På vildspor i Antigua

Trip Start Aug 06, 2012
Trip End Feb 02, 2013

Flag of Guatemala  , Sacatepequez,
Tuesday, December 25, 2012

Jeg vil umiddelbart anse mig selv som være en ret god kortlæser og ikke en af dem, der er så gps afhængige. Sheena vågnede i morges og var stadig syg - efter snak med vagtlægen tog jeg ud for st købe mad og medicin. Byen var øde - på nær alle turisterne, der sværmede rundt. Temperaturen sneg sig op på 32 grader og det var skønt at gå i de smalle øde gader og nyde solen. Jeg havde taget kameraet med for at kunne fotografere nogle af alle de smukke bygninger og stræder, der er i byen. Og især kirkerne og ruiner samt parken var første prioriteter. Mange af kirkerne er nu ruiner grundet dårlige byggematerialer blandet med vulkanudbrud og jordskælv i de tidlige år. Efter at have ledt i en halv times tid og folk blev ved med at vise mig modsatte vej af, hvad jeg ville på kortet - og hel hen i vejret da jeg endte ude på en øde parkeringsplads fyldt med hjemløse, der sødt hjalp mig på vej - indså jeg at jeg havde vendt kortet forkert. Flot Tine! Ikke desto mindre gav det anledning til at se noget mere af byen og tilfældigvis kom jeg forbi den store aktive katolske kirke, hvor der var julegudstjeneste. Et stop blev det til og det var interessant at høre fader vor eller noget i den stil på spansk. En lille tur på markedet og ind under byens velkomst buer / hvælvinge, et kort visit på våben museet og lidt mere osen hos de lokale håndværkere gik turen tilbage til hotellet, hvor Sheena endelig kunne rejse sig fra fosterstillingen og spise. Derefter fik jeg læst min bog færdig - farvel 900 sider om 2. Verdenskrig og vi gik ud at spiste italiensk til aftensmad. Denne gang var byen alt andet end øde. Men fyldt med mennesker der i vores optik var tilbage ind i byen via de bumpende brostensbelagte veje. Politi i hvert eneste kryds, der her ikke er nogle lyskryds og byen mest af alt er opbygget sol et meget velopbygget skakspil i små kvadrater med vejene som omrids. Vi kunne gå hjem og kigge på den omvendte stjernehimmel - det er lidt skørt at se karlsvognen på hovedet. Og i morgen tager vi en shuttle mod Lanquin, hvor vi skal ud på flere fantastiske oplevelser og nu med en frisk Sheena - heldigvis :)