Been there don det

Thursday, November 15, 2012

10.11. - 14.11.2012 - Don Det / 4000 Islands via Pakse, Laos

by Pöpö

Tha Khetissa vietetyn yön jälkeen, suuntana oli etelä ja 4000 Islands. Lähdimme hyvissä ajoin bussiasemalle kyttäämään lippuja bussiin, jonka oli määrä lähteä klo 08:30. Kun 07:45 pyysimme kahta lippua ko. bussiin, vastaus oli "Bussi on jo hajonnut". Huomatkaa erityisesti sana "jo". Ilmeisesti kyse on vain ajasta, kun odotellaan milloin bussi laukeaa. Seuraava dösä oli vielä ehjä ja matkaan päästiin 10:30. Bussi on sinänsä hyvässä kuosissa Laosin standardien mukaan. Pakseen (matkaa noin 300 km?), saavuttiin hieman ennen kuutta. Jossain vaiheessa, joku matkustajista oli rontannut mopon sisään bussin käytävälle. Mitähän HKL:llä sanottaisiin, jos päräyttäisin Kawasakin (joka tosin on jo vaihtanut omistajaa) aamudösään Porvoonkadulta?

Busseja ei enää kuuden aikaan Don Detiin mennyt, joten etsimme Paksesta majat ja matka jatkui aamulla. Edellisenä iltana ostettu minivanikyyti vaihtui aamulla lennosta paikallisbussiin, koska minivani oli ylibuukattu. Paikallisbussi suhaili ensimmäisen tunnin ympyrää kaupungissa, jonka jälkeen päästiin varsinaisesti tien päälle.

Bussi suhaili reilut 100 kilometriä kiitettävässä kahdessa ja puolessa tunnissa. Hyppäsimme veneeseen tuntemattoman kylän laiturilta ja määränpäähän saavuimme noin klo 13:00.

Ehdottomana vaatimuksena kermaperse-trävellereille oli nettiyhteys, mutta majat löytyivät pieneltä Don Detin saarelta kohtuullisen helposti. Majatalo / bungalow-keskittymä jokinäkymillä oli nimeltään Phon Pasak Guesthouse. Majaa pyörittää isä ja poika, joista jälkimmäinen vaikutti heti alkuun melko innokkaalta myymään palveluitaan & tuotteitaan omasta kioskistaan. Juippi kävikin ahkerasti terassillamme kyselemässä maistuisiko bisse, huvittaisiko lähteä veneilemään vai mikä olisi kova juttu. Kerroimme klopille, että olemme viikon ajan muuttaneet joka päivä, joten nyt vaan ollaan muutama päivä. Samaa myyntiponnistusta jatkui kaikki neljä päivää, jotka tonteilla vietimme. Kaveri myös yritti vedättää aina tilaisuuden tullen. Tällaisia tilaisuuksia olivat esim. pyykinpesu tai limun osto kioskista. Viimeisenä päivänä isäntä kytki jonkin käkättimen meidän jatkojohtoon, sillä seurauksella, että koko jatkojohto laukesi. Tai noh, totuuden nimissä sulakehan siitä vain meni, mutta joka tapauksessa juippi väitti kiven kovaan, että eivät ole käyttäneet meidän jatkojohtoa. Ei auttanut, vaikka sanoin että olin tässä terassilla ja isäpappasi kysyi ihan henkilökohtaisesti, saako jatkoa lainata. Myöntävän vastauksen saatuaan, isukki ihan omilla käsillään työnti aparaattinsa kiinni jatkojohtoon. Vastaus oli klopilta edelleen notta "no". En jaksanut vängätä vaan annoin naamavärkkini kertoa, että keskustelu on ohi.

Viimeisenä päivänä otimme alle fillarit ja suhailimme pienehköä Don Detin saarta ympäri ämpäri. Saarelta löytyy kohtuullisen idyllisiä ja alkuperäisiä tontteja, joista etenkin Töötti oli innoissaan. Töötti kertoo: "Valloittavia, pölyisiä kinttupolkuja mutkitteli joenvartta pitkin saaren molemmin puolin. Pyöränkellon kilinä säestää matkaa kun pyörät hypähtelevät epätasaisuudelta toiselle. Suurin osa puunlauta-bungaloweista oli riputeltu joentörmälle paalujen varaan, toista puolta kansoitti vuorostaan kanat, kukot, possut, lehmät, vesipuhvelit ja vuohet. Niitä eivät luonnonpuiset, vinopinnaiset aidat onneksi pidätelleet ja käsinkosketeltava vapaus vallitsi. Saaren sisäosissa naiset niittivät kellertyvää tahmariisiä sirpein ja säkit kannettiin pois lehmän vetämin puuvaunuin. Olin taatusti palannut 30-luvun maaseudulle sillä erotuksella, että ravintoloita oli säännöllisin välimatkoin. Ainut vähemmän fantastinen näky oli itse vesi; Mekong on ruman ruskea ja samea, nyt ja aina."

Don Det kohteena

Omalta osaltani aika Don Detissa kului koneella näperrellessä, toki hienoissa maisemissa ja miellyttävässä 30 asteen lämpötilassa, joten ympristö jäi melko tuntemattomaksi. 4000 saareen kuuluu nimensä mukaisesti myös muutama muu saari, jotka jäivät meidän osaltamme tsekkaamatta. Joka tapauksessa saaren yleisfiilis on leppoista ja reppurepen suosituin aktiviteetti on makoilla, lukea kirjaa, imailla jointteja tai Beer Laoa. Jotkut myös imailevat vettä ja tuijottavat tietokoneen ruutua.

Jos kaipaat mestoille, missä on ok nukkua puoleen päivään (jos lämpötila antaa periksi) ja olla heräämisen jälkeen tekemättä mitään, Don Det on varteenotettava vaihtoehto. Jos mukavuudet, kuten ilmastointi, lämmin vesi ja maukas ruoka ovat mieleen, voi viereinen Don Khon -saari olla oivempi valinta. Saarien välissä on silta ynnä 25 000 kipin ylitysmaksu. Don Detillä majan saa helposti 4 eurolla mutta olosuhteet ovat toki alkeelliset, monesti ei edes omaa kylppäriä.