Shee-la med Shee-na

Trip Start Aug 06, 2012
Trip End Feb 02, 2013

Flag of Guatemala  , Quetzaltenango,
Thursday, December 20, 2012

Det der antiklimaks med at stå op og forlade paradis - kender I det? Det er heller ikke helt så trist som det lyder - men da vi stod op i morges med vores smukke sø-udsigt og bjergene og vulkanerne i baggrunden, var det med et lille suk, at vi sagde farvel til San Pedro la Laguna. Vi besteg en mindre bakke med en hældning på nær 90 grader eller sådan føltes det for at nå en af de farverige busser mod Xela, som Guatemala's 2. Største by hedder på maya sprog. Vi ramte et vejarbejde og selv den mest tålmodige sjæl blev sat på prøve efter, der var gået en time og chaufføren stadig stod ude på klippeskråningen og snakkede med arbejderne og køen bag os kun blev længere. Men endelig virkede infrastrukturen og vi ankom hen af eftermiddagen til Xela, hvor vi efter en taxa tur fandt frem til vores Black Cat Hostel. Vi ville egentlig have været ude i de varme kilder, men tiden var imod os, så vi besluttede at tage den i overmorgen - hvor vi forhåbentlig dagen før, dvs i morgen, har besteget Santa Maria og se en vulkan puste røg og damp op på toppen. I stedet gik vi rundt i byen, der også i morgen aften er centrum for verdens undergang, en ny maya-æra, og dermed masser af fest og dans og traditionelle solguds-ofringer. Ved parken i midten af byen står også en af de ældste kirker i landet, der er smuldret væk - men facaden er blevet genopbygget og pryder nu pladsen. Det meste af aftenen er gået med at læse i vores bøger på hostellet og slappe af, inden vi begynder denne rejses absolut hårdeste hiking i morgen kl 8 og tæt på 12 timer frem. Vi må håbe at vores følgesvend, en franskmand, er i dårligere form end os og at guiden kan bære over med vores ømme ben. Hola her fra Xela.