Hoi An Rocks (and Laos sucks)

Trip Start Mar 27, 2012
Trip End Mar 13, 2013

Lucky House Hotel

Flag of Vietnam  ,
Thursday, November 22, 2012

14.11. - 23.11.2012 - Hoi An, Vietnam

by Pöpö

En taida enää jaksa avautua Laosilaisesta julkisesta liikenteestä, ainakaan ihan detalji-tasolla. Tiivistetään finaali-siirtymä siten, että verratuna Vang Vieng - Tha Khet -siirtymään, viimeinen siirtymä oli viisi kertaa pidempi, viisi kertaa vittumaisempi ja se tapahtui hiili -ja heinäkasojen seassa, ei niin kovin VIP-bussissa (kuten tälläkin kertaa meille luvattiin). Kiitos ja hyvästi Laos.

Tällä kertaa ajattelin olla erittelemättä päivätasolla touhujamme. Ei onnistunut.

31 tunnin siirtymän jälkeen, saavuimme vihdoin määränpäähämmee Hoi An:n kaupunkiin Vietnamissa. Saavuttuamme tonteille, tsekkasimme sisään käytännössä ensimmäiseen hotelliin, joka tuli vastaan. Kyseessä oli Lucky House Hotel, jonka henkilökunta osoittautui erittäin miellyttäväksi, joskin myöhemmin vähän epäilyttäväksi. Joka tapauksessa suoraan sänkyyn ja unta palleroon.

Päikkäreiden jälkeen kierrokselle. Kaupunki on toki turistoitunut, mutta silti omaa jotain alkuperäistä ja charmikasta. Myönnetään, että positiivisuutta lisäsi se tosiasia, että olimme päässeet pois bussista. Kävi myös ilmi, että tonteilla on useampi sata räätäliä, jotka kovin mielellään esittelevät omia tuotoksiaan ja yrittävät saada turren ostoksille. Ensimmäinen ilta ei kuitenkaan ollut shoppailua varten. Palailimme äären hyvien nuudelien jälkeen hotellille jatkamaan unia.

Seuraava aamu valkeni tai tummeni sateisena. Turret päättivät silti lähteä munkittamaan ja metsästämään lounasta. Kohtuu nopeasti eteen tuli hieman alkuperäisemmältä näyttävä katu ja sieltä löytyi buffet-tyylinen rafla. Mätöt näyttivät epäilyttävältä, mutta päätimme silti testata. Lopputulos oli se, että saimme alle eurolla yhdet parhaista mätöistä koko retkellämme. Tarjolla oli asiallisesti marinoitua possua, paremmin marinoitua kanaa ja parhaiten maustettuja ribsejä. Tai no myönnetään, että Töötin broidi tekee paremmat ribsit, mutta eivät nämäkään kauaksi jääneet.

Pari seuraavaa päivää nautiskelimme hyvää ruokaa ja itse keskityin kodailuun. Nyt saatiin ihan oikeasti valmistakin aikaan. Lopputulos löytyy täältä: buukkaa-bandi.fi.

Kodailujen jälkeen oli vuorossa ankara shoppailurupeama. Noin viisi räätäliä, muutama takki, neljä bleiseriä, parit kauluspaidat, viisi tuliaisiksi tarkoitettua t-paitaa ja sitä rataa. Laatu oli äären hyvää ja hinta tietenkin naurettava. Verotuksellisista syistä, en voi paljastaa tarkkoja hintoja näinkin suositussa ja julkisessa foorumissa. Vietnamilaiset ovat selvästikin ottaneet opiksi Niken & muiden huippubrändien hikipajoista ja alkaneet duunaamaan itse vaatteita. Hoi An (ja varmasti moni muukin kaupunki Vietnamissa) on varteenottava, ellei jopa Bangkokia parempi vaihtoehto räätälöidyille kuteille.

Parina viimeisenä päivänä ehdimme myös piipahtamaan biitsillä Cua Daissa. Aallot olivat Meksiko-tyylisiä, kohtuullisen voimakkaita pläjäyksiä. Aurinko poltti jopa hieman enemmän kuin rakkaassa naapurissa, Thaimaassa. Saimme siis Hoi An:lta läksiäislahjaksi myös kunnon rapurusketuksen. Biitsit eivät olleet ihan yhtä postikorttimaisia kuin Thaimaassa, mutta kyllä Hoi Anin / Danangin biitseillä makoilee. Erikoisuutena biitseiltä löytyi puolipallon muotoisia kalastusveneitä, joita on käytännössä mahdoton saada merelle isommassa allokossa.

Viimeistä edellisenä päivänä, hotellimme isäntä kutsui meidät istumaan iltaa hänen ja kaverinsa kanssa. Koska isäntä oli hauskan oloinen kaveri, suostuimme luonnollisesti. Turisimme niitä näitä pari tuntia, kunnes isännän ystävä heitti kissan pöydälle. Hahmo oli kuulemma reissannut paljon ja mm. Ranskassa, jossa vaimonvaihto on erittäin yleistä. Hän myös tiedusteli, miten Suomessa on asian laita. En tiedä oliko tämä epäsuora vai suora ehdotus pienimuotoiseen swingailuun. Totesin kuitenkin, että en ole valmis vaihtamaan vaimoani 9 kk:n naimisissa olon jälkeen 50-kymppisten äijien samanikäisiin vaimoihin. Tööttikään ei jostain syystä lämmennyt Vietnamilaisten ukkojen ehdotukselle. Tämän jälkeen keskustelu alkoi kumma kyllä hieman hiipumaan ja painelimme itse kukin pehkuihin. Lukitsimme oven.

Viimeistä päivää Hoi Anissa vietettiin viimeisten shopattujen kamojen noudon merkeissä ja muuten vain iisisti ottaessa. Varasimme myös pelottavalta kuulostavan nukkuvan bussin (sleeping bus) Hoi Anista Hanoihin. Kilometrejä 880 ja arvioitu matka-aika 16 tuntia. Jännä nähdä miten turrejen käy!

Hoi An kohteena

Hoi An on kohtuu pitkälle menneestä turistoitumisesta huolimatta erittäin suositeltava kohde. Kaupunki itsessään on sopivan pieni ja kaikki turrelle tarpeelliset palvelut löytyvät helposti. Yleisilmeestä tulee hieman jopa mieleen Tallinnan vanha kaupunki. Hoi Anissa on tosin snadisti lämpimämpi.

Ruoka on äärimmäisen hyvää. Oikeastaan on aika sama, mihin katuraflaan satut. Jos tilaat nuudeleita ja lihaa, et tule pettymään. Poikkeuksena muihin Kaakois-Aasian maihin, lihat on marinoitu kunnolla ja ovat muutoinkin pääasiassa elukan laatu-osia. Kiitos ranskisten, katujen varsilta löytyy reippaasti patonki-kioskeja, joista saa kohtuullisia patonkeja noin 50 eurosentillä. Patongit eivät ole ihan Subway-tasoa maultaan, mutta eipä ole hintakaan. Patongit maustetaan lihalla, korianterilla, kurkulla ja chili-kastikkeella. Mukana on toisinaan jotain tuntematonta, harmahtavaa mössöä.

Kaupungista löytyy räätäleitä ja suutareita hattuarvion mukaan yli sata. Ne räätälit, kenen kanssa me asioimme, olivat kaikki asiallisia ja laatu oli hyvää. Hintataso kledjuissa on Bangkokin hinnoista noin puolet, jollei vähemmänkin. Hoi Anista ja Vietnamista yleisesti, löytyy myös Suomen viileämpiin keleihin sopivia takkeja ja kenkiä.

Biitsille on matkaa kaupungista noin 4 kilometriä. Siirtymän voi hoitaa joko fillarilla, mopolla tai "Hoi An Easy Rider" -nimellä kulkevilla moottoripyörätakseilla. Biitsiä riittää etelään ja pohjoiseen useampi kymmenen kilometriä, joten ei välttämättä kannata sukeltaa rannalle "virallisista" sisäänmenokohdista, joissa on aurinkoisina päivinä satoja alkuasukkaita ja turreja.