Afslapning på stranden (afbrudt af regn)

Trip Start Aug 06, 2012
Trip End Feb 02, 2013

Flag of Belize  , Corozal,
Tuesday, January 15, 2013

Da vi ankom til San Pedro her på Caye Ambergris indså vi, at dette var den mest veludviklet og dyre af de to paradis øer. Byen der kan gåes fra den ene ende til den anden på godt 20 min har tre hovedgader, der hedder hhv. Forreste, Miderste og Bagerst gade - så opfindsomme er de nemlig her. Vi checkede ind på San Pedro's Inn, der er et fint lille hostel, hvor vi har vores eget - læs: meget varme - værelse med en fane i loftet, der ligner og lyder som en helikopter-propel hver eneste gang, man tænder den. Ydermere ligger der et dyreinternat ved siden af og hundene her på stedet er ikke med til at nedtone natteroen - tværtimod. Men ikke desto mindre er her rent og pænt og maden er god (ja det er pizza, der har stået på menuen og orange Fanta, som vi er blevet lettere afhængige af). Plus der er to pools og vi ligger i kort gåafstand til to af øens bedste strande. Efter at have fået sovet og vågnet tidligt tog vi vores håndklæder og solcremen under armen og bevægede os ned på Ramone's strand, der er ejet af et sort hotel - lagde os godt til rette i de "kun til hotelgæsterne"-solvognene og lod som om vi passede ind, selvom vi trak gennemsnitsalderen ned med ca 40 år. Ikke desto mindre fløj tjeneren hjælpsomt rundt og vi kunne ligge der i ro og mag hele formiddagen i brændende sol, med fødderne i det krystalblå hav og med palmerne susende over os og slappe af. Omkring frokost komen ordentlig regnskyl, men vi spiste frokost og så kunne vi igen ligge på stranden til solen gik ned. Hvis det ikke er livet.. I dag tog vi i morges i lidt halv gråt vejr færgen en halv time tilbage til Caye Culker, den mindste og noget mere tilbagelænede og langt mere omtalt-af-backpackere af øerne. Her kører der ikke en lille golfvogn forbi hvert minut og gaderne er sandstranden. Der står også skilte overalt med "walk slow - you are on Caye Culker" ��- og her virker de til at have al tid i verdenen eller så er tiden måske gået i stå. Vi lagde os der ved "splittet", hvor øen er bleet delt pga. orkanen Hattie, på en strand, de kalder Lazy Lizards og hvor reggaemusikken flyder ud af højtalerne på beton-sandstranden. Efter et par timer med lidt sol og en del læsning trak det op til regn - så vi besluttede at vi efter at have travet den klejne by igennem et par gange, at vi ville hjem til San Pedro. Regnen var imellemtiden blevet til lettere tropisk orkan og meget regn og en massiv forsinkelse på båden gjorde, at vi kunne sætte os ind i den flydende metalkasse med motorer, der lød som når man stikker hovedet ind i en flymotor ved letning, kunne sejle os hjem over vilde bølger i storm og regn. Med fast grund under fødderne og truende skyer over hovedet smuttede vi hjem på hostellet og sikrede os at de kun lover høj sol i morgen. Så vi i morgen igen kan ligge på stranden og dagen derpå skal vi ud at snorkle og se det verdensberømte levende rev fyldt med fisk, koraller, hajer, havskildpadder etc.. Og det bedste er, at vi får lov at klappe og svømme med og igennem det al sammen.