Sumuisten vuorten gorilla

Flag of Lao Peoples Dem Rep  ,
Sunday, November 9, 2008

Sabaii dii!

En saanut mitaan aikaiseksi Luang Prabangissa, joten lahdettiin sawngthaweilla (pickupilla jonka lavalla oln kaksi pitkaa penkkia ja katos) pohjoiseen Nong Khiawiin. Hankittuamme bussiasemalla liput ihmeteltiin laiturillamme olevaa pienta pickuppia. Lopulta hyvaksyimme kohtalomme ja kipusimme "bussin" peralle. Ekat kaksi tuntia piti istua polvet suussa, auto kun lastattiin kaikella mahdollisella riisista ja sementista tuoleihin ja matkustajiin. Tunnelmaa kuitenkin nosti paikallisten iloinen suhtautuminen kaikkeen ja hulppea ymparisto.

Nong Khiaw oli piskuinen kaupustelukyla jylhissa vuoristoviidakkomaisemissa. Joka puolella kohosi suippoja nyppyloita pilviin asti ja kylan halkaisi Nam Ou -joki. Meika tykkasi hiljaisuudesta ja tekemattomyydesta, Frank sen sijaan paatti jatkaa jo seuraavana paivana matkaa.
Vietin muutaman paivan vain lueskelleen ja ihmetellen. Eraana paivana vuokrasin hienon Trekin polkupyoran ja tein parin tunnin lenkin suuntana ei-mikaan. Loysin pienia hokkelikylia, joissa lapsilaumat, nahtyaan ulukomaalaisen, juoksivat kodeistaan ja koloistaan heiluttamaan ja tervehtimaan outoa ilmestysta. Ensin olin hieman hamillani, mutta pian hoidin tilanteen kuin kuningatar Victoria limusiinistaan heilutellen rahvaalle.

Muutaman paivan levattyani menin takaisin Luang Prabangiin ja vietin siella yhden yon ja otin seuraavana aamuna bussin kohti Vientianea, Laosin paakaupunkia. Bussimatka, jonka piti kestaa 8-10 tuntia vei lopulta 13,5 pitkaa kuusikymmenminuuttista. Syyna tahan oli mutaisat olosuhteet rankkojen sateiden jalkeen: keskella makea oli jumissa skoottereita kuljettava pickuppi, joka ei halunnut riskeerata kallista lastiaan, viereisessa ojassa kun oli jo yksi auto katollaan. Porukka oli jo odotellut pari tuntia. Lopulta paikalle saatiin bulldozeri, joka veti auton maen paalle. Edessamme oleva bussi koetti onneaan alamakeen ja luisui samantien jarrut lukittuna ojaan. Tassa vaiheessa paatin vetaytya nurkkaan kirjan kanssa ja lopettaa odottamisen. Parin tunnin paasta jokin kone raivasin mudan pois tielta ja paastiin jatkamaan.

Vientiane on mainio paakaupunki. Todella pieni ja melko hiljainen, joskin joka paikassa rakennetaan jotain uutta. Parin vuoden paasta paikka nayttaa luultavasti aika erilaiselta.
Kohtasin paikallisessa kirjakaupassa sattumalta Frankin - ei edes tiedetty olevamme samassa kaupungissa. Seikkailtiin pari paivaa ja kertoiltiin tarinoita matkan varrelta. Eilen Frank lahti kohti Kambotsaa ja mina jain miettimaan seuraavaa siirtoa.

Paivan tai parin paasta ylitan rajan Thaimaaseen. Kambotsa pitaa jattaa valiin, aika kun ei riita kaikkeen. Etenen hitaasti kohti Bangkokia, josta sitten lennan kotio ennemmin tai myohemmin.

arska
arska on

talvi tulollaan
Ei siella reissaamisessa nakojaan helpolla paase.Vaan kun on tarpeeksi aikaa, niin mikäpä siina. Taalla on ollut vesisateen jalkeen rantasadetta ja nyt jopa vaihteeksi pikku pakkanen. Lunta ei oo kuin vahan nurmikolla. Taitaa teikalla tulla vilu takaisin palatessa.Aika moni on muuten lukenut naita sinun blogeja tuttavapiirissa.Mitahan viela ehtii tapahtua? loppuajan taidat viettaa tutussa ymparistossa Bangkokissa. Mukavaa loppureissua.
T.Arska, joka on neropatti kilpikonna, mutta outo otus sinallaan.