Jerusalem

Palm Hostel

Flag of Israel  ,
Thursday, April 23, 2009

Jerusalem es una ciutat fascinant, malgrat que de vegades no sigui fàcil abastar-la ja que entre els seus carrerons s'hi destil.la massa historia i perquè atresora mes miracles per quilometre quadrat que cap altre indret en el mon. Hi ha qui diu que aquesta ciutat es una estafa, que s'ha convertit en un parc temàtic de les religions, que mes que sortir-ne amb sensació de calma espiritual se'n surt amb el neguit de quan serà la propera vegada que s'estomacaran els uns amb els altres (ja sigui entre jueus i musulmans per raons obvies sinó també entre catòlics, grecs-ortodoxos, sirio-ortodoxos que no s'acaben de posar d'acord en la gesto dels llocs sants). Caldran que tres deus es posin d'acord perquè aquesta ciutat no es converteixi de nou en un polvorí.

Els dies a Jerusalem transcorren de visita en visita a llocs sants des de l'esglesia del Sepulcre (arquitectonicament d'allo mes kitsch malgrat reunir en un mateix indret tres dels moments mes estelars de la religio cristiana: crucifixio, el lloc on van baixar el cos de Jesus i el lloc on el van enterrar) al Via Crucis organitzat pels franciscans que recorre les catorze estacions, el Mont de les Oliveres, el jardi de Getsemani, la tomba del jardi (que es segons els protestants el lloc on van enterrar Jesus - aquests van arribar tard i van haver de trobar alguna cosa per poder vendre ciris i estampetes), el mur de les Lamentacions (espectacular veure com canten i ballen mentren reciten salms o llegeixen la tora, talment com el rei David) o la cupula de la Roca i la mesquita d'Al-Aqsa. Jo esperava que entre tant lloc sant i tanta fe, s'encengues alguna cosa dins meu. Pero malauradament no ha estat aixi. La fe t'arriba quan t'ha d'arribar (si t'ha d'arribar) i a mi evidentment no m'ha arribat a Jerusalem. Per mi ha estat mes una visita antropologica que espiritual. No m'ha deixat en absolut una sensacio de tranquilitat ni d'espiritualitat, tal vegada perque ni la liturgia cristiana ni jueva ni musulmana m'inspirin gaire.

No tot son visites a llocs sagrats. Dels altres barris i indrets que visito els que jo recomano son el Museu de l'Holocaust (tan per l'edifici com per l'exposicio) i el barri ultra-ortodox de Mea Shearif (es com caminar a traves d'un ghetto polac del segle XIX on la sensacio de tancament i claustrofobia tan sols la trenquen els somriures i les rialles dels nens).

Per un ateu com jo, tant carrega religiosa esgota aixi que decideixo fer una excursio a peu a traves d'un barranc fins a Jerico i per la tarda visitar Betlem, no tant per l'esglesia del Naixement (que visito tambe, i per cert, la propera vegada que prepareu el pessebre, no poseu a la sagrada familia sota un corral sino en una cova que es alla on suposadament va neixer) sino per veure el mur (impressiona mes que el de Berlin tal vegada perque aquest quan el visito es real i no tan sols una reliquia de la guerra freda) que els israelites han construit per separar les zones conflictives de la resta del pais i per observar els graffitis-murals d'un artista britanic anomenat Banksy que ha deixat la seva petjada en diversos indrets al voltant de Betlem.

Despres de quatre dies a Jerusalem, surto convencut que si mai m'arriba la fe, segurament no seran en el format de cap de les tres religions monoteistes. En el sherut que em porta cap a la frontera amb Jordania m'adono de la sensacio d'alleujament que tinc al deixar enrera la Ciutat Santa. En tan poc temps, es impossible de prendre una posicio honesta sobre el que esta succeint alla pero si que en tens prou per notar una sensacio de malestar o de mal rotllo gens agradable.

************************************************************************

Jerusalem is a fascinating city, even though it is not easy to fully comprehend it, it is only possible to grasp the surface of what it is really happening here. Here too much history has happened and it treasures more miracles per square meter than anywhere in the world. People often says this city is a rip off, that it looks like a religious theme park, that it is impossible to breath spiritual calm anywhere but more likely one leaves it behind with the certain feeling that sooner or later another religious war will break out.

It is easy to spend the days here in Jerusalem just visiting holly sites: the church of the holly sepulchre (not the best architecture I have seen, it is actually rather kitsch even though it is supposed to be the summit of christianhood), the via crucis organized by franciscan monks that follows the path Jesus took while carrying the cross, Mount of Olives, Getsemani Garden, the Garden Tomb (according to protestants this is the place where Jesus was buried), the Wailing Wall (just spectacular to see them praying, singing and dancing like in the old king David's days), the Al-Aqsa mosque and so on. I was expecting that among so many holly sites, so much faith, I would see my own faith reborn or at least increase a little. But it didn't happen. I will have to wait, may be for ever, to another time and place. At the end, my visit to Jerusalem has turned out to be more of an anthropological visit rather than a spiritual one. I leave it behind without the feeling of peace and spirituality, rather the opposite. May be it is just that none of the monotheistic religions is made for me.

I don't spend all my time here visiting holly sites. There are plenty of other things to do. I personally recommend the Holocaust Museum (both the building and the exhibition are great) and the ultraorthodox neighbourhood of Mea Shearif (one feels like walking through a XIX century jewish ghetto in Poland).

For an atheist like me, so much religion everywhere is too much, so I decide to get out of the city and make a day trip to Jericho following the Wadi Qel trek and spend the afternoon in Bethlehem to check out the wall (more impressive than Berlin's one, may be because this one is real and not a relic from the cold war) that the Israeli government has built to protect their country from conflictive areas, as well as to check the impressive and politically incorrect mural-graffitis painted by British artist Banksy.

Post your own travel photos for friends and family Pictures

oscar36
oscar36 on

Parlant de religions> Madrit 2 - Barca 6
Bon canvi d'enfoc en aquest post, no es parla molt dels llocs visitats i els seus detalls sino del que et desperten. Passa't al budisme que crec que ja ets a l'etapa xineso|india [veure tintin i el lotus blau]

Encara ets del barca? vas veure el partit? quin espectacle !!!
Oscar

Oscar.

consol
consol on

La fe...
Estimat, a tu la fe no t'ha arribat a Jerusalem, perquè ja la tenies d'abans...o és que ara renegues del consolicisme? Visca la white pichon! visca!
Seriosament, jo m'he emocionat des d'aquí només de llegir-te i pensar en tota l'acumulació d'història i creences que es donen en aquest indret...i com m'hagués agradat ser-hi i més si ho hagués compartit amb tu.
En fi, ho hauré de deixar per una altra ocasió!
M'han agradat molt algunes fotos, i m'he sentit com passejant per un dels pessebres que monten en el poble....

monipenny
monipenny on

més about religió i fe
De moment la més excitant de les religions segueix sent la branca eclèctica del Budisme Antropològic Racionalista de Sabiduria Alliberadora, es a dir el BARSA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...pregues 93' i foten un miracle...no sé si ho vas veure però vam marcar l'empat el descompte i ja estem a la Final (anirem a veure al Papa per dir-li que canvi la indumentària que el blanco ya no se lleva...).

Bé suposem que en aquest món globalitzat de tot això ja t'hauràs assabentat...per cert si viatges en tren per Xina ves fent curriculum que ens han jurat i perjurat que al gener del 2010 traspassen rodalies DE RENFE i tindrem feina...(el que no han especificat es quin calendari segueix el PSOE si el Xinés, el Jueu,l'Arab ...´p.ex. les dates del finançament de l'Estatut son del calendari 'star trek')...Bé deixem-nos de localismes provincians i a veure si ens dones més xixa que la que penges la devorem qual famèlics....

Cuida'ttttttttttttttttttttttt !!...

p.d.: el Ministre d'Hisenda diu que li enviïs les dades d'Alemanya per poder fer la teva Renda.

sabille
sabille on

Hola Toto!!
Hola noi!!
He trobat un momentet per escriure't quatre ratlles. La veritat és que l'Anna es porta força bé, només gemega quan té gana, i entre presa i presa dorm com un angelet (que duri!!). El tema és que molt sovint entre les preses no passa ni una hora!!. En definitiva, no paro des de que em llevo fins que al migdia em permeto fer una migdiada... Crec que amb aquest desgast físic recuperaré de forma ràpida la meva talla...
Al Dani se li cau la baba, ademés tothom diu que la nena és igual que ell, jo la primera.
Bé, sé que estàs, segons em va comentar la teva germana, per terres xineses. Que segueixis gaudint de la teva experiència, jo et seguiré informant sobre l'evolució de la petita.
Un petó

sandra i dani

manelnavarro
manelnavarro on

Omplint forats
Hola Toni,
El 'feisbuc' diu que segueixes per la Xina.
Bona gent.
En espera del proper post i com que veig molt culé en el foro que et donen informació incompleta, et diré que la Real Societat segueix a segona i que seguirà almenys un anyet més .... això si la ruina econòmica no fa desaparéixer l'equip.
Looking forward to read about U.