Underskønne oplevelser underholdning i San Diego

Trip Start Aug 06, 2012
Trip End Feb 02, 2013

Wednesday, November 21, 2012

San Diego består af mange "beaches", vi bor i Pacific Beach, ved siden af ligger Mission Beach og lidt længere nede ligger Ocean Beach. En mandag eftermiddag en times tid før solnedgang var vi nede at se "Sunset Cliffs", der består af utrolige klippeformateringer ud mod Stillehavet, hvor man kan se solen gå ned i havet. Romantikken blomstrede på klipperne, hvor man så mange par og endda en romantisk middag på fold-ud-bænk mens himlen blev rødere og mere gylden. Derefter tog vi til Ocean Beach Pier, der er den længste mole på den amerikanske vestkyst - hele 600 meter ud i havet, hvor fiskerne stod på rad og række og den hvor man kunne se, hvordan tidligere tidevandsbølger har haft ødelagte den gamle træ-mole et par gange eller 3. Smukt var det og nu kan vi efterhånden krydse mange steder af på vores must-see San Diego liste. De sidste attraktioner bliver udforsket på vores sidste uger herovre. Selvom det er skønt at gå lidt i biografen og se "Twilight", gå på Typhoon og drikke margaritas, så var vi så heldige at vi før vores Yosemite tur kunne få lov at overvære et show af Cirque de Soleil, der er en fantastisk blanding af verdensklasse akrobatik og underholdningshow. Showet hed "Dralion" og bestod af alt fra trampoliner, kinesiske løver, højtflyvende akrobater, levende musik og alt i alt ubeskriveligt smukt (lidt billeder er der nedenfor). Nå, så kom vi til slutningen af november og dermed en amerikansk højtid på niveau med julen, nemlig thanksgiving. Carina og Katrine hade inviteret os med til en rigtig amerikanske thanksgiving blandt 41 andre, en såkaldt "friends-giving" dagen før thanksgiving, hvor vi tog et par timers køretur ind i landet til Yucaipa, en grøn forstad i ørkenen, hvor de kendte et par, der var værter ved kæmpe kalkun, yams og alt, hvad der hører sig til. Vi fik konstateret, at yams, der består af kartofler, gulerødder, rasp, æblemos, kanel og smeltet skumfiduser ikke er blandt vores favoritter i modsætning til vores amerikanske bekendte. Heller ej var "stuffing" noget for os. Alle havde en ret med hver og vi havde medbragt hjemmebagt dansk rugbrød og frikadeller (de synes det smagte af pølse), og de blev konsumeret med velbehag. En anden familiefar have medbragt nogle smukt dekoreret cupcakes indeholende blåbær muffins med hash - så havde man set det med. Derefter blev der spillet flip-the-cup og vi lagde os til at sove, da vi havde haft en taco tuesday med besøg hjemmefra af nogle studiekammerater, der læser i hhv. Idaho og Alabama. Torsdag morgen stod vi tidligt op og kørte tilbage til San Diego, hvor the Handsome Danes endnu engang var fantastiske værter ved et thanksgiving arrangement. Vi startede til frokost med så dansk julefrokost, vi nu kunne få med frikadeller, rugbrød, pølsehorn, suppe og alverdens andre lækkerier og så stod den ellers på traditionel NFL (amerikansk fodbold) og øl-drikning resten af eftermiddagen. Da vi et par timer efter satte os til bords igen havde drengene lavet kartoffelmos, opbagt sovs og to kalkuner, hvoraf den ene var en såkaldt "turduckey". Til jer derhjemme, der undrer jeg over ordet, så er det simpelthen en udbenet and inde i en kæmpe kalkun fylde med bl.a. oksekød og så med bacon omkring - det er et kød-paradis og det smagte himmelsk. Mine søde roomies havde bagt banana cream tærter og apple crumble tærte og så stod den på mere øl, rødvin og hygge. Herefter omkring midnat ramte vi endnu en amerikansk tradition, nemlig "black friday"; der i bund og grund er et massivt udsalg med start klokken 00.00, så monsterlange køer og midlertidig sindsyge var selvfølgelig noget, vi skulle opleve - heldigvis med en lille brandert på. I kø til Urban Outfitters, der blev stormet og ud kom vi med nogle gode impulsive fund. Fredagen er gået med mere black friday i Fashion Valley's store shoppecenter og afslapning ovenpå 3-dages druk inden turen i morgen går til Rosarito i Mexico.