Viikon stintti Soidogilla vapaaehtoistyöntekijänä

Flag of Thailand  , Phuket,
Friday, December 21, 2012

17.12. - 21.12.2012 - Koh Phuket, Thaimaa

by Töötti

Pitkäaikainen tavoitteeni työskennellä Thaimaan miljoonien katukoirien hyväksi tapahtuu tässä ja nyt! Olin innostunut ja hermostunut uudesta vastuusta. Visioin auttavani sairaiden koirien kiinniotossa ja viennissä eläinklinikalle. Näin itseni vaihtamassa koirien juomakulhoihin kirkasta vettä ja äyskäröiden heille Pedigree-pussista pataässän muotoista kuivaruokaa. Olin varautunut siivoamaan häkkejä ja pyörtyväni ammoniakin vahvaan lemuun aamuisin. Kuvittelin laittavani koirien likaisia pyyhkeitä pesukoneeseen ja jynssääväni henkilökunnan vessan tahrattomaksi.

Jos haluaa oikeasti raataa, ei kannata valita Thaimaan suurinta katukoirien hyvinvointiin keskittyvää vapaaehtoisjärjestöä, heillä nimittäin jo selkeät ja suorat prosessit. Soidogin tiluksilla elää ja työskentelee pysyvästi kymmenisen burmalaista tehopakkausta, jotka ovat kehittäneet rutiinin huippuunsa. He eivät jää pohtimaan, missähän pesurätit ovat tai saankohan tuolle kaapille mennä. He työskentelevät omatoimisesti Aasialle täysin luonnottoman ripeään tahtiin ja kun he ärähtävät, jokainen koira hiljenee kunnioituksesta. Soidogin arjen selkärankana on toisin sanoen jotain parempaa ja luotettavampaa, kuin epävarmat ja kokemattomat vapaaehtoistyöntekijät.

Omasta, kateellisesta näkökulmastani katsoen olin harmissani; burmalaiset olivat vieneet kaikki paskatyöt!

Sain tehdä kolmea asiaa: ulkoiluttaa koiria remmissä, pestä koiria ja totuttaa koiria ihmiskontaktiin. Juoksin kahden ultraenergisen koiran kanssa kerrallaan, kunnes kieli rypistyi koppuraksi suussa. Aurinko porotti armottomana ja täysi koirankakkapussi löi reittä vasten. Aurinkolasit luisuivat jatkuvasti nenänvarttani alas kuin öljyttyä vesiliukumäkeä. Silti haaveilin pääseväni niiden likaisten häkkien kimppuun... Koirien kanssa sosialisoiminen päättyi aina liasta kovettuneisiin käsiin, annoin nimittäin sormeni täysin heidän turkille ja möyrin sitä innokkaasti. Osassa koirien aitauksista oli turkkia töhrivä maalattia. Päivän päätteeksi olin aina täysin koirassa, sierainten sisäpinta mukaanlukien.

Koirat olivat juuri saaneet jonkin rokotteen, jonka merkiksi heillä oli pinkki sprayvana selässä. Harmillisesti emme ehtineet pestä kuin yhden koiran, sillä kapi- tai punkkishampoota ei saanut käyttää rokotteiden kanssa. Olimme vaahdottaneet ja föönanneet Barbarasta niin hienon ja pehmoisen, että olisin halunnut jatkaa coiffeuse extraordinairena!

Samaan aikaan kanssani aloitti 19-vuotias vapaaehtoistyön neitikonkari Kanadasta, jonka kanssa jaoimme koirat sullemullesullemulle. Viikon aikana tilapäisiä vapaaehtoistyöntekijöitä oli korkeintaan 3, joka oli organisaation kokoon nähden iso yllätys. Soidogilla oli lisäksi joukko "pysyviä" vapaaehtoistyöntekijöitä, kuten vapaaehtoistyön koordinaattori, meidän lempeä pomo. Tärkein ohjenuora oli noudattaa omaa vaistoaan koirien suhteen; kukaan ei pystyisi meille kertomaan varmuudella, mitkä koirat reagoisivat huonosti lähestymiseen.

400 koirasta huolimatta, yksikään ei purrut. Olin ihmeissäni, miten valtaosa koirista suhtautui ihmisiin iloisesti ja varauksetta. Heidän joukostaan löytyi niitä, joita oli silvottu veitsellä, niitä joiden jalka oltiin potkaistu tahallaan poikki sekä niitä, joiden päälle oli heitetty kiehuvaa vettä. Silti lähes kaikki koirat tunkeilivat portilla saadakseen osansa jaolla olevasta hellyydestä ja rapsutuksista. Hyväntahtoisuudesta huolimatta koirien innostus oli järjestysvalvonnallinen haaste. Olin jatkuvasti kanavoimassa Caesar Milania henkisesti. Sitä todellakin tarvitsee kaiken koirankuiskaajan autoritaarisen dominanssin pitääkseen koirat sisällä aitauksessa ja koirien kurottavat tassut poissa mahasta ja selästä. Täysimmässä aitauksessa oli yli 20 koiraa, whelps!

Viikko buddhalaisia uskomuksia kunnioittavassa ympäristössä pakotti uudelleenarvioimaan mielipiteet koirien elämänlaadusta. Suomessa sokea tai takaraajahalvaantunut koira lopetetaan sillä ihmiset yrittävät toimia humaanisti ja armollisesti. Buddhistilaisen uskon mukaan elämää ei saa riistää, joten monivammaiset ja pahasti loukkaantuneet eläimet pidetään hengissä. Yllättävää on se, että valtaosa näistä eläimistä ovat elämänintoa täynnä, ainakin sitten kun kipeät leikkaushaavat ovat parantuneet. Kerran huomasin vasta lenkin puolivälissä että kappas, tältä koiralta puuttuu yksi jalka. Kuuluisa Siiaan, jonka yläleuka murtui minipakettiauton ajaessa sen yli, ei ole moksiskaan lyhennetystä purukalustostaan vaan tulee ensimmäisenä kiehnäämään huomiota. Täysin sokea Roz uskaltaa luottaa sinuun jo toisella tapaamiskerralla, ja tulee häntä viuhtoen vastaan. Surkean näköiset, turkkinsa jo kauan sitten kapille menettäneet kaljut koirat nauttivat rapsutuksista ja päiväunista siinä missä muutkin. Kumpi palvelee eläintä paremmin, aasialainen vai länsimainen ajattelutapa? En tiedä, mutta on tervettä astua ulos oman kulttuurinsa kontekstista ja tajuta, paljonko se omaa oikeusajattelua hallitsee.

Soidog on erittäin osaava ja hyvä organisaatio, joka tekee korvaamattoman arvokasta työtä isolla, isolla sydämellä. Koen kuitenkin, että olen heille suuremmaksi hyödyksi tekemällä katukoiraongelman tunnetummaksi maailmalla ja kannustamalla ihmisiä lentokumppaneiksi, kuin ulkoiluttamalla koiria.

Siksi pyydäkin jokaista Thaimaahan matkustavaa ilmoittautumaan lentokumppaniksi koiralle tai kissalle. Se ei maksa penniäkään, vie noin kymmenen minuuttia ajastasi mutta antaa mahtavan hyvän mielen. Kerro Soidogille tai Thai Animal Sancuarylle mahdollisimman aikaisin, milloin paluulentosi on ja missä kaupungeissa on välilaskuja. Jos kohdemaahasi tai välilaskumaahan on adoptiokoiria odottamassa, he ilmoittavat sinulle. H-hetken koitettua he tuovat koiran/koirat lentokentälle, laittavat ne tavarahihnalle puolestasi ja hoitavat kaikki paperiasiat. Sinun tarvitsee vain lentää, ja koira pääsee uuteen kotiinsa!

Ilmoituslomake lentokumppaniksi, Soidog >
Ilmoituslomake lentokumppaniksi, Thai Animal Sanctuary >