Tikal

Hotel Mon Ami El Remate
Read my review - 3/5 stars

Flag of Guatemala  , El Remate,
Saturday, December 29, 2012

Et af denne turs højdepunkter og must-see er Tikal pyramiderne. Der er placeret dybt inde i junglen i den nordlige del af Guatemala og husede i sin tid 200.000 maya'ere. De har bl.a. haft herskere her som Chocolate, Cacao og andre prominente navne. De opfandt et afvandingssystem og vandopsamling via plateauer og så afholdt de deres "olympiske lege" her. Der er mere end 37 forskellige mini-klimaer i Guatemala og her i dette område er der høj luftfugtighed og megen varme, men regnskoven gav god skygge - men dog et lummert vejr. Vi tog afsted før solen stod op kl 5 fra hotel Mon Ami, der tilfældigvis har en fransk ejer, der kender og kommer fra den franske by, jeg var på udveksling i i min gymnasietid, Bressuire. Så er verdenen heller ikke større. Vi tog op og fik en 4 timers guidet tur rundt i Tikal pyramiderne og fik besteget alle dem, man måtte og deriblandt pyramiden, der har været med til Star Wars filmen; "Jediridderen vender tilbage". Vi fik set aberne, og ikke mindst tarantellerne der bor i undergrunden under pyramiderne - Sheena og Mathilde holdt dem sågar. Vi så tyggegummitræerne og Guatemalas nationaltræ - La Ceiba - der er et enormt højt træ, hvor der i toppen gror andre træer og mos og lianer. Så nedefra kan det godt ligne en behåret og fluffy edderkop. Træets rod er kæmpe og stammen helt enkel og de gamle maya'ere så det som et tegn på himlen (avatar - ja ligesom i filmen), livet og døden, nede ved roden. Vores guide Donal tog os med ind i en fantastisk historie omkring tidsregning, hvordan disse pyramider er bygget langt før vores tidsalder og allerede dengang udviklede de vores nutids kalender system via trappetrin, antal søjler etc.. Alle disse pyramider er også bygget af folk, der viede deres liv til en højere sags tjeneste i form af at blive velanset af guderne. Efter den guidet tur var ovre gik vi selv til de sidste to områder og i alt varede turen godt og vel 6-8 km. Vi tog hjem på hotellet, hvor eftermiddagen gik med at ordne billeder, slappe af, skype og ikke mindst se solnedgangen over søen fra den lange badebro og til sidst var vi da også lige en tur i vandet - der var lunt og friskt - for at lægge os trætte i seng.

My Reviews Of The Places I Stayed

Loading Reviews