Mandalay

Trip Start Dec 27, 2011
Trip End Jun 23, 2012

Flag of Myanmar  , Mandalay,
Wednesday, May 16, 2012

I 2008 når vi va i Siem riep, Kambodsja bodde vi på ett hotell/gjestehus som het Mandalay Inn … Da sa en av oss te den andre at en dag ska vi fær te Mandalay … å kem sku trudd … hær e vi ;)

Ætter en times «taxi» tur te buss stasjon i øspøserægn vær va vi fræmme på buss stasjon. D e ikke som en vanli buss stasjon dær d e ett bygg å alle bussan går fra førskjellige plattforma osv. Neida .. hær e d masse små hus/rom i avlange bygg spredd uttover en enorm plass.. å vært lite sånn rom har ett eget firma som alle kjør rundt omkring i Myanmar. Vi hadde jo kjøpt billætt via gjestehuset i Yangon ,å delte taxi me ene resepsjonsmainn så vi bei kjørt te døra te lille romme vi sku i J

Gla førr d .. helt kaos… Å masse vann og regn å menneska å bila ;)

Dær va d nu bærre å hiv sæ på en plastikk stol å vent. Baggasjn vårres bei merka å vi fikk baggasje lapp .. så dette tyda bra.. å bussn så ikke avskrækkaness ut.

(d ska sies at dette e den første nattbussn på denne turn).

Når vi kom oss inn på bussn så den helt ny å fin ut .. men når vi satt oss ned på sæte plassan vårres va d næstn så man måtte flir … d va di smaleste sætan ever … ikke helt laga førr vårres vestlige ræva …. Godt sammenklæmt satt vi dær varm, klam, litt rægn våt, klissat og venta på at air con sku bynn å avkjøl oss.

Når vi bynte å kjør hørte vi på Myanmar sanga på dvd. Å ættervært bei d nå myanmar komedie di så på .. å alle flira å flira å flira … bortsett fra hindu dama bak mæ som sov å snorka så my at ho gang på gang fikk hosteanfall så d spruta … (ho va en av dæm som ikke holdt sæ førr munn). Ene gangen hosta ho så my at ho måtte ha pose. (vi trudde først ho spydde).

Når Frank enderli hadde sovna … stoppa bussn 23.00 da va d middag.

Å nattas eneste tissepause.

Ingen aning ka vi spiste til middag. Ingen kunne engelsk dær å de bærre knisa når vi prøvde spør om teng. Så d bei peiking på d som så mins fettat ut.

30 min stopp va d … ikke lange tia .. bei å kast i sæ mat … fikk latterli my stæsj i lamme d man bestillte så d fylte jo ett helt bord. Å kosta oss 4000 kyat.

Tebake på bussn va d litt kjærlighetssanga før d va natt. Bei utruli mange snodie stopp underveis.. som ikke inkluderte tissing.

Kl 05.00 bei vi vækt i mårrest av … musikk. Va så tili at sola ikke hadde stått opp ennu , så vi fikk me oss soloppgang J Ikke verst te oss å vær.

Mandalay er den gamle kongebyen i Myanmar. Altså en by med mye historie, men noe skjedde på veien og byen døde nesten ut. I dag er det bare palasset igjen, og det er ikke så mye til palass, men man kan fornemme at det en gang var stort og flott. Da Kina og Myanmar åpnet for handel på 90 tallet begynte ting å røre på seg og i dag er Mandalay en by som nærmer seg 1 million innbyggere og som stadig vokser. I Mandalay, som i resten av Myanmar; er det ingen vestlige varer å få tak i. Ikke så rart siden vi i vesten ikke har handlet med Myanmar på mange år. Vet ikke om de akkurat savner vestlige varer her heller. De handler med andre asiatiske land som Kina Thailand, Japan, India og Sør Korea, hvis de ikke kan lage det selv da.... Dette har resultert i et helt unikt asiatisk land uten særlig påvirkning fra vesten.

Buss stasjon i Mandalay va lik den i Yangon , bærre mindre. Kom oss av bei huka tak i av en taxi mainn som fikk folk te hotælla..

Fikk en taxi som helt sekkert va overprisa .. å ikke akkurat en taxi … vi satt bakpå lasteplanet på en pick up. ;)

Kom oss fræm te Royal guest house å fikk siste ac romme di hadde.

19 usd inkludert frokost, kjøleskap, ac og varmt vann når d e strøm ;)

D e strøm ca 12 tima i døgnet å når d e strøm har vi både ac og varmt vann.

Romme måtte vaskes så vi gikk å spiste frokost i lamme di lokale. Shan nuddel suppe me kylling … pulver sukkermelkekaffe og vann 2700 kyat. Væældi godt men skrækkeli stor frokost.. ;)

Når vi fikk rom va d bærre å ta en kald dusj (ingen strøm) så sløkna vi. Sov længe. Utruli godt. Mens vi sov kom strømmen å romme bei litt småli kaldere J DIGG J

Men vi kan jo ikke ligg inne i ett semi avkjølt rom når vi e kommet te en NY by så ut i steik sola .. å målern ute viste … hold dæ fast …. 44 grader. (ja mamma i skyggen)

Vi satt oss på iskrem sjappa nede på hjørne .. dær har vi å tænkt å tilbring 17 mai førr da ska vi spis alle istypan di har på menyen (bortsett fra durian).

D bei ingen is i dag men di hadde en del snodie tenga på menyen så vi gleda oss.

Såh va d ut å trø Mandalay i solskinnet.

Gikk ned te markede å satt på di minste dukkehus plastikk stolan å spiste helt sinnsykt fantastiske nudla… ho hadde litt av alt på .. men avsiindi J Godt da J

Hadde Myanmar hatt minibank førr turista å d hadde vært lætt å sendt jæm så hadde vi shoppa en del kjøkken stæsj J

Nu va vi faktisk så jænnom våt at vi måtte gå jæm. Å tru så gla vi va at vi ennu hadde strøm å at di hadde latt ac vårres stå på J aaaaah Kjølig rom J Nyyderli J

Plan førr ræstn av kvelln e å kom oss ut så fort d bi litt mindre sol ;)

Så utforsk ettermiddags/kvelds livet J

Dag 2 i Mandalay begynte me ac å fortsatte me kok varme og svette. Bi helt utruli lite aktiv når d e så varmt. Bi så skrækkeli fort slitn å rar. Så ætter en frokost som besto av toast, omelett, syltetøy, smør , juice, kaffe og banan gikk vi ut me mål førr ett museum. Dær va di så stræng at di ikke engang tok sitt eget lands valuta … kun dollar. Syns d e skrækkeli rart .

Men vi gikk nu vidre førr å se på muren til mandalay palace. Murn bei bygga me tvunget arbeidskraft seint på 90 tallet så vil holdt oss på fortauet uttaførr. Kosta 10 dollar å kom inn å hørte at d va ikke nå å se.

Jænnomvår av svette ijænn gikk vi på iskræm sjappa å¨drakk iste å sjokolademilkshake (som smaka nesquick (ikke oboy) me xtra sukker) og jordbærmilkshake. Varm da. Godt me kald drikke ;)

Når vi kom jæm te romme va d ennu litt avkjølt av ac fra natta så vi satt på flisan på golve å spælla kort.

I dag har vi å kjøpt buss billætt til å fra hsipaw. Å planlagt ræstn av Burma , så vi får sett nå.

0500 i mårra tili ska vi ut å gå 6 kvartala førr å få gratis transport te hovedbussstasjon. Så vi måtte prøvegå turn i dag å ta tia så vi når den.

Sia vi kom te Myanmar har æ levd på nudla .. nudla i mange nye varianta. Utruli namme. Nudla te frokost, lunsj og middag. Mmmmmm.

I dag spiste æ sticky nudla…. My mer tyggemotstand. Litt vanskeligere å spis me pinna men en helt ny opplevelse. J

Ræstn av kvelln gikk bort te pakking , internet, øl og mere mat J

Vess nåen lura på ka alle J an e førr nå ... så va d smile fjes fra når æ skreiv i word først ....

Har ikke sett d man sku av Mandalay ennu , men vi ska tebake en dag te å da har vi planan klar. Føl nu likavæll at vi får opplev Myanmar og menneskan.
Prata , ser og lukta :)

Go klæm fra oss