Top Gun og Gourmet

Trip Start Aug 06, 2012
Trip End Feb 02, 2013

Monday, December 3, 2012

Selvom det af og til kan lyde som om, at ugerne er weekender her i San Diego, så synes vi nu, at vi kan tillade os og slappe mere af og tage på flere ture, så snart torsdagens sidste time kl 15.15 er ovre indtil tirsdag morgen kl 9.30. I torsdags var vi inde at se den nye James Bond film - anbefalelsværdig - og det er altid skønt at sætte sig tilbage i biografsæderne og hygge i mørket. Herovre er det først-til-mølle-princippet, der gælder hvad angår pladser i biografen - så man køber blot en billet og derefter, når dørene til salene bliver slået op, så må man se om man kommer først, for at få de bedste pladser. Det fungerer egentlig meget godt, hvis man har planlagt at skulle derind, ydermere så kan man for de $15 få en stor popcorn og sodavand med gratis refill - alt det man vil, så man er mere eller mindre sikret en smule ondt i maven inden filmen overhovedet er startet. Fredagen gik med at sove længe og så havde jeg på en hjemmeside med oplevelser købt et godt tilbud på en "gourmet" mad tour og historisk rundvisning i Downtown og Little Italy. Vi startede med at spise på San Diego's bedste indiske restaurant. Det hyggelige var, at vi udover Niels og jeg kun var 4 andre - to ældre ægtepar - hvoraf det ene forlod gruppen efter nogle steder grundet en operation. Vores guide Eddie tog os derefter med hen til et fantastisk lille ostested, hvor vi guffede alt fra får, gede og ko ost fra alverdens lande med ande-pølse og kyndig vejledning. Eddie kunne derefter berette om at cowboy'en Wyatt Earp har været bosat i San Diego og med hans egen saloon. Så gik turen til byens bedste pizzaria - Berkeley - hvor de laver en pizza, der minder mere om tærte i udseende - blandet New York og Chicago style pizza, med ost i bunden og kød og derefter tomatsovs i toppen. Et Deja Vú ramte mig, da jeg indså, at vi på en bytur for længe siden var endt på dette pizzaria med en meget energisk ejer. Derefter var vi på Karl Strauss bryggeriet og smagte lokal øl og så gik turen til Little Italy, som faktisk er USA's største "Little Italy", hvor vi var ude at spise dessert ricotta og foccacia med honning på et rustikt sted med croonere som Frank Sinatra spillende ud af højtalerne og dagen sluttede med en skøn kop kaffe i regnvejret. Om aftenen var vi nede på den firdobbelte vinder af byens bedste burger - Bare Back Grill - hvor der var pyntet op til jul. Cheeseburgere og kyllingburgere med grillede ananas var vores favoritter og en smagsoplevelser sluttede. Lørdag tog vi bilen og kørte ca. 20 min nord på til Los Penasquitos Canyon Ranch, hvor vi tog en hike på 6.4 miles, hvilket svarer til ca. 10 km ud til et lille vandfald, hvor legebørnene i de voksne kunne blive sluppet løs. Derefter gik turen hjem og til stor fest og party bussen downtown og til roof-top party med pool og glamour. Søndagen var hård og startede med tømmermænd og lækker brunch på "World Famous"-restauranten med ægte amerikansk morgenmad i form af shredded pork og eggs Benedict. Vi tog bilen til Point Loma, der er et område ved enden af San Diego, hvor der blandt andet står et gammel fyrtårn og Cabrillo memorial, der er en kirkegård med faldne soldater og deres koner. Derudover ligger der huset med fyrtånet på spidsen, hvor bl.a. Tom Cruise's "Top Gun" er blevet optaget. Vi gik den smukke tur rundt, hvor også hvalerne svømmer her fra mid-december og ned til tidevandssøerne, inden vi kunne køre hjem i solnedgangen - trætte og fulde af nye indtryk, viden og ikke mindst oplevelser og underskønt selskab i bagagen.