Met de camper door Victoria

Trip Start Apr 24, 2009
Trip End Aug 29, 2009

Flag of Australia  , Victoria,
Wednesday, May 13, 2009

Ja, de reis is nu echt begonnen. Onze eerste etappe met de camper gaat door Victoria. Via een kleine omweg door Melbourne (een verkeerde afslag die ons meteen een uur extra kost, ik weet het ik ben niet de beste navigator), komen we terecht op de Great Ocean Road. De Great Ocean Road is een schitterende toeristische route langs de kust. Bij onze eerste stop is het meteen bingo, er zitten koala's in de bomen. Niet verwacht op mijn eerste dag meteen al koala's te zien, maar ze zijn er echt en nog veel ook. Koala's zijn makkelijk te zien en te fotograferen, ze bewegen amper. Van de 24 uur per dag slapen ze 20 uur een de overige 4 uur besteden ze aan het eten van eucalyptus bladeren. Deze bevatten weinig voedingstoffen en zijn moeilijk te verteren, vandaar het lange slapen. Maar het zijn wel heel lieve beestjes, geen idee hoeveel foto's we er van genomen hebben, in ieder geval veel. Naast de koala's zien we ook nog kaketoes en andere soorten papegaaien in allerlei kleuren. Ook hier de kookaburra gezien. Een geweldig begin dus. Nog geen kangoeroes gezien maar dat halen we de rest van de trip ruimschoots in. De eerste kangoeroe is dan nog opwindend maar daarna worden ze heel gewoon. Het blijven verder leuke beesten om naar te kijken, vooral als ze een kleintje (Joey) in de buidel hebben die er dan met zijn kop en pootjes buiten hangt. Naast veel levende kangoeroes zien we helaas ook heel veel dode langs de weg liggen. Een kangoeroe heeft de domme gewoonte om eerst te kijken wat er aan komt en dan eventueel te vluchten. Dat werkt meestal wel maar niet bij een auto. Na het aanrijden worden ze langs de kant geschoven en rijdt men gewoon door. Zo heb ik er op een dag binnen een half uur rijden 4 zien liggen.

Op de Great Ocean Road natuurlijk ook DE toeristische attractie de 12 apostelen gezien Dit zijn een aantal rotspilaren die in de oceaan staan, vlak aan de kust. Persoonlijk vond ik het een beetje tegenvallen na alle drukte die er over gemaakt wordt. Het zijn er ook nooit twaalf geweest maar een stuk of 8 waar de afgelopen jaren ook nog een aantal van ingestort zijn. Maar ja je moet het natuurlijk wel gezien hebben als je in de buurt bent. Na de 12 apostelen de London Bridge. Een dubbele boog, tenminste dat was het maar een gedeelte daarvan is 20 jaar geleden ingestort (London bridge came falling down, weet nu eindelijk waar dat liedje over gaat). Een aantal toeristen die er net op liepen zaten plotseling vast op een nieuw eiland.

Na de Great Ocean Road slaan we af richting het nationaal park "The Grampians". Hier blijven we drie dagen om op verschillende plaatsen te wandelen. Aangezien we zoveel verschillende vogels zien hebben we ook besloten om een vogelboek van de Australische vogels te kopen. Dat maakt het er niet makkelijker op. Die beesten lijken allemaal zo op elkaar. Ik zal nooit een echte vogelkenner worden daar heb ik gewoon het geduld niet voor, maar het geeft wel een extra dimensie. De papegaaien blijven het leukste en er zijn ook zoveel verschillende soorten. Op sommige plaatsen zijn ze ook zo brutaal dat je ze gewoon uit de hand kan voeren.
Heerlijke rustige campings ook, je kunt merken dat het geen hoogseizoen is. Op ťťn van de campings in de Grampians dachten we zelfs alleen te zijn. Zitten we rustig met een biertje te genieten van de rust komt er plotseling een bus met schoolkinderen aan rijden en daar bleef het niet bij na die bus volgde er nog 4 zodat we plotseling omringd waren door kleine tentjes. Dit wordt gedaan in het kader van school, een soort biologieles in de natuur. Verder hebben we niet echt veel last van ze gehad maar met de rust was het wel gedaan. Na de Grampians richting natuurpark "little desert". Hier hield de rest van de toeristen het voor gezien en waren we werkelijk alleen. In little desert leeft een zeldzame vogel die bijna uitgestorven is, de Mallee Fowl. De vogel zelf is niet zo interessant het lijkt op een patrijs, maar zijn broedgewoonte wel. Eigenlijk is het niet echt broeden. Het beest besteed 11 maanden per jaar aan het bouwen van een soort composthoop van 4,5 meter breed en 1,5 meter hoog. In deze berg legt hij zijn eieren en zorgt op een ingenieuze manier dat de temperatuur precies 32 graden blijft. Het vreemde is dat op het moment de jongen uitkomen en zich door een meter aarde heen werken de ouders absoluut geen belang meer hebben in hun kroost en dat na al dat werk. Voor degene die geÔnteresseerd zijn op de site www.littledessertlodge.com.au vind je er meer over.
Na little desert verder door de goldtowns. In de 19e eeuw is in dit gebied goud gevonden met als gevolg dat er binnen een jaar meer dan 60.000 mensen uit alle hoeken van de wereld hier naar goud aan het zoeken waren. Het goud is er niet meer maar wat blijft zijn een aantal authentieke dorpen en een aantal steden waar de rijkdom nog van af straalt. Verder nog wat kleinere parken bezocht en ook nog geprobeerd naar een aantal meren te gaan, maar deze zijn allemaal kurkdroog. Op een camping gestaan waar veel mensen uit Melbourne hun recreatiehuisje hebben staan. Het meer is al bijna 10 jaar kurkdroog. Heel zielig al die huisjes met een bootje ernaast en een grote aanlegsteiger die in het stof eindigt. Het is hier overal dan ook veel te droog en valt er ieder jaar veel te weinig water.  In heel Victoria gelden dan ook al jaren watergebruik beperkingen. De vele bosbranden zijn dan ook niet vreemd.
Zitten nu aan het eind van onze trip op onze laatste camping op minder dan 100 km van Melbourne morgen leveren we ons huisje weer in en nemen het vliegtuig naar Alice Springs in het midden van AustraliŽ. Maar dat lezen jullie in het volgende verslag.

Nog even wat nieuwe zaken die we geleerd hebben:
- Als een wildvreemd iemand op straat vraagt hoe het met je gaat verwachten ze wel een antwoord. Het is bij ons gelijk aan hallo zeggen.
- Bij het bestellen van een brood vragen ze sandwich of toast. Dit is niet het soort brood maar de manier waarop het gesneden is.
- Betalen in cafe's en restaurants doe je meestal vooraf, verwacht ook niet dat ze naar je tafel komen je bestelt aan de bar (dit geld niet voor de grote steden).
- Een mineral water heet hier spring water of gewoon water.
- Een expresso heet hier een short coffee.
Zo zullen er nog wel een paar zaken zijn maar die horen jullie wel later. Tot zover de korte introductie AustraliŽ voor beginners.

De foto's zeggen vaak meer dan de woorden, dus geniet er van.

d236374
d236374 on

Ha die Ton!!
How are you doing?
Wat geweldig om te lezen hoe jullie het daar hebben.
Ik krijg al weer helemaal heimwee. Maar 'no worries' ik zal vast nog wel een keertje gaan.
Hoe is het met de vliegen? Geen last van in dat deel van Australie?
Nog veel plezier!!
Groetjes
Angélique

edr
edr on

Leuke vogeltjes
Hoi Tonenpaul,

pas maar op met dat vogeltjes spotten. Vrienden van me zijn daar ook ooit eens mee begonnen tijdens dit soort reizen en komen tegenwoordig zelfs met verrekijker en vogelboekje op m'n verjaardag.
Maar OK, niet iedereen heeft nachtegalen in z'n achtertuin.
Dresscode groen of khaki :-)
Have fun!
Ed

hettyjanneman
hettyjanneman on

Vogels!
Hoi Ton en Paul,

Nou jullie snappen wel dat ik helemaal enthousiast word als ik lees dat jullie een vogelboek hebben aangeschaft en al vanalles weten over het broedgedrag van de Malle Fowl. Klinkt allemaal goed. Benieuwd hoeveel kangaroos jullie uiteindelijk zullen zien (de levende dan).
groetjes, Hetty