Hiking and checking out Gorilla's

Trip Start Oct 03, 2010
Trip End Oct 30, 2010

Flag of Rwanda  ,
Wednesday, October 13, 2010

De dag begon voor ons vrij relaxed omdat wij niet naar de Gorilla's gingen en onze groep wel.In plaats daarvan hebben we bij een 'achteraf’ tourguide bureau gechecked wat we konden doen en wij hadden zelf de grotten, mountain trekking of een tocht naar de 2 grote meren dichtbij in gedachten. De grotten bleken niet open te zijn voor toeristen dus dat viel af. Daarom zijn we maar naar de meren gegaan achterop een Bodah Bodah. Dit was toch al snel 45 min rijden over nogal ruw terrein. Omdat de boys de weg niet goed wisten en alleen Frans verstaan kwamen we uit op de top van een bergje vlakbij het meer. Naar het betere vertaalwerk van een local bij het hostel boven op de berg zijn we uiteindelijk afgezet bij t meer. Gezien dit super achteraf was kwamen er al snel zo’n 30 kinderen omheen staan. Wel een geweldig gezicht zeker toen Jorg wat kauwgom uitdeelde. Na een boottochtje van een uur met twee van deze kids (van een jaar of 9) in een uitgeholde boomstam zijn we met de Bodah Bodah’s weer terug naar ons hostel gegaan.

Maar niet voordat Jorg even wat extra pennen uitdeelde aan de kids (zie foto’s). De terugrit was een hele ervaring op zich omdat het zandweggetjes waren met heel veel keien en soms erg steilen stukken. Bij t hostel een lekker biertje gedronken in de bar met de rest. Wat foto’s bekeken van de Gorilla’s => mooi maar geen $ 500 waard! Savonds gingen we wat eten in de stad en daarna naar de Texas bar. Niet heel speciaal maar wel gezellig een drank spelletje gedaan (kingsen) en we zijn rond 22.30 uur naar huis gegaan. Want we moeten om 5.40 uur op om een vulkaan te gaan beklimmen.

Hiking day! Om 6 uur stond onze chauffeur klaar en bracht ons naar de receptie van het Parc National Des Vulcans. Dit vormt samen met parken in Uganda en Congo n natuurreservaat waar de Gorilla’s leven. Onderweg daarnaartoe kregen we telefoon van Winny (=touroperator) of we toch niet de Gorilla’s wilden doen voor $ 600 samen. Na wat onderhandelingen ging het uiteindelijk niet door en zijn we gewoon voor het Hiken gegaan van $ 75 te man met 4 Amerikanen: Chris, Chris, Hanna en Inti. En van die gasten kwam mij bekend voor en het bleek we hem in Entebbe, Uganda hadden gezien, hoezo toevallig! Op die avond was hij door een glazenplaat van een tafel heen gezakt dus daarom kon ik me hem herinneren. Nou ja, daar gingen we; vanaf een hoogte van 2100 m naar de top van de Bisoke op 3711 m => 1611 hoogte meters en in totaal zo’n 20 km gelopen. De tocht was echt zwaar want we hebben er in totaal 5,5 uur over gedaan => 2 uur en 45 min klimmen en anderhalf uur terug. Onze gids Papi van de RDB (Rwanda, Development Board) vond dat we een goede en snelle groep waren.

Tijdens deze hike werden we begeidt door een gids en 2 soldaten van de Rwanda army aangezien er buffels leven op de berg die schijnbaar erg gevaarlijk kunnen zijn. Boven op de vulkaan was er ipv een krater een groot meer, super mooi! Vrijwel altijd is dit gehuld in wolken maar we hadden geluk want het klaarde op. Op de weg terug moesten we super goed uitkijken want het was erg glad en steil. Op een gegeven moment kreeg Papi een seintje via zijn walky-talky dat er Gorilla’s voor ons waren, spannend! Omdat dit een onderzoeksgroep was en geen toeristen groep mochten we geen foto’s maken. In de achtervolging hoorde we de Gorilla’s en zagen we de poep liggen, sooo wat stinkt dat zeg haha... Echter konden we ze net niet zien toen Papi op een zei ...kijk... Daar was de leider een Silverback op wat meters afstand maar het was wel GEWELDIG om te zien. Savonds vroeg naar bed want om 5.15 gaat alweer de wekker aangezien we meer dan 300 km moeten rijden naar Tanzania.