Actun Tunichil Mulnak

Trip Start Aug 06, 2012
Trip End Feb 02, 2013

Flag of Belize  , Cayo,
Thursday, January 10, 2013

ATM grotten er en helt anden slags grotte end den, vi besøgte igår. Idag startede turen kl 7, hvor vi spiste frokost og derefter blev kørt en time væk fra San Ignacio på hullet og bumpet markvej. Vi fik ved indgangen strenge instrukser om, at al kamera og videofotografering er absolut forbudt, da der sidste år var en turist, der tabte sit kamera i ned i et kranium, der var uvurderligt og ca fra 400 år før vor tidsregning og dermed ødelagde et af de få artefakter der er tilbage af maya'erne. Først startede vi med at gå en time igennem junglen, trailet var nemt - dimig skulle vi krydse den ekstremt brede og nu med ganske meget strøm og vand - floden Chechem Ha, 3 gange for at komme ind til grotten. Meget interessant at vade der igennem vandet til livet og undgå at falde på de glatte sten. Men al mudderet fra skoene igår blev hurtigt vasket af. Ved indgangen til denne grotte blev vi igen udstyret med pandelamper og hjelme. ATM er en anderledes grotte fordi dens indgang er i floden - så man svømmer altså ind i grotten, vandet er koldt og ca 4-5 meter dybt og ja, der var mørkt derinde. De 1,5 km vi skulle ind i grotten var imod strømmen og minimum i vand til livet og svømmeture op imod vandfald, over klipper og ind igennem så smalle passager at kun hovedet kan stikke op i et lille lufthul og ellers har man skarpe kampesten på hver side af halsen og hele kroppen under vand og så holder man ellers vejret og håber på at undgå at skære halsen over eller hænge fast med hovedet i et lille hulrum, men kroppen ikke kan finde fodfæste i vandet. Vi måtte også kravle op igennem smalle passager i rivende strøm og med skarpe sten og glatte kanter imod en rivende strøm for til sidst at klatre op af de lodrette udtørrede klippevægge inde i grotten, der tidligere var fyldt med vand. Vi så flagermusenes huler og grotteedderkopperne og fårekyllingerne, og vi så igen stalakitter og slatamitter i diamantglimtebde formationer. Vi så hvordan jordskælv har fået hulen til at falde sammen flere steder og hvordan vi og maya'erne har kæmper sig igennem flere udfordringer for at komme ind og sætte deres ofringer på hellige steder i underverdenen. Det er mørkt som jeg aldrig har oplevet mørke før, når lamperne blev slukket og eneste man fornemmer er vandets kolde strøm, der fører dig længere og dybere ind i intetheden. Herinde var der pga. kalciummet blevet fundet baby-skeletter og andre kranier og ofringer til guderne. Vi så dem alle. De fleste børn blev dengang sendt ind i hulerne for at lide en naturlig død af sult, mørke og måske skræk og derefter lagde forældrene krukker med majs og ris ved deres grave. Spanske soldater var blevet taget til fange og halshugget, der var blevet stillet bowling med deres hoveder (derfor de 3 huller - 2 øjne og 1 mund) og herinde kunne man se deres rester. Omvendt kunne man også se, hvordan maya'erne har været fascineret og respekteret de smukke omgivelser, der findes i hulrummene og ikke rørt de flotte formationer. Det var koldt at komme op af vandet og gå rundt i ens våde sportstøj i den kun 16 grader varme hule i 5 timer - men ikke mindst ekstremt interessant. Jeg får virkelig afprøvet og flyttet nogle grænser hernede i disse grotter - når man skal bevæge sig rundt i vandet i mørke og op igennem klipper, der hvis man træder forkert, så nemt kan ende som et af de mange smadrede skelletter i den dybe afgrund. Turen ud var lang og udmattende, selvom vi havde strømmen med os - så var det svært at orientere sig og skarpe sten er der overalt - det er ydermere ikke sjovt ligepludselig at ryge ned i huller, der er 4 meter dybe og man ikke kan bunde - men vi nåede udgangen og kunne svømme de sidste meter ud i solen og være stolte af os selv. Vi spiste sen frokost kl 16 og tog vores ting og slæbte de ømme muskler igennem floden 3 gangen igen og ud på endnu en times gåtur ned til bussen.