Catalina Island - getaway

Trip Start Aug 06, 2012
Trip End Feb 02, 2013

Monday, November 12, 2012

Ca 75 km fra Los Angeles kyst ligger Catalina Island, der er et uspoleret ø og feriested, hvor der bor 1.500 indbyggere og der er 1.500 golfvogne på øen, da normal biltransport ikke er sagen. Det kunne udefra ligne en lille græsk perle mellem klippe-hvælvingerne på den store ø. I 1919 købte tyggegummi-milliadæren William Wrigley øen og lavede det til et naturreservat, hvor den uberørte natur og botaniske have fylder en stor del af øen. Sejlturen derover med en flyer, der havde en gennemsnitsfart på 65 km/t var grundet mange store Stillehavsbølger mere en 5 kvarters lang tur i Tivoli's gamle rutsjebane, hvor vi endte (især grundet undertegnet) oppe på dækket med susen for ørene og vand og vind i håret for at undgå alt for megen søsyge. Vi checkede ind på Catalina Island Inn, et lille hotel placeret midt i hjertet af byen, der rummer at Casino, adskillige gourmet restauranter, cafeer og et længere mole, der rummede mange af de samme store både, der normalt ligger i Monaco. Vi havde været tidligt oppe, så efter en lille gåtur rundt i byen, måtte vi overgive os til en middagslur og derefter fik vi planlagt en masse hiking-ruter og fikset et par hiking-tilladelser. Der var ellers rig mulighed for at lege golfvogne, jeeps og andre smarte ting med hjul til at transportere os rundt - men vi har da fået ben for at gå og derfor stod hele weekenden i gåturenes tegn. Fredag så vi det runde Casino og fik megen nærkontakt med de vilde / tamme hjorte og deres kid, der hopper rundt på øen. Hjortene blev derefter døbt bl.a. Jørn Hjorting, Lars Hjortshøj og Claus Hjort Frederiksen - oh my dear, vi synes selv det var sjovt. Eftermiddagskaffen blev drukket hos den lokale bager i en lille oase i midten af byen, der denne weekend også rummede et marathon og ballroom-dancing festival. Husene på de skrå bjerge var malede i alverdens pastelfarver og træerne i horisonten kunne nemt udgøre introbilledet til Jurassic Park (men heldigvis ingen dino-farer på denne ø). Selvom sulten ikke rigtig havde meldt sig så endte vi alligevel med hvidvin, dagens fiske-fangst (læs: ørred) og risotto under varmelamperne i skumringen. Lørdag morgen's kontinental morgenmad bestod af "danish" dvs. masser af kager og kaffe og så begyndte vi ellers turen med en smal opstigning hen langs de mange golfbaner og op til den botaniske have og et memorial, hvorfra vores første trail begyndte. Skiltning er ligesom i Joshua Tree Nationalpark meget mangelfuld, men grundet de mange marathon løbere så kunne vi gå imod strømmen og følge den smukke rute på toppen af bjergene. Udsigterne var utrolige og intet billede ville kunne fange indfange skønheden, selvom vi har prøvet - vores nærvær gjorde selvfølgelig heller ikke naturen mindre skøn. Stigningerne ville den sejeste bjergrytter tabe pusten på, men løbeskoene var på og det raske trav gjorde, at vi gik i næsten 6 timer og endte på næsten 15 km. Da vi nåede byen sent på eftermiddagen blev den vellykket tur fejret med øl og snacks på den lokale. Endnu en lur senere var vi inde på Steve's Steakhouse og få New York steaks, rødvin og sluttede passende måltidet af med lime-pie og New York Cheesecake. Søndagen blev startet på House of Pancakes og endnu en gåtur op i bjergene og ned langs kysten inden turen gik tilbage til Newport Beach - denne gang var sejlturen noget roligere og vi kunne se solen gå ned bag os i Stillehavet. I Newport blev det til en lille tur rundt i de smukke og eksklusive villakvarterer inden turen gik tilbage til San Diego.