Den første regn

Trip Start Aug 06, 2012
Trip End Feb 02, 2013

Flag of Belize  , Stann Creek,
Saturday, January 5, 2013

Efter nogle skønne dage i Rio Dulce pakkede vi vores ting og tog bussen til Puerto Barrios, hvor vi fik vekslet penge, betalt udrejsningafgift og fik et indrejse stemple til at kunne tage til Punta Gorda i det sydlige Belize. Der kører busser, men de tager snildt 7-8 timer og i stedet kunne vi hoppe på en fiks lille speedbåd - eller en robåd med tag og motor - og sejle over det Caribiske Hav og dermed krydse grænsen på en enkelt times tid i strålende sol. Vi blev mødt at en brysk border patrol, men han viste sig at være rigtig flink og meget munter. Vi nåede ikke bussen til Placencia og fik derfor en mulighed for at se P.G. og spise lidt frokost. Vi hoppede på en bus til Independence og derefter tog vi en lille båd til Placencia, der er en lillebitte (400 meter lang og 100 meter bred) by yderst på spidsen, en lille tange, af sydspidsen af Belize. Byen her er kendt for at have en af de lækreste strande i Belize. Tidligere har byen kun være tilgængelig via båd men i de senere år er der kommet en bro til fastlandet (dog ødelagt et par gange af orkaner). Folkene her er primært jamaicanere, brittere, amerikanere og afrikanere - dermed er det engelsk også meget præget af afrikansk accent. Men generelt taler de flydende, til vores glæde, engelsk i Belize. Vores værelsesreservation var uheldigvist (måske bevidst) blevet til en dobbeltbookning og vi fik ikke værelse og måtte i et par timer vandre rundt i byens mange overnatningssteder indse, at Placencia er ekstremt populær. Da mørket var faldet på var vi heldigvis heldige at kunne tjekke ind hos et værtspar britisk/jamaicansk Deb og Dave i et fint værelse med gekkoer - ja levende - kravlende overalt på vinduer og tage. Vi spiste tapas og gik i seng. Dagen derpå fik vi lækker morgenmad med solskin og palmestrand og lå lige et par timer på stranden inden regnen, der varede resten af weekenden kom. Vi gik på verdens smalleste vej, deres fortorv ude ved stranden og nød den tilbagelænede stemning, spiste mere tapas og lækker frokost og så har vi ellers ligget, lettere nedtrykte, på vores værelse - heldigvis med wi fi. Ultimative korte nedtur kom lørdag aften da vi sad i slutningen af aftensmaden og al strøm i hele byen går samt telefon og internetlinjer i stormen. Men så blev lommelygterne fundet frem og alt i alt har vi fået læst en masse og hørt en masse podcasts i disse dage. Vi har planlagt resten af vores tur og krydser fingre for høj solskin på Caye Culkner og i Mexico - ellers tager vi til Bahamas eller kommer tidligere hjem.. Men DMI er heldigvis med os og lover os pt. sol. I morgen drager vi mod San Ignacio, hvor vi skal udforske nogle af de mest fantastiske underjordiske grotter i hele verdenen.