Changsha søndag 8.apr

Trip Start Mar 30, 2012
Trip End Apr 20, 2012

Flag of China  , Hunan,
Sunday, April 8, 2012

I dag har vi vandret rundt på Hunan Provinsinal Museum. Et stort museeum med bla en 2000 år gammel mumie som er veldig godt bevart.  Men vi hadde knapt begynt turen før vi møtte to norske familier på lignende tilbakereise som oss. Så vi hang oss på dem en stundt for de hadde guide og det hadde ikke vi! Fanny ble spontanvenn med en av jentene og jeg har knapt hørt noen skravle slik de gjorde. Det var vanskelig å få revet dem løs fra hverandre. Vi har noen felles kjente så det skal nok gå å spore dem opp.

Tok taxi til en handlegate med mange artige små butikker og boder. Fant også en restaurant hvor vi spiste lunch. Lunchen ble en morsom opplevelse for de kunne ikke et ord engelsk, menyen var kun på kinesisk og vi hadde glemt lommeparløren. Frode kaklet som en kylling og rautet som en ku - resultatet ble en deilig and og en annen rett som muligens var oksekjøtt. Sterkt og godt -  veldig godt. Og overraskende billig i forhold til standarden på restauranten.

Etter diverse handling og titting var planen å ta taxi hjem. Men da var det bare opptatte taxier å se, så vi begynte å gå. Og endte opp med å gå hele veien, men det er jo ikke noe problem med to spreke jenter med krutt i beina. Og så ser man så mye mer når man vandrer gatelangs. Det er hjelpsomme og vennlige folk alle veier. Og så elsker de å praktisere engelsken.Det ropes hello! fra alle kanter. Lykken for en skolejente vi traff i dag var for første gang å få snakke med utlendinger.
Ja, og så ble jeg intervjuet på kinesisk tv midt i gågata. To barn var kledd ut som to eventyrfigurer av noe slag og kom bort og intervjuet meg (det var nok bare fordi Frode var gjemt inni en butikk ellers er det han som får all fokus). De snakket kinesisk og jeg snakket litt engelsk og litt norsk, så håndhilste de og dro fornøyde avsted mens jeg hadde to digre kameraer rett i fjeset.

I dag morges kom stuepiken med pynt til håret til jentene og i ettermiddag hadde hun med bonger slik at vi kunne benytte oss av en russisk-kinesisk bufee som de har på hotellet nå. Ikke helt hva vi opprinnelig hadde tenkt av middagsmat, men vi slo til og har spist masse deilig mat og ungene har fråtset i godterier.

I morgen blir en ny, lang reisedag. Tar fly til Guilin men vi må ha en mellomlanding så det tar mesteparten av dagen. Tirsdag reiser vi videre til Yangshuo med båt. Der blir vi noen dager så der får jeg sikkert skrevet litt igjen. De melder bøttevis med regn de neste dagene der nede så vi må kanskje droppe noe av opplegget, men det får vi ta som det kommer. Været er det lite å gjøre noe med!