Suomi keskellä Thaimaata

Sunday, December 9, 2012

10.12. - 15.12.2012 - Khao Lak, Thaimaa

by Pöpö

Paluu Thaimaseen Laosin ja Vietnamin retkeltä oli jälleen miellyttävä. Jokohan voisi julistaa Thaimaan ykköskohteeksi tällä retkellä? Kotipesä se ainakin on, niin kuin moneen kertaan on jo todettu. Paluurutiinit olivat tutut: majat Khao Sanin lähistöltä ja Makkoselle syömään amerikkalaista laatuburgeria.

Siihen rutiinit sitten hyvin pitkälle loppuivatkin. Meillä oli ilo ja kunnia ottaa vastaan jälleen kansainvälisiä vieraita Suomesta ja Tanskasta. Kyseessä olivat tietenkin Mrs. Lacey Tomminen tyttöystävineen ja Suomen kulttuurin suurlähettiläs Tanskasta, Yppe.

Bangkokista oli tarkoitus heilahtaa Khao Lakiin heti 8. päivä, mutta ilmeisesti Thaimaan kuninkaallinen rautatie on suosionsa huipulla ja pääsimme matkaan vasta 9. päivänä. Bangkokissa pari päivää vietettiin shoppaillen ja Khao Sanin aktiviteeteista nautiskellen.

Juna Surat Thaniin starttasi maanantaina n. 15:00. Aikataulun mukaan Surat Thaniin saavuttaisiin tiistain puolella noin aamu viiden aikoihin. Luotin kuitenkin kokemuksen tuomaan syvään rinta-ääneen ja oletin junan olevan vähintään normaalit viisi tuntia myöhässä. Tohdimme siis Ypen kanssa nautiskella muutamia öljyjä ravintolavaunussa hän-miehen (vai onko se nainen-mies) tarjoillessa ja meidän kuunnellessa lempimusiikkiamme omasta iPuhelimestani.

Aamu-viideltä konnari alkoi huutaa suoraa huutoa. Sen verran saimme selvää, että juna on Surat Thanissa ja turrejen tulisi poistua laiturin puolelle mahdollisimman pikaisesti. Heräily suoritettiin läheisessä ravintolassa katsellessa Kummelia YouTubesta ja kahvia imaillessa. Kolmen ja puolen tunnin odottelun jälkeen kapusimme bussiin ja suunnaksi otettiin Khao Lak. Matka sujui leppoisasti levyttelyn merkeissä. Heräiltyämme hieman ennen Khao Lakia puolen päivän aikoihin, totesimme bussin täyttyneen alkuasukkaista. Kaksi minuuttia sen jälkeen, kun olimme astuneet ulos bussista, kävi myös selväksi, että tonteilla on paljon suomalaisia. Suomea kuului joka suunnasta enemmän kuin Helsingin rautatieasemalla aamuruhkan aikaan.

Ensimmäiseksi Khao Lakissa yhytimme Laceyn ja lähdimme tutustumaan meininkiin & rantoihin. Oma rantamme (Nang Thong), ei vakuuttanut aurinkotuolimerellä ja ökyresorttien rivistöllä. Jatkoimme biitsikäppäilyä pohjoiseen, josta bongasimme viihtyisän rantakuppilan (Yellow Bar) ja seuraavaksi vaihdettiin kuluneen vuoden kuulumiset.

Seuraavaa päivä kului rennon biitsimakoilun, tai lähinnä sen yrittämisen merkeissä. Ehdimme olla biitsillä ehkä vartin, jonka jälkeen kohtuu voimakas vesisade pakotti turrepoppoon ensin random-ravintolan varjojen alle ja myöhemmin kämpille.

Keskiviikon mopoilut ja muiden biitsien bongailut eivät tuottaneet haluttua tulosta. Tarkoitus oli löytää jokin toinen, hieman vähemmän turistoitunut biitsi tai ainakin sellainen, jota ei olisi ammuttu täyteen aurinkotuoleja. Toki niitäkin biitsejä löytyi, mutta järkevän etäisyydeen päässä olevat resortit veloittavat yhdestä yöstä vaatimattomat 4000 batia. Kenelläkään ei ollut tarvetta 5 tähden ökyresortille ja päätimme pysyä samoissa majoissa, sekä buukata seuraavaksi päiväksi sukellusretken huhujen mukaan yhdelle maailman 10 parhaasta dyykkauspaikasta.

Richelieu Rock:lle startattiin ysin aikoihin Torstaina. Katamaraani-mallinen pikavene nakkasi pienehkön dyykkausporukan kivelle noin puolessatoista tunnissa. Dyykkaamaan päästiin puolen päivän aikoihin. Edellisiltä kerroilta tuttu maskin huurustuminen hieman haittasi omaa suoritustani ja nautiskelua. Mestat ovat toki näyttäviä ja nähtävää on paljon, mutta ehkä Thaimaassa on tullut sukellettua riittävästi yhden vuoden tarpeisiin, koska wou-elämykset jäivät puuttumaan. Toisella dyykkauksella, olin jälleen maskini höyryjen ja huurujen kanssa ongelmissa. Kertokaapa sukellus-prot, onko sellaista maskia olemassa, joka ei huurustu? Jos sukellukset maksavat Khao Lakissa noin 150 euroa / reissu, ei ole kauheasti järkeä pilata niitä paskalla maskilla.

Khao Lak kohteena

Khao Lak on yksi suomalaisten suosituimmista pakettimatkakohteista Thaimaassa. Tontit sopii perheellisille ja ökylomaa kaipaaville hyvin. Reppurepelle, joka luonnollisesti yrittää välttää muita suomalaisia kuin ruttoa, kohde ei kauheasti mitään erityistä tarjoile. Räätälit huutelevat erehtymättömän naamatunnistuksensa avulla, "paita paita, perkele". Housuksi eivät sentään kutsuneet.

Sukelluksesta innostuneille Khao Lak tarjoilee ainakin paperilla Thaimaan parhaat dyykkauskohteet. Similanin saaret, jotka jäivät itseltäni tsekkaamatta, ovat kuulemma huippuluokkaa. Richelieu Rock on ehdottomasti tarkistamisen arvoinen, mikäli et ole Thaimaan vesissä kauheasti aikaisemmin dyykannut. Jos Koh Tao:lla on alla useampi kuin pari dyykkausta, Richelieu ei todennäköisesti tarjoile kovin paljon uutta ja ihmeellistä. Hyvällä säkällä tonteilta voi toki bongata valashain tai rauskun. Meiltä jäivät molemmat valitettavasti näkemättä.