Saarihyppelyä juipin kanssa - joulu sinne

Trip Start Mar 27, 2012
Trip End Mar 13, 2013

Holiday Park
Amadeus Bungalow

Flag of Thailand  , Surat Thani,
Saturday, December 22, 2012

22.12. - 28.12.2012 - Koh Samui, Lamai Beach, Thaimaa

by Pöpö

Koska maailmanloppua ei tullutkaan tai ainakin kaikki tuntui kovin todelliselta vielä lauantaina 22.12, oli aika alkaa valmistautumaan joulun viettoon, joka tulisi tapahtumaan Koh Samuilla. Edellisesta (tai kahdesta edellisesta) Songsermin laivamatkasta viisastuneena (vittuuntuneena), päätimme buukata liput Lomprayhan uudenkarheaan, nopeaan katamaraaniin. Siirtymä olikin tällä kertaa huomattavasti miellyttävämpi ja saavuimme Samuille noin klo 18:00. Koska Samuin taksimafiaa pitää boikotoida parhaansa mukaan, otimme välittömästi Mae Namin sataman lähistöltä mopot alle ja hurautimme Lamai Beachille. Reilun tunnin majojen metsästyksen jälkeen annoimme periksi ja tsekkasimme ylihinnoiteltuun, mutta sinänsä miellyttävään hotelliin (Holiday Park).

Kello alkoi lähentelemään ysiä, kun bongasimme hotellin lähistöltä intialaista ruokaa tarjoilevan raflan. Mättö osoittautui oikein päteväksi. Enemmän tai vähemmän koko päivän kestänyt siirtymä sekä rankka sadekuuro ajoi juipit kotiin jo hyvissä ajoin ennen puolta yötä. Töötti oli myös palaamassa kuvioihin, mutta yölautta Samuille oli jostain syystä peruttu ja rouva saapuisi Nathonin satamaan seuraavana aamuna klo 10:30.

Aamulla ajateltuna oli hyvä, että Tööttiä ei tarvinnut lähteä poimimaan satamasta aamuneljältä. Hurautin Samuin toiselle puolelle Nathonin satamaan. Jälleen kerran Songserm osoitti luotettamattomuutensa ja Töötin botski oli reilut kaksi tuntia myöhässä. Töötti oli myös siirtynyt matkalaukkumatkaajaaksi reppurepen sijaan (tai oikeastaan sen lisäksi). Kahden ihmisen, matkalaukun, rinkan ja parin pienemmän laukun sovittaminen yhden mopon päälle vaatii jonkinasteista Thai-stylen tuntemusta. Kun olimme päässeet noin kymmenen kilometrin päähän Lamaista, vettä alkoi tulemaan äärimmäisellä volumella. Olimme jo kohtuu märkiä, kun saimme mopomme parkkiin jonkin random kerrostalon lipan alle. Röökit tietenkin olivat loppu, oli nälkä, vettä tuli taivaalta, mutta pullosta sitä ei löytynyt. Itku, parku ja yhy-yhy. Matkaa päästiin jatkamaan noin puolen tunnin odottelun jälkeen. Majoiksi valikoitui edellisenä iltana tsekkaamani Amadeus Bungalow. Oma bungalow, lämmin vesi ja tuuletin hintaan 300 THB ei ole paha.

Päikkäreiden jälkeen lähdimme metsästämään toista juippia, Yppeä. Yllättäen hän oli bongannut Lamain tai ehkä koko Thaimaan kovimman rokkibaarin (Viper Room) ja vielä kovemman baarin pitäjän (Rob), joka on aikoinaan tavannut Hanoi Rocksin sekä osan Mötley Crüe:sta. Töötin kanssa feidasimme illallisen jälkeen majoille, säästäen voimia seuraavana päivänä koittavaan jouluaattoon ja ruotsalaiseen jouluillaliseen.

Joulusaunalle ei ollut tarvetta, eikä sellaista varmasti olisi helposti löytynytkään. Myöskään lämmin glögi ei ollut ensimmäisenä mielessä jouluaattoaamuna, koska lämpötila oli heti aamusta kolmenkymmenen korvilla. Päätimme siis vetää tonttulakit päähän ja nautiskella ensin taskulämpimästä punkusta ja muutamista Raskasta Joulua -albumin joululauluista ennen illallista. Todellakin, kyseessä oli siis ruotsalainen jouluillallinen. Suomalaista jouluateriaa ei löytynyt ja toisaalta ruotsalainen versio sisälsi lihapullia sekä janssonin kiusausta. Mättö oli hyvää, joskaan ei ihan 1100 THB:n arvoista. Illallisen jälkeen jatkoimme joululaulujen kuuntelua, jonka jälkeen päätimme Ypen kanssa illan ennalta arvattavalla tavalla. Palasimme Viper Roomiin kuuntelemaan rokkia ja naukkaamaan muutaman Jackin.

Joului tuntui olevan ohi yhtä nopeasti kuin se oli alkanutkin. Jos ette tienneet, buddhisteille joulu ei ole kovin iso juttu. Mekin päädyimme nauttimaan kinkun jämien ja riisipuuron sijasta jälleen intialaista ruokaa lounaaksi joulupäivänä. Myöhäisen lounaan jälkeen olikin aika lähteä heittämään Yppeä lentokentälle. Samuin lentokenttä on ehkä maailman parhaiten piilotettu / huonoiten opastettu kenttä maailmassa. Pienen harhailun jälkeen kenttä kuitenkin löytyi ja juippi pääsi kotimatkalle. Itse suhailin takaisin Lamaille, jossa Töötin kanssa jatkoimme joulua vielä muutamalla joululaululla.

Viimeiset pari päivää Samuilla vierähtivät hyvin pitkälle biitsillä makoillessa ja retken jatkoa suunnitellessa.

Lamai Beach kohteena

Lamai Beach on melko vilkas kohde Kaakkois-Samuilla. Vaikka tonteilla pyörii länkkäreitä enemmän kuin alkuasukkaita, mestassa on jotain miellyttävää. Ranta on riittävän pieni otettavaksi haltuun ihan jalkapelillä. Rafloja löytyy joka makuun & budjettiin ja mikä parasta, intialaisia rafloja on useampia. Mättöjen kannalta paras ratkaisu on painella Lamain melko pienelle, mutta kattavasti erilaisia ruokia tarjoilevalle yömarketille. Marketin noin kahdestakymmenestä kojusta löytyy edulliset mätöt pitsasta thaikkuruokiin. Silmäniloa (ainakin miehille) tarjoilee marketin vieressä oleva punaisten lyhtyjen kompleksi, joka käsittää parisenkymmentä avonaista alan baaria.

Erityismaininta ja papukaijanmerkki Amadeus Bungalow -majamme henkilökunnalle, joka oli  erittäin ystävällinen ja avulias joka tilanteessa. Olipa kyse sitten lattialle tippuneesta lavuaarista tai laivalippujen säätämisestä siten, että nouto on kummallekin turrelle eri paikasta, kaikki järjestyi hymyissä (epäilen että kyseessä oli jopa ihan aito hymy) suin. Amadeuksen respassa puuhaileva thaikkutäti jopa soitti minulle perään toiselle puolelle Samuita ja varmisti, että olen päässyt perille ja kyyti on tulossa. Selvyyden vuoksi mainittakoon, että eri paikoista haku johtui siitä, että mopo piti palauttaa Mae Namiin, joka on toisella puolella Samuita kuin Lamai. Iso käsi siis vielä kerran koko Amadeus Bungalow:n poppoolle!