Fuentes Georginas

Trip Start Aug 06, 2012
Trip End Feb 02, 2013

Flag of Guatemala  , Quetzaltenango,
Saturday, December 22, 2012

I dag stod i afslapningens tegn og derfor sov vi halv længe og spiste lækker morgenmad på hostellet. Derefter tog vi en shuttle ud til Fuentes Georginas, der ligger ca 45 mins kørsel fra Xela. Dette var et af denne bys højdepunkter og en et mål på turen her. Fuentes Geoginas er nemlig nogle naturlige varme kilder, der findes adskillige af dem her i Guatemala - men på verdensplan er de ganske få. Vandet løbet oppe fra bjergene omkring Xela - fra toppen hvor der er koldt - men vandet er inde fra selve bjergene / vulkanerne og er dermed opvarmet. Vandet løber hele vejen ned af bjergsiderne og danner frodig regnskovsligende tilstande og ender nede i disse skønne klippeformationer, hvor det lægger sig i flere store pools og videre ned i mindre pools. De første pools vandet rammer er over 100 grader varme og dermed nærmest umulig for en almindelig levende at komme i - men de efterfølgende pools er mindre skoldende og ekstremt eksotiske at ligge i. Da vi først kom derhen gik vi den gængse rute og ramte 3 store pools fyldt med lokale og turister og pludselig var det et kødmarked i kogegryden og ikke så anderledes fra Vegas' kæmpe pool områder. Heldigvis havde en god israeler fra vores hostel fortalt om nogle pools i områder ca 10 mins gang fra selve hovedområdet. Vi fulgte en sti - eller nærmere 500 trin ned i en skov - ja, vi var skeptiske - men den blev lagt på hylden, da vi nåede en masse smp vandfald, et kæmpe vandfald og 3 mindre pools i en skovåbning, hvor solen skinnede ned. Dampene fyldte hele skoven og vandfaldene var varme. Af med tøjet og i bikinier udstyret med solbriller, solcreme og vores bøger kunne vi ligger der uforstyrret i 5 timer. Dvs delvist - for mere end 10 min i det meget varme vand - så rynkede man og brændte sig - så skiftevis op på de varme sten og ligge og ned i vandet og sidde. Vi krejlede en shuttle hjem til hostellet sidst på eftermiddagen og kørte bl.a. den smukke tur forbi Santa Maria vulkanen, vi besteg igår, der igen i dag på toppen var omringet af skyer. Resten af aftenen blev brugt på mere læsning og planlægning af resten af vores tur.