Hsipaw <3

Trip Start Dec 27, 2011
Trip End Jun 23, 2012

Flag of Myanmar  , Shan,
Saturday, May 19, 2012

Hsipaw uttales See Paw :) Vakre fine lille byen 6 tima svingat oppoverognedoverbakke fra Mandalay :)

Mårran bynte jo me en 6 kvartals gåtur me sækk å flipfloppa før vi kom oss te gratis pick up ( e ikke my pick up når man må gå førr å få sett på ????). Va som vanli oss tili ute så Frank gikk over veien på kina restaurant å sporte om å få kjøp 4 banana ... førr di hadde banana å .. banan pannekake i menyen. Så han bei  nu ståaness dær langt om længe .. å te slutt sa en gjest at nei han fikk ikke kjpt bærre banana ... d va en te plass .. så da måtte han drekk te ... jaja Frank kom te pickupen å vi va på vei te å kjør når en litn kina gutt kommer sprenganess me 4 posa ... å ka han har i di 4 posan ... ikke 4 banana væffall .. men 4 posa kvær me 1 banan pannekaka ... drøppaness av fett ... mmmmmm
kordan ska man kunne spis banan pannekake knæsa opp i e plast pose ???????? olje varm?
vi smakte på ei å prøvde frebilsk å je bort di ainner ... meningen ville ha (smart valg). Å ho ene lokale dama som va på pick upen satt  å små smila førr sæ sjøl ... å d mæst utrulie va d kosta oss 2000 kyat.... mmmmmmm Pannekakan bei me heeelt te Hsipaw før di bei kasta ....

Men før disse bei kasta så kom vi oss te busstasjon , som va myy mindre roli nu enn sist :) Å vi va forberedt på en slitn lokal buss ... men kansje ikke SÅ slitn ... å vi hadde væll trudd at vi sku ha bein plass ;) Neida ikke på denne bussn .. under alle sætan ... va d stappa svære tre kassa me nå grønnsaker .. så d va bærre å klæm sæ i hopen å ha knærne under haka ... woop woop 6 tima ... mye blodsirkulasjon fikk vi nu da ...

Men ætter nåen tima ... stoppa bussn .. puuhhh tissepause ... lættelse førr ei sunn klæmt blære .. å enderli frokost førr en tom mage ... Nudel suppe bei atter engang redninga å mmmm så GO :)
Lykke :)

Når vi kom oss på veien ijænn så kjørt vi førbi en buss som di hold på å slokk. Den va nu evakuert å sånn men d røyk nå bætteli ... å dær ser du di lokale me ei å ei 1 liters flaske me vann hiv inn i motorn ... utruli snodi ....
Ikke mye effektiv brannslokning ....
Vi kjørte nu vidre ...
Å kom oss te Hsipaw i tide :)

Vi hadde bestæmt oss førr å ikke følg strømmen å gå te Mr charles ... d ska liksom vær DET BÆSTE gjestehuset ... næææh ... vi gikk te Nam khae mao vi :) Å så gla vi bei når vi kom te det rosa førvokste dukkehuset å en litnmyanmarmainn som ser ut som pinnochio kom ut å ønska oss velkommen me en litn speeda overivrighet :)

Romme vårres har 2 vindua me rosa gardina, dobbelsæng me rosa/røde plædd, ett lite bord me turkis blonderduk , lakene e mørkerosa, væggan på romme e rosa , badet e rosa, vi har ac , varmtvann (vi  å si i fra en halv time før vi ska dusj ... førr utruli nok så har vi ved fyrt varme ... heelt sinnsykt .. men utruli deili ... så lille Tuntun må fyr i peisn når vi ska dusj.). Men d va goe dusja me masse trøkk i vannet å godt å varmt.
Romme va å stortnok , vedlikeholdt å reint nok :)
Finfint førr 20 usd
Å d bæste  jo den gratise WIFI som funka når den vil funk ;) Å frokost inkliudert oppe på balkongen :) Skrækkeli søte folk som jobba hær .. kun små gutta ;p
Strøm e åsså mer pålitelig enni Mandalay .. så vi har så å si hatt strøm hele tia :)

Åh ja første dagen å dag 2 når vi satt oppe å spis frokost kommer først rada me munka i alle aldra tusslaness førbi me mat bolln sin .. åsså ætter på kommer dame munkan/nonna eller ka di ska kalles me sine mat posa å søng ... utruli falskt å ikke i takt ... men skrækkeli søt .... etter alder eller høyder .. tripp trapp ... Frokost underholdning.

Første kvelln te middag havna vi på d som tydlivis ska vær backpacker plassn .. Mr food. Kina mat .. helt ok .. Men d va ikke så mange turista dær ;)

Dag 2 hadde vi booka oss en trekking tur .. me Mr Bean .. mmm han ser ikke helt ut som han .. å d førklar jo saken når han bi kalla Mr bean pga kjærringa hannes æslg tørka bønner på markede.
Mr Beanhar ei datter på 23 å tvillingsønna på 16 år. Han e guide ... å lika øl ... å vil helst drekk øl 8 daga i uka 24 tima i døgnet. Å d lika ikke kjærringa så når han e full må han sov på golve (ho dytta han ut av sænga). Ingen aning kofførr vi vet dette .. men vi vet d nu ;)

Han va å avhængig av Betel nut .. som i India hete Pan ... han tygg å tygg di dær greier å tennern va halveis borte å sånn mørkeblodrød i fargen ... tygg å tygg ....

Mr Bean plokka oss opp p gjestehuset halv 9 så sku vi ut å gå. Først gikk vi i jænnom hele byen å opp te en nudle fabrikk .. di hadde desværre frokost/lunsj pause så vi fikk ikke sett produksjon .. men ute hang d nudla te tørk over alt ... mmmmmm nudla .... yummmm

På veien opp te vannfallet som va første stopp prata Mr Bean ...høll i haue på oss å me sin snodie latter å betel nut i kjæftn va d i flækkan klin umuli å sjønn ka han meinte .. men d bei bærre arti ætterkvært :)

Han førtælte oss at Hsipaw får strøm fra kina så d e svære sånne masta over hele jordet. Å di sælg gass te kina.

Di kjøp åsså en hel del belli tenga fra Kina , motorsykla som va kopi å bei solgt førr 300 usd i Hsipaw... latterli billi .. så alle kjør motorsykkel.

Vi gikk førbi masse åker å menneska på jobb. Fikk se soyabønner bi plokka, mais, ris, gresskar å kjente lokta av koriander åkern længe før vi kom te den .. AVSINDIIIII .. kanke beskrives ... lukta va .. avsindi ;)

Oppi alt dette så fikk vi å hør at jungeltelegrafen at ei jente på 14 år hadde dødd i dammen rætt under vannfallet vi sku te. Ho hadde drokna i går.
Så d va den store snakkisn bland alle lokale vi møtte på vein. Mr Bean fikk hør nytt å sendte vidre , han fikk mer info samla opp å sendte vidre ... så tebake i jænn på vei ned.

Når vi kom te vannfallet hadde vi før vi for jæmmenifra bestæmt oss førr å ikke bad .. å bra va d .. sia d hølja ned i går va d så my jor i vannet at d va helt brunt. Men fint va d nu likavæll .. å en 2 timers tur førr å kom sæ opp dit va go trim :)

D vakke så my ainna valg enn å ta samme veien ned ... litt glatt ennu fra gårdagen ... litt næstn tryning .. balansering på trepinna over elva me brunt vann men ned kom vi oss.
Æ å Frank hadde nu væffall på oss ånklie sko , Mr Bean gikk me platikk flippfloppa .. gale mainn ;)

Nu gikk vi egentli bærre .. jænnom Shan folke sine hus å haga. Unga smila å glisa å stirra å ropte bye bye før di sa hello å knisa å vinka. Vældi fint å flott , men på dette tidspunkte va æ å Frank solkokt .. hadde me oss alt førr lite vann .. ingen skygge å hode gikk sakte .. magen romla .. å vi drømte omlunsj pausn vi sku ha i shan village .. men Mr Bean glæmte å si at d va i Village nr 2 ... ikke denne ... MIIIIP...

Men vi fikk nu se ennu flere vannbøffla .. munka som va færdi me lunsjn å vaska opp , så vakker natur å fin utsikt :)

Når vi enderli kom te lunsj va d shan nudle suppe mmmmmmm .. vi va i fryseboxn te dama som eide kiosken/suppesjappa å tok litt av all kald drikke ho hadde (ingen vann) å vi helte i oss :) Men d bei likavæll en latterli billi lunsj .. me turist pris og tips bei d 2000 kyat ... BILLIIII ..

Nu va vi klar førr den siste lille timen me gåing før man kom sæ jæm .

På veien stoppa vi innom en familie som dreiv å laga dyrefigura i tre ,,, svære hæsta å sånn .. vi hadde gådd førbi to tre hæsta i bur tidligere .. å d va nå sjela/ånda sku ha nå å ri på (?)

Når vi enderli så klokketårnet .. som betyr jæmme .. va Mr Bean førtvila førr at vi absolutt sku jæm å skift sko før vi kunne drekk øl .. han va skrækkeli øl tørst ... men vi hadde skrækkeli såre tottelotta ætter å enderli ha gådd me sko på 1.5 mnd ... (jada hoffda stakkars oss må bruk sokka å sko ainna kvær mnd ;p )
Men d gikkjo fort åp va skrækkeli godt førr oss :)
Så va d øl :)

På ett ølutsalg/bod ,,,, va d 4 plastik stola å ett bord .. dær satt vi oss .. ned i fyseboxn ætter iskald billi kinesisk øl og frossne glass .. mmmmmmmmmm
Vi spanderte nu på Mr Bean å han va en mmeget lykkeli berusa mainn når han fikk øl nr 2 å d va ei dyr Myanmar øl ;) D drakk han aldri :)
En kjæmpe kos dag :)
Me en snodi go hjerta snill mainn :)
Fantastisk natur å go trim :)
Eneste e at vi e så tøff i tryne ... så vi smorte oss ikke me solkrem ... å d fikk vi kjenn ;) Hefti skille ætter tsjorte og hårband ;)
Å litt øm hud ;)
Men men alt va værdt d :)

D e føræsstn inegn postkort å oppdriv i dette landet ... så vi har ikke fått send tpostkort ennu .. men finn vi så kommer det ... Lova ....

Idag .. vårres siste dag i Hsipaw ... har vi vært vældi lat ... sku opp tili å gå på mårra marked .. men d va fodt å sov. Va ute å gikk i sola en go time å prøvde å finn det gamle SHan palace men sola brente på vårres ømme hud fra i går så vi sprang jæm å jæmte oss i skyggen.

Spist fantastisk shan nudle suppe til lunsj.

Sjabba mainnsjit me Tun tun som jobba hær,

Spis myanmar tradisjonell middag .. fiske curry og lammecurry me en haug me tilbehør .. ris , friterte små fisk , nå soyabønnerrøtterchili fritert , nå chilitomatpaste, nå chilifiskeolje, bønner, mangosalat, auberginecurryting, og rå grønnsaker og suppe.
Vi bestilte ,to ting å fikk alt dette. Å to store myanmar øl ... 7600 kyat .. en heftig turist pris .. men allikavæll belli :)

Så va d jæm i jænn å sjabb me folkan. Masse Myanmar gjesta som bor på gjestehuset. Så d va wooow når vi så dame wrestling på tv ;=)

Hsipwa va ett knallbra valg å fær te. En litn super sjameraness by , som e hakke kjøligere enn Mandalay. Fine menneska som fræmdeles syns d e spennaness me turista, å syns d e litt skummelt å si hei. Kansje ikke så rart når di første turistan som kom te Hsipaw bei invitert hit av regjeringa i 1996.

Næste gang vi kommer oss te Myanmar ska vi absolutt tebake hit :)
Avslappa litn by man rækk å få ett ånkli inntrøkk av på 3 daga :) Passa oss utmerked :)

Vi e førnøyd me vårres lille visit å e klar førr Mandalay ijænn i mårra :)

Håpa alle har en suverene lørdag :)

Kjæmpe klæm