Hol Chan, Shark Ray Alley og Chicken Drop

Trip Start Aug 06, 2012
Trip End Feb 02, 2013

Flag of Belize  , Corozal,
Thursday, January 17, 2013

Endelig har vores held vendt, 7-9-13, for de seneste to dage her i San Pedro på Caye Ambergris har solen skinnet og vi har haft godt og vel 30-35 grader. Vi har slænget os i solstolene med fødderne oppe på Ramones og så lige af og til en tur ud i vandet for at nedkøle de overophedede kroppe. Sådan er stort set hele onsdag og torsdag gået. Onsdag tog vi om eftermiddagen ud på en snorkletur i det verdensberømte Hol Chan Marine Reserve, hvor vi lå i vandet i 1,5 times tid og så alt fra havskildpadder til koraller, stingarees, store grønne ål, nurse sharks, regnbuefisk og alverdens andre fisk, jeg ikke kan huske navnet på. Ja og som første gangs snorkler så nåede jeg selvfølgelig at skrabe mit knæ på en af korallerne - men altså så har man da lige et lille midlertidigt minde. Vi hoppede om bord på båden igen og tog ud til Shark Ray Alley, der lå ca 45 mins sejlads fra kysten - har blev der smidt sardiner ud og så kommer nurse sharks aka hajerne virkelig frem og kæmpede om føden og det samme gjorde alle sting-rays'ene og vi kunne muntert hoppe i vandet igen og ploppe hovedet ned og nyde synes af de op imod 2 meter lange hajer. Derefter plaskede vi lidt rundt og jagtede nogle andre fisk og nød, hvad under havets overflade kunne byde på for til sidst at sejle sikkert i havn. Udover os i båden var der en energisk marine-biolog familie og en anden begynder, der var hamrende bange for fisk - så det var nogle komiske udfald, der kom fra hendes side, når hun så fiskene igennem brillerne. Nærmere panisk angst for de stakkels fisk. I dag spiste vi lækker maya-tempel-stablet pandekager til morgenmad og så undgik vi igen at betale de 60 kr for at ligge på stolene, idet tjenerne på Ramones Beach synes vi var så søde. Vi mødte et par norske fyre og fik snakket en masse dansk/norsk og en del parodier blev det også til og så gik turen ellers imod byen. Vi skulle til det famøse bar, hvor der hver torsdag er det "verdensberømte" chicken-drop spil. Det er lidt ligesom bingo, man betaler 1 belize dollar dvs 3 kr pr lod og så giver sælgeren dig loddene. Det er 100 tal på hver plade og vi købte 4. Vi havde egentlig udset os de tal vi gerne ville have 11, 13, 68 og 86 - men kunne ikke selv få lov at vælge - så vi endte med nogle helt andre. Derefter når alle tallene er solgt, så går man ud til den store spilleplade på sandet og derefter sætter de en høne ned på pladen - der bliver heppet og hujet og der hvor hønen skider, ja, den der har det nummer vinder hele puljen. Til vores store ærgelser sked hønen på nr 68, som vi havde udset os - men en anden heldig vinder vandt de 100 dollars. Forventningens søde spænding og stemningen gjorde dog, at det blev morsomt og vi synes det var gode 6 kr vi hver havde kastet i puljen. Vi fik et lift hjem i det optrækkende stormvejr i en af de famøse golfvogne og i morgen pakker vi sammen og tager båden væk fra Caye Ambergris, siger farvel til Belize og hej til Mexico, hvor vi skal være de sidste 14 dage af vores ophold sammen med den søde Katrine, der flyver ind fra Honduras for at møde os.