Saarihyppelyä juipin kanssa - part I

Saturday, December 15, 2012

15.12. - 19.12.2012 - Koh Phangan, Thaimaa

by Pöpö

Jätimme Khao Lakin hieman vaisun yleisfiiliksen taaksemme ja lähdimme Ypen kanssa uhmaamaan saarikolmikon Koh Phangan, Koh Tao ja Koh Samui ilmastoa. Ko. saarilla pitäisi tähän vuoden aikaan olla melko huonot kelit ja olihan tuossa Samuilla männä viikolla mm. sähköt poikki useamman päivän ja kadut tulvivat.

Suhailimme ns. Goverment bussilla Khao Lakista Surat Thaniin noin neljässä tunnissa. Pienten epäselvyyksien jälkeen kävi ilmi, että Phanganille menisi vielä viimeinen lautta klo 18:00. Buukkasimme joint-ticketin (ei sisältänyt nimestään huolimatta kiellettyjä aineita), joka käsitti bussin Don Sakin satamaan ja sieltä lautan Phanganille. Phanganille ankkuroiduttiin ysin aikoihin ja edessä oli perinteiset neuvottelut Songtaew-suhareiden kanssa. Pädyimme erään laituritrokarin suosittelemaan Power Beach Resorttiin Ban Tai -rannalle, josta pitäisi kuuleman mukaan irrota rantabungalow edukkaaseen 800 THB:n hintaan. Lyhyen lavataksin kyydissä istumisen jälkeen saavuimme ko. resortille ja yllätykseksemme trokari oli puhunut totta. Otimme lähimpänä rantaa olevan bungalowin ja painelimme illalliselle. Siirtymäväsymys painoi ja illallisen jälkeen palailimme majoille nukkumaan.

Sunnuntaina otimme heräiltyämme mopot alle ja suunnaksi pohjoisen Phanganin. Päädyimme makoilemaan Koh Ma:n saarelle, jonka erottaa pääsaaresta "hiekkasilta". Parin tunnin makoilujen jälkeen palailimme Ban Taihin. Olimme aikeissa lähteä kohti täyden kuun bileistä tuttua Haad Rin:a, mutta pari päivää oikutellut jalkani / sääreni alkoi pragaamaan sen verran pahasti, että edessä oli Haad Rinin sijaan Phangan Bangkok Hospital. Sääreen ei ole tullut mitään osumaa ja myös lekurireissun jälkeen jäi mysteeriksi, mikä koipea vaivasi. Joka tapauksessa palailimme kämpille ja hetken ihmettelyn jälkeen painelimme pehkuihin.

Jalka tuntui seuraavana päivänä paremmalta, mutta katsoin parhaaksi ottaa kevyen ranta- ja allaslevyttelypäivän. Iltaa myöten jalka alkoi kantamaan kunnolla ja tällä kertaa jopa pääsimme Had Riniin. Mestat olivat sinänsä absurdit, koska paikalla oli kaikki samat  buckettitiskit ja baarit, kuin täyden kuun bileiden aikaankin. Asiakkaita paikalla oli puolestaan ehkä tuhannesosa siitä, mitä bileiden aikaan. Kummallakaan ei ollut kreisibailaus-fiilis, joten poistumme tonteilta ajoissa.

Tiistai ja samalla viimeinen päivä Phanganilla vietettiin hyvin rauhallisesti, lähinnä omalla resortilla makoillen. Sääri vihoitteli jälleen hieman enemmän ja vaikka en lääkäri olekaan, edellisena iltana toteutettu muutaman kilometrin munkitus tuskin auttoi asiaa.

Koh Phangan joulun alla

Vaikka Koh Phangan kulkee nimenomaan bilesaarena, ainakin hieman ennen joulua tonteilla oli todella rauhallista. Koska olen enemmän tai vähemmän koko retken haaveillut rantabungalowista (jota siis en ennen Phangania ole saanut), olin positiivesti yllättynyt Ban Tai Beachin ja siellä olevan Power Beach resortin hinnoista ja rauhallisuudesta. Viime visiitillä majailimme pohjoisempana Seetanu beachilla, jossa toki oli rauhallista myös sesongin keskellä, mutta ravintolatarjonta oli hieman rajallista. High seasonista en tiedä, mutta näemmä iisisti ottaminen ja levyttely onnistuu myös Ban Taissa. Ban Tain ehdoton plussa on se, että se on käytännössä kävelymatkan päässä Thongsalan keskustasta. Tämä puolestaan tarkoittaa paljon  palveluita ja rafloja aina katukeittiöistä hienompiin ravintoloihin.