Sukellukset takana

Ok View Resort

Flag of Thailand  ,
Sunday, October 5, 2008

Yo wasa,

Olen nyt viikon asustanut saaren paarannan lahettyvilla OK View -nimisessa bungalowikylassa. Katsoin paikan kartalta sattumalta ja ajoin paikalle taksilla. Sain yllattaen kymmenen prosentin alennuksen asumiseen, olinhan Koh Tao Diversin asiakas. Kavi ilmi, etta ko. sukellusfirman jampat viettavat iltaansa saannollisesti resortin ravintolassa ja eraana iltana yllatinkin sielta suomalaisporukan juomasta salmiakkishotteja. Ilta oli hauska.

Kuten viimeisesta merkinnasta varmasti muistatte, aloitin Open Water Diver -sukelluskurssin viime maanantaina. Kurssilla tutustui hyviin tyyppeihin, jopa ruotsalaiseen. Muutaman teoriatunnin jalkeen paastiin veteen ja taytyy nyt heti alkuun todeta, etta laitesukeltaminen on jotain jota kaikkien pitaisi ainakin kerran elamassaan kokea (ei se tosin aina ole ruusuilla tanssimista, siita lisaa myohemmin). Kristallinkirkkaassa vedessa oikein painotettuna sita leijuu paikallaan kuin astronautti ja liikkuminen tuntuu lahinna lentamiselta tiheassa ilmassa. Vedenalainen elama on jotain niin erilaista kuin mihin sita on tottunut; tuhatpaiset pikkukalaparvet liikkuvat taydellisessa symmetriassa, valtavat meduusat mollottavat tietamatta itsekaan tarkoitustaan, varikkaat korallit ja kalat tuntuvat toimivan aarimmilleen hioutuneessa symbioosissa (paitsi se itseaan etsiva meduusa)... ei sita oikein dokkareista kasita. Kokeilkaa itse. Harmi etten nahnyt ainuttakaan haita tahi merikilpikonnaa. Kavin viela yhden lisakurssin paastakseni kolmeenkymmeneen metriin OWD-kurssin kahdeksantoista sijasta.
Tanaan sita paasi sitten kokeilemaan hatatilanteessa toimimista ihan tositilanteessa. Tehtiin sukellus kolmeenkymmeneen metriin ja seikkailtiin. Kymmenen minuutin kuluttua oltiin kahdessakympissa ja alan kuulla kummallista suhinaa takaani. Kopautan tiimin vetajaa olkapaahan ja yritan viestittaa, notta mikahan tuo kummallinen aani on. Vetaja sitten kay katsomassa, vilkaisee tankin painemittaria ja tunkee oman vararegulaattorinsa (hengityslaitteen) suuhuni ja nayttaa ylospain-merkkia. Pinnalla sitten selvisi, etta regulaattorin ykkosvaihe (mekanismi, joka tasaa ilmanpaineen ymparistoa vastaavaksi) oli posahtanut ja happisailio valunut miltei samantien tyhjaksi.
On todella harvinaista, etta laitteistosta johtuva vika johtaa jonkinlaiseen onnettomuuteen sukelluksessa. Eipa ollut vetajakaan tormannyt moiseen. Ja hatatilanteita varten oltiin kayty tuhat kertaa lapi vararegulaattorin kaytto sun muut, joten ei tama tapaus esta minua sukeltamasta tulevaisuudessa. Ei silla etteiko se olisi ikavaa ollut, vielakin vahan tarisee.
Varasinpa tasta nettikahvilasta itselleni huomiseksi matkan manteerelle, takaisin Chumphoniin, josta sitten etenen Bangkokin kautta Chiang Maihin Thaimaan pohjoiskarkeen. Koh Tao on mahtava paikka, mutta hedonismi saa pikkuhiljaa riittaa, nyt alkaa matkanteko.

atte
atte on

Huh huh!
Kyllä sita aitina on iloinen, että kuulee noista vaaratilanteista vasta jalkikateen - mutta uskon etta kaikesta huolimatta tuollainen sukellus on jotain kokemisen arvoista. Kaikki (esim. allekirjoittanut) ei siihen kuitenkaan uskaltaisi ryhtya. Nyt on edessa uudenlaiset seikkailut. Elahan syo siella suklaata - liikeella voi olla vahan pilallisia eria. Kerro joskus vahan sikalaisesta ruoasta - parjaako kasvissyoja siella hyvin?

Re: Huh huh!
Hammentavaa, soin juuri samana paivana ensimmaista kertaa suklaata kun laitoit tuon viestin. Perustuuko tieto johonkin lahteeseen vai onko kyseessa vain intuitioon perustuva aidillinen neuvo?
Takalainen ruoka on hillittoman hyvaa, mutta valilla siihen tulisuuteen kyllastyy, joten tulee vedettya herkkusampyloita tai muuta lansimaalaista ruokaa. Oli Taolla jopa skandinaavinenkin ravintola.
Myonnettakoon etta kasvisvaliosta on tullut lipsuttua vahan valia. Ajattelin etta ei kannata jattaa tilaisuutta kayttamatta.
Kayn sen kokkikurssin jossain valissa ja yritan tuoda jotain paikallisia aineksia kotosuomeen.

atte
atte on

suklaa
Äidillinen suklaaneuvo perustuu siihen, että Kiinassa joihinkin maitotuotteisiin on lisätty melamiimia, nähtävästi peittämään veden lisäystä tuotteseen. Tämä on aiheuttanut useita vauvakuolemia ja sairastumisia. Melamiimia on löydetty myös kansainvälisten ketjujen Kiinassa valmistetuista suklaatuotteista. Vähäinen suklaansyönti ei ole vaarallista, kunhan et päästä suklaanhimoa vallalle (minä olen suklaalakossa, mutta ihan muista syistä).

strangerrr
strangerrr on

Morr!
Kelvannut varmaan sukellella siellä juoksevien säppikalojen keskellä (alaluokasta ja lahkosta päätellen niillä on muuten uusviuhkaevä ja jäykkä leuka, tiedät varoa jos tulee vastaan). Onneksi tuo ongelmatilanne päättyi hyvin. Jos vedessä ei Vanhoja Viisaita näkynyt niin koita bongata sieltä maalta semmoinen iso-Arska jolla voit ratsastaa aina bungalowilta kylän raitille.

Rambutanit on niitä piikikkäitä pienehköjä hedelmiä. Arvasin että kuminauhat on hyödyllisiä! Muista, että ne voi uusiokäyttää. Jätin Hebosagilin väliin kun ajattelin etteivät tykkäisi Tormentor-huudoista.

P.S. Vähän kyllä kateeksi käy nämä jutut kun itse käyn samaan aikaan kurssia jossa käsitellään mm. business systems planning-metodia, core competence-ajattelua, entity relationships attributes-kaavioita ja kaikkea vastaavaa, HUOH. :D

Re: Morr!
Thaimaassa ei taida maalla asuvia isoja-Arskoja juuri olla, muualla kuin elukkatarhoissa. Tosin tuossa just kavin syomassa yhden suomalaisen tyypin kanssa, jolla on kaveri nimelta Perse-Arska.

Kavin eilen sade-/trooppisessa metsassa ja loysin maasta gibbonien syomia rambutraneja. Tasta myohemmin lisaa.

Jotenkin mua vahan pelottikin etta tietojarjestelmatieteeseen voi kuulua tuommoisia termeja. Muista huomautella opettajalle valilla ettei ne tarkoita mitaan.

willeseitamo
willeseitamo on

Morjens!!!
Kynis tässä moro. Sellasta lähin kyseleen kun ollaan sinnepäin tyttökaverin kanssa tulossa kohtpuoliin, miten ja minkälaisen viisumin touhusit sinne thaihin? Saitko kenties lentokentältä sen?!?

Re: Morjens!!!
Tere!
Itse hommasin kahden kuukauden viisumin Suomessa (jonka voi halutessaan paikanpaalla muuttaa kolmeksi kuukaudeksi). Hintaa oli postikuluinen jotain 30 euroa (passi pitaa lahettaa Helsinkiin lahetystoon) Jos ei hanki viisumia etukateen, ne pistaa passiin ilmaisen kuukauden viisumin maahan saavuttaessa. Kun kuukausi kuluu loppuun, voi kayda toisen maan rajalla ja tulla takaisin kuukaudeksi (tata 'visa runia' voi tosin tehda enaa kolme kertaa puolessa vuodessa).
Taalta loytaa kaiken tarvitun tiedon:
Pistahan viestia jos satutte olemaan samoilla seuduilla.

willeseitamo
willeseitamo on

viisumista vielš
Sitä me tässä kuumotellaan kun me ollaan reissussa 4kk ja 6paivaa. Eikä meillä oo todisteita että me häivytään sitä ennen thaista. Meilla on tarkoitus melko nopeasti mennä thaista khambodiaan ja --> laos --> vietnam -->singapore -->malesia -->thai. Minusta tuntuu rahan haaskaukselta maksaa täällä viisumista 75 euroa jos me hyvinkin pärjätään tuolla kuukauden ilmaisella...

Re: viisumista vielš
Yleensa ne ei kuulemma kysy todisteita maasta poistumiseen kuukauden sisalla. Mutta riski on olemassa ja monet ottavat sen takia jonkin halvan lentolipun tms ja jattavat sen sitten kayttamatta. Tulee ainakin halvemmaksi kuin se viisumi.