Het rode hart van Oz

Trip End Aug 29, 2009

Flag of Australia  , Northern Territory,
Friday, May 22, 2009

Het rode hart van Oz!!

We zijn voor onze tweede etappe in Oz gearriveerd in het absolute centrum van AustraliŽ namelijk Alice Springs. We rijden het centrum in met een zeer spraakzame taxichauffeur die ons meteen de hele geschiedenis van de stad verteld. Scheelt weer wat leeswerk in de toeristische folders. Hij verteld ons bijvoorbeeld dat de Aboriginals grote gedeelten van het land in bezit hebben en recht hebben op 2 procent van alle inkomsten uit dit land. Dat lijkt weinig maar in praktijk schijnt het hier om veel geld te gaan. Aangekomen in de stad wordt dit geweldig verhaal meteen onderuit gehaald. Op straat veel Aboriginals die doelloos over straat zwalken, veel schreeuwen en veel drank. Ergens is er toch iets mis gegaan met die 2 procent.
De stad zelf is prettig, duidelijk ingesteld op de grote hoeveelheden toeristen. Heerlijk gegeten. Op het menu staat kangoeroe, emoe en kameel.

De volgende dag onze 4WD camper opgehaald. Van een afstandje lijkt het een beetje op een pausmobiel. Een stuk kleiner ook dan de vorige camper. We slapen hier bovenin wat mij het gevoel van een doodskist geeft. Niet echt een prettige ervaring maar het went uiteindelijk wel. Eerst natuurlijk de boodschappen en als we wat wijn en bier willen inslaan hebben we een kleine teleurstelling. Wegens het grote drankgebruik in deze omgeving en de problemen die daar uit voortkomen is de verkoop van alcohol sterk gelimiteerd tot een paar uur in de middag. Daar kunnen we niet op wachten dus we moeten het voorlopig doen zonder koud biertje na het rijden. Verder in de trip is er ook weinig te krijgen dus het is een gezond weekje geworden.

Het landschap waar we doorheen rijden is anders dan ik verwacht had. Het is veel groener, ik had meer een rode woestijn verwacht waar grote kuddes kangoeroes doorheen springen (had ik in het vliegtuig ook maar niet naar de film Australia moeten kijken). Wat de kangoeroes betreft kom ik bedrogen uit. In de hele week ťťn kangoeroe gezien en die was nog dood ook. Wel is het rood, wat een geweldig effect geeft. De wegen zijn kaarsrecht waarom zou je hier ook een bocht aanleggen. Komen hier ook de eerste "roadtrains" tegen. Vrachtwagens met soms wel 4 aanhangers die langs je heen denderen. De eerste nacht een "camping" in de bush gevonden. Kunnen we onze 4WD uitproberen. Slechte repetitie want we zitten dus meteen vast in het zand. Gelukkig hebben we een noodpakket met een schep en met wat kunst en vliegwerk komen we uiteindelijk weer vrij. Verder een fantastische plek om te overnachten, het gevoel van helemaal alleen te zijn in de woestijn. Volgende dag verder naar Kings Canyon waar we een wandeling doen. Het is hier al een stuk drukker, maar het is ook een geweldige wandeling over de rand van de 100 meter hoge kloof.
Wat de andere toeristen betreft dit zijn voornamelijk gepensioneerde AustraliŽrs. Na hun pensioen kopen velen een caravan en trekken daarmee door heel AustraliŽ. Veelal sympathieke en fitte mensen die heel graag een praatje maken. Op de tweede dag wilde onze camper niet starten en zonder vragen stonden er al een paar behulpzame pensionadas bij ons, de startkabels al in de hand. Het probleem was zo verholpen.
Een vreselijk ding hier zijn de vliegen. Niet een paar irritante om je hoofd maar honderden nee duizenden. Gek word je ervan. Uiteindelijk toch maar een netje voor je het hoofd gekocht. Ziet er uit als een rouwsluier, maar er zitten niet constant vliegen in je oren neus en ogen en je staat niet constant om je heen te slaan.
De hoogtepunten van deze trip kwamen de volgende dagen. Op naar Ululu (Ayers Rock) en Kata Tjuta (de Olga's). Voor hen die niet weten wat dit is moeten dat maar even googlen. Dit is heilig Aboriginal land dus alle toeristen zijn verplicht te verblijven in een groot resort met hotels, restaurants, winkels en al het andere waar de moderne toerist niet zonder kan.
Uluru is indrukwekkend een grote rode rots in het midden van een vlakke woestijn. Beklimmen van Uluru wordt sterk ontraden. Ten eerste omdat de Aboriginals het niet willen en ten tweede omdat het best gevaarlijk is (35 mensen zijn al omgekomen voornamelijk bevangen door de hitte). Vreemd genoeg is het niet verboden en achter het bord waar in 6 talen staat `klim niet naar boven`, gaat een groot lint van mensen de berg op. Wij beperken ons tot de wandeling. In de avond naar de zonsondergang, waar de berg steeds meer kleuren rood aanneemt. De volgende dag naar Kata Tjuta. Eigenlijk veel meer bijzonder dan Uluru. Kata Tjuta betekent `veel hoofden` en het zijn 35 grote monolieten die tegen elkaar staan. We zijn allebei niet echt zeker welke nu mooier is maar we neigen toch naar Kata Tjuta.

Op de terugweg naar Alice Springs komen we wat neer door het kale landschap dat ik verwacht had. Rood met hier en daar een bosje (maar geen kangoeroes). Ook nog een tussenstop gemaakt in een wegrestaurant waar Dinky de zingende dingo (wilde hond) optreed. De dingo pingelt op de piano en "zingt" daarbij. De hele wand is behangen met artikelen over het beest, zelfs uit de telegraaf.

Nu zitten we weer in Alice Springs en morgen vertrekken we voor de derde etappe in AustraliŽ in de omgeving van Darwin.

Nog wat nieuwe wijsheden:

Lach niet om de mensen met een vreemd hekwerk voor de ramen van hun auto. Na de eerste grote steen tegen je ruit weet je dat dit dus ervaring is (gelukkig waren we goed verzekerd).

In de Outback groet je iedereen vriendelijk die je op de weg tegenkomt. Moet je niet op de A10 doen.

Zorg niet dat je haast hebt als je een praatje maakt met een oudere AustraliŽr. Ze praten graag.

Tot het volgende verslag!!

Ton en Paul

hettyjanneman
hettyjanneman on

Stenen gooiende ?
Hoi Ton en Paul,

Wat een mooi verslag en prachtige foto's!
Ben toch wel erg benieuwd waar die vallende stenen vandaan komen (of staat je dan te dicht bij Uluru geparkeerd?) Ook vanaf hier, van ons allemaal, Ton van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

groetjes, Hetty, Marco, Marit en Tosca

d236374
d236374 on

Van Harte !!!!
Ha die Ton,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Groetjes Angélique

edr
edr on

van harte gefeliciteerd
Hoi Ton,

vanuit een inmiddels niet meer donderend en bliksemend Nederland van harte gefeliciteerd met je 38e verjaardag. Time flies!

Groeten en veel plezier,
Ed