Saarihyppelyä juipin kanssa - part II

Wednesday, December 19, 2012

19.12. - 22.12.2012 - Koh Tao, Thaimaa

by Pöpö

Siirtymä Phanganilta Taolle tuntuu jostain syystä olevan aina haastaava, vaikka kyseessä on vain reilun kahden tunnin venematka. Takana on kaksi siirtymää samaisen veneyhtiön (Songserm) botskeilla. Koko touhu on huonosti organisoitua ja laivojen kunto on välttävä / pelottava. Aikaisemmilla (ja tulevillakin) kerroilla, venepajan kuljetukset on myös toteutettu Thai-style:lla. Edelliskerrasta viisastuneena, päätimme matkata tällä kertaa ilmaistoidussa VIP-tilassa. Huikean 20 patin lisähinnasta pääsimme koppiin, jossa tuoksui bensa ja oli ehkä asteen pari kuumempi, kuin kannella ja alakerran ilmastoimattomassa tilassa. Ypen vaatiessa ilmastointia päälle, henkilökunta oli unohtanut kokonaan, miten lontoota puhutaan.

Kahden ja puolen tunnin hikoilun jälkeen ankkuroiduimme Taolle. Marssimme muutaman sata metriä Songsermin laiturilta etelään ja yhytimme Save Bungalowsin, jota olin ajatellut majavaihtoehdoksi. Suolaisella 1500 THB:lla irtosi isohko, ilmastoitu ja lämpimällä vedellä varustettu bungalow. Veden lämppäri tosin oli hajalla, jonka tiimoilta kämpässämme ravasi päivittäin neljästä viiteen sähkömiestä ja insinööriä selvittämässä asiaa.

Keskiviikkona ei juuri jaksanut muuta tehdä, kuin heilahtaa syömään ja viettää laatu-aikaa television kanssa. Phanganinhan piti olla se bilesaari, ei Taon, eikö niin? Heti ensimmäisenä yönä kuitenkin naapurissa majaileva brittiryhmä kunnostautui riitelemällä ja huutamalla toisilleen aamu viiden aikoihin. Samassa rytäkässä kaverit pistivät bungalowinsa ikkunat paskaksi ja jatkoivat möykkäämistään noin kuuteen asti. Mitenkäs se Tampereen Peltsi aikoinaan sanoi: "Hyvästä show:sta kannattaa aina maksaa".

Vähäiseksi jääneiden yöunien jälkeen, pakkasimme snorkkelit reppuun ja otimme mopot alle. Suuntasimme aluksi yhteen Taon omista suosikkirannoistani, Tanote Bay:lle. Vaikka vesi onlin sameampaa kuin neljä kuukautta sitten, pääsi Yppekin jo mukavasti snorklauksen makuun. Jatkoimme vielä Hin Wong Baylle tarkistamaan ko. rannan snorklausolosuhteet. Valitetattavasti laituri oli remontissa ja juipit eivät uskaltautuneet isohkojen aaltojen sekaan kallioisella biitsillä.

Iltaohjelmasta vastasi bungalowimme lukkoon mennyt väliovi, joka käytännössä blokkasi pääsymme vessaan. Pientä säätöä aiheutti se, että respa oli jo mennyt kiinni. Hetken aikaa respan ovia turhaa hakattuamme, otimme puhelun respaan. Kuulimme luonnollisesti peltioven takana soivat puhelimen ja sen, kun siihen vastattiin. Noin 10 minuutin päästä isäntä tuli päästämään juipit vessaan. Herää kysymys, miksi kaksi huonetta käsittävän bungalowin huoneiden välissä pitää olla lukollinen ovi, etenkin kun toisessa huoneessa ei ole mitään muuta kuin jääkaappi. Isäntä ei luonnollisesti jättänyt meille avainta siltä varalta, että ovi sattuisi menemään uudelleen lukkoon.

Perjantaina jatkettiin siitä, mihin torstaina jäätiin. Ensimmäisenä kävimme tsekkaamassa Freedom Beach:n veden laadun ja korallit. Korallit olivat äären pieniä ja kalaa ei juuri nimeksikään. Uimiseen ja rantalevyttelyyn ranta toki sopii erittäin hyvin. Päätimme palata varmuudella hyville snorklaustonteille eli Tanotelle. Illalla kävimme istumassa iltaa Sairee Beach:lla, jolta löytyvästä AC-baarista bongasimme yhden koko retken kovimmista tulishow-miehistä. Läksytin myös baarin managementtia Gin Tonicissa käytettävän ginin laadusta (Liimis ainakin osaa arvostaa) ja siitä, että olivat kieltäneet dj:ta soittamatta rokkia.

Tao joulun alla

Vaikuttaa siltä, että Taosta on valitettavasti kehittymässä myös jonkinlainen Phanganin jatke bilesaarena. Jumppa soi stereoista aamuneljään ja edes sähkökatkot eivät keskeytä jumppatunteja, koska tokihan diskoilla on omat generaattorit. Yleensä kuvio menee tai on ainakin mennyt siten, että porukka valuu Phanganilta Taolle potemaan krapulaansa, etenkin täyden kuun bileiden jälkeen. En tiedä onko nyt käymässä niin, että potemisen sijasta biletystä jatketaan Taolla. Mielelläni näkisin Taon myös muutaman vuoden päästä leppoisena snorklaus- ja dyykkauskohteena, ennemmin kuin örveltävien ja äänekkäiden brittien dokauskohteena. Tekopyhää avautumista ehkä, mutta viereinen Phangan on jo enemmän tai vähemmän pyhitetty bileilylle, joten luulisi sen riittävän.