaisen tiedättekö mistä kääritään hihat ylös, niin sitten on cool.

Surat Thanin nähtävyyksistä tai muista hömpötyksistä ei ole harmainta aavistusta.

Taisi myös olla ensimmäinen kerta koko retkellä, kun ei tarvinnut alkaa vänkäämään taksikuskin / tuktuk-kuskin kanssa hinnasta bussiasemalle, vaan suhari ilmoitti heti aluksi sen hinnan, mitä olimme ajatelleet maksaa ja mikä on lähellä hintaa, minkä alkuasukkaatkin maksavat. Myös bussiasemalla palvelu pelasi. Bussia odotellessamme turistipoliisi kurvasi pihaan ja tuli kyselemään, onko turreilla kaikki ok ja minne on matka. Kerroimme, että Kanchanaburiinhan me ja itse asiassa meiltä pöllittiin kamaa Töötin bussimatkalla Phuketista Surat Thaniin. Asiallisesti ja ystävällisesti turrepoliisit pyysivät täyttämään lapun (ilmeisesti rikosilmoituksen tapainen), missä olisi selvitys mitä on viety ja milloin. Teimme työtä käskettyä, sinivuokot ottivat lapuista kopiot ja antoivat ne meille. Lopuksi toivoteltiin hyvät uudet vuodet puolin ja toisin, jonka jälkeen poliisit jatkoivat kierrostaan ja me hyppäsimme bussiin.

Miksi emme sitten jääneet tonteille pidemmäksi aikaa, jos kaikki oli kerran niin ihanaa? Niin ihmeelliseltä kuin se (ainakin meistä) tuntuukin, meillä alkaa olla Suomeen paluupäivämäärä selvillä ja nyt pitää alkaa oikeasti miettimään, missä ja miten loppuaika vietetään. Ajattelimme myös ottaa uuden vuoden vastaan jossain, jossa olisi muutama muukin lontoota taitava naamio.

Jos ei muuta, niin Surat Thani on kätevä paikka käydä hoitamassa uudet släpärit, shortsit ja meikit, ennen saarille (Samui, Phangan, Tao) heilahtamista tai niiltä palatessa.