Laskevan lohikäärmeen pentu

Thursday, December 6, 2012

2.12. - 5.12.2012 - Quan Lan, Bai Tu Long Bay, Vietnam

by Pöpö

Vaikka luulisi, että Ha Long Bay riitti turreille Vietnamin lahdista, niin ei. Siirryimme 2.12. vielä pariksi päiväksi naapurilahteen, Bai Tu Long Baylle ja siellä Quan Lan saarelle. Ennakkotietojen perusteella, saari olisi enemmänkin vietnamilaisten ja kiinalaisten turistien suosiossa, kuin länkkärien. Lontoota ei kuuloouheiden mukaan tonteilla juuri taideta.

Pikavene Cai Rong:sta starttasi maanantaina 3.12. aamukasilta. Turreilta veloitettiin suolaiset 100 000 (~ 4 euroa) dongia per naamio kyydistä. Tonteille saavuttiin yhdeksän pintaan ja aamiaiseksi löydettiin järisyttävän hyvää riisipuuroa, joka oli maustettu kanan (luulisin että oli kanaa, voi olla että oli myös koiraa) jauhelihalla. Hotelliksi valikoitui Ann Hotel hintaan 10 ameriikan rahaa / yö. Homma lähti saarella siis näennäisen hyvin liikkeelle.

Päikkäreiden jälkeen päätimme vuokrata mopon ja lähteä tutustumaan Quan Lanin rantoihin, 15 lämpöasteesta, vesisaatesta ja Ha Longilla hommatusta flunssastani huolimatta. Kiskoimme niskaan käytännössä kaikki mukana olevat vaatteet ja ei muuta kuin baanalle. Hurautimme reilun kymmenen kilometrin päähän rantatonteille, jotka varmasti toisena vuodenaikana toimisivat oikeinkin hyvänä makoilualustana. Tällä erää hauskanpito rajoittui kruisailuun mopolla rantaviivaa pitkin.

Paluumatkalla päätimme poiketa vielä toiselle rannalle / resortille tarkistamaan mestat. U-käännös meni hieman liian pitkäksi tai leveäksi ja lipesi hieman erään talon pihatien puolelle. Muutoin homma oli hallussa, mutta tämä suututti talon 3 koiraa, jotka lähtivät kaasu pohjassa haukkuen peräämme. Nopein yksilö melkein sai Töötin jalasta kiinni, kunnes Suzukin tehot pääsivät oikeuksiinsa ja saavutimme yli 40 km / h nopeuden. Keskityin tietenkin koirien pelkäämisen sillä seuraksella, että vauhti oli liian kova ottaakseen vastaan tiessä olevan jalkapallon kokoisen montun. Molemmat mopedin kumit sanoivat "poks". Koirat olivat tässä vaiheessa jo poistuneet nauramaan turreille kulman taakse. Läheiseltä resortilta löytyi kevyessä kenttähumalassa oleva hahmo, jonka kaverilta saimme kyydin takaisin Quan Lanin ytimeen. Hahmo lupasi hoitaa myös mopon ytimeen seuraavaan aamun klo 07:00 mennessä. Hinnaksi turrejen ja ehkä moponkin kuljetukselle sovittiin 100 000 dongia. Kuskimme heitti meidät oikeaan osoitteeseen, soitti mopon omistajalle ja sovimme, että meidän osaltamme homma on bueno. Voisimme jatkaa mopoilua seuraavana aamuna klo 08:00. Kuski oli ilmeisesti myös itse sen verran tohinassa, että unohti ottaa meiltä kyydityspalkkionsa. Emme huutaneet perään.

Illalisen jälkeen otimme kaiken irti sähköistä, jotka ovat saarella päällä vain viisi tuntia vuorokaudesta. Ilmastointia ei sinänsä kaipaa, koska myös sisälämpötila hotelleissa ja kaikissa muissakin asumuksissa on noin 15 astetta. Käytännössä katsoimme TV:tä ja surffasimme Internetin ihmemaassa. TV:stä ei tosin näkynyt kuin yksi vietnamilainen kanava ja sekin kovin sankan lumisateen takaa. Ehkä he halusivat suomen turreille kotoisan olon.

Toinen ja viimeinen päivä Quan Lanilla aloiteltiin samoin kuin ensimmäinenkin: riisipuurolla. Puurojen jälkeen kävimme hakemassa mopon, jonka molemmat renkaat olivat taas täynnä ilmaa. Ajelimme saaren eteläosiin, josta löytyi pienehkö, mutta miellyttävän oloinen ranta. Lämpöä oli tiistaina jälleen vain hieman yli 15 astetta, joten emme jääneet rannalle pötköttämään.

Mopon palautus osoittautui haastavaksi, koska hotelli josta mopo oli vuokrattu, oli kiinni ja vuokraajaa ei näkynyt mailla eikä halmeilla. Jätimme mopoon lapun, jossa pyysimme vuokraajaa poikkeamaan hotellillamme, jotta voisimme suorittaa maksun. Kaveria ei kuitenkaan näkynyt ennen pimeän tuloa. Palasimme samoille nurkille, josta mopo oli vuokrattu noin kuuden aikoihin. Vuokraaja myös löytyi suljetun hotellinsa aulasta istuskelemassa. Aloimme tekemään tiliä: mopon vuokra 2 x 120 000, uudet renkaat 70 000 / kappale, edellisen päivän mopokyyti 100 000, vuokraajan tuk-tuk -kyyti hakemaan mopoa 100 000. Kaveri esitti asiat melko sekavasti ja ensinnäkin olimme vuokranneet mopoa vain yhden vuorokauden, joten kysyin, mikä olisi se koko summa mitä turret on velkaa. Kaveri ilmoitti summaksi 360 000 VND (vajaa 15 EUR). En ymmärrä Vietnamilaista matematiikkaa enkä sitä, miten ko. summaan päädyttiin, mutta maksoimme summan ja poistuimme paikalta, ennen kuin vuokraaja ehtisi kaivaa taskulaskimen esiin.

Quoan Lan kohteena

Olimme itse talviaikaan tonteilla ja kelit eivät ihan osuneet kohdalleen. Lämpötila oli 10 ja 15 asteen välimaastossa niin ulkona kuin hotelleissa ja ravintoloissakin. Vettä myös ripotteli vähän väliä, joten biitsimakoilu ei ollut ensimmäisenä mielessä.

Saarelta löytyy kolme pääbiitsiä, jotka näyttivät miellyttäviltä ja niissä varmasti makoilisi päivän jos toisenkin kesällä. Saari onkin kesäisin nimenomaan biitsikohde, joka tosin on enemmän Vietnamilaisten ja Kiinalaisten suosiossa.

Mopon vuokraus on suositeltavaa, etenkin mikäli haluat vierailla useammalla rannalla. Keskustan lähistöllä on tosin asiallinen ranta vajaan kilmoterin päässä. Muiden rantojen välillä on parisen kymmentä kilometriä.

Lontoota ei saarella juuri puhuta eli mikäli suuntaat mestoille, kannattaa opetella muutama sana Vietnamia.