I Feel Fine

Trip Start Aug 06, 2012
Trip End Feb 02, 2013

Flag of United States  , Nevada
Tuesday, October 23, 2012

Hjemme er efteråret ved at have ramt landet, hører jeg. Herovre skinner solen stadig, temperaturen er faldet en smule, så i stedet for 30-35 grader, så kører vi med de 25-30 specielt fordi, vi ligger ud til kysten. Men et subtropisk klima passer vist også bedre til min krop. Denne weekend har budt på endnu et gensyn med en af de byer, jeg har besøgt før. Det er helt vildt at kunne skrive det, for jeg synes, at tiden herovre flyver afsted, så jeg føler ikke, at jeg har tid til alting. Men det gode ved at besøge byer igen er, at man på ny kan blive fascineret og stå lidt i ave over, hvordan den er blevet skabt. Las Vegas er exceptionelt fantastisk, fordi det er så overdimensioneret, underfundigt, rigt, fascinerende og man kan ikke lade være med at føle sig lidt lille, lidt berømt, lidt rig og det er en fantastisk by, der kan byde på meget andet end verdens bedste natklubber, pengestrøm og druk. Limousinerne drøner op og ned af the Strip og casinoerne aldrig står tomme, og denne gang var det knapt så varmt, så vi fik set byen både om natten og om dagen - indvendigt og udvendigt og det ville være umuligt at beskrive, hvordan det ser ud. Men alle casinoerne har generelt hvert deres tema fx så lille New York New York med hoteller der er tro kopier af Crystler bygningen, Brooklyn Bridge og med en kæmpe rutsjebane på toppen. The Venetian har gondoler sejlende udenfor og interiøret er ligeledes i holdt i romersk stil, Bellagio har et hundrede meter lang (masse små) springvand, der danser til Svanesøen og skyder med stråler op i luften og vandballet har aldrig været smukkere. MGM Grand har levende tigere gående indenfor, og Treasure Island har sørøverskibe liggende i forhaven. Jeg var blevet inviteret med af en nær ven og dennes familie, og selvom det ikke var min egen (læs: Ja, mor, far og Janni - jeg savner jer) så var det ret hyggeligt med lidt familietid. Nå, men Treasure Island dannede rammerne om vores ophold i Vegas og hotellet er jo enormt, og man skal være opmærksom for hverken af fare vild ned af gangene, i elevatorerne eller parkeringshuset - for det er nemt at blive væk i al overvælden. Da vi ankom sent torsdag aften gik vi en tur ned langs the Strip - hele vejen ned til pyramiden (kopi af Louvre), der ligger i den anden ende af vores hotel og en gåtur i Vegas bliver hurtigt til mange timers fascination og billede-tagning, så det var nu rart, da vi kunne smide os i de store senge med en pose chips og en godnat-øl klokken 3. Fredag var vi så heldige at få billetter til en af (vil jeg mene) vor tids største tryllekunstnere David Copperfield. Jeg kan stadig huske, hvordan jeg som barn sad hjemme med mor, far og Janni og så programmerne om, hvordan han brød ud af forsejlede pengeskabe på bunden af havet og tryllede hele bygninger væk. Og han er, efter at have set ham i levende live, i sandhed dygtig. Det frustrerende er at være fascineret over noget og så ikke vide, hvordan han gør. Men tryllekunst må være mere videnskab og teknologisk kunnen i dag - alt fra at trylle publikum væk, trylle biler frem på scenen og sig selv væk, tankelæse og interagere med publikum var nogle af de delikate tricks, han havde i ærmet. Man bliver snydt, men på den gode måde, hvor jeg stadig ikke kan finde ud af, hvordan han tryllede den and frem i den spand. Aftensmaden var mere end mad - det var buffet. Buffeten var ligesom alt andet i Vegas utrolig stor og med 12 stationer med alt fra italiensk, asiatisk, middelhavs,fisk, kød, sushi, desserter, kongekrabber, hummer bisque, muslinger, mozzarella, og kager i hobetal var det svært at holde sig selv tilbage, og jeg manglede simpelthen selvkontrol - men når det blev nydt i så høj grad som jeg gjorde, så retfærdiggør det maden, vil jeg mene. Tiden fløj og inden man så sig om, skulle vi hjem igen. Vi tog en tur ind for at se Hoover Dam, og denne gang fik jeg mere end blot en gåtur på den, vi tog nemlig en guidet tur ned for at se, hvordan de er blevet bygget og så turbinerne der producerer nok energi til Las Vegas, L.A. og det meste af det sydlige Californien. Den glatte beton dæmning er i øvrigt næsten 300 meter høj og et af de mest underfundige bygningsværker, der ikke ligner noget, der blev bygget i 30erne af daværende præsident Hoover. Vi spiste morgenmad i Boulder City, der faktisk var en by, der blev bygget til alle de 3500 arbejdere dengang i 1931. Mere amerikansk finder man det ikke og morgenmaden endte med at bestå af solskin, en tynd kop kaffe og æggekage med bacon og hashbrowns (mmmmmmmmm), ja hashrowns er så rösti kartofler skal det lige nævnes, for god ordens skyld. Inden vi så os om var solen lavt på himlen og på vej mod San Diego kunne vi køre på motorvejen og se den gå ned bag bjergene i ørkenen. Jeg tabte endda (et slag for min paratviden og intellekt) et væddemål om, hvornår solen ville gå ned - da jeg mente det måtte være ca samme tid som i San Diego dvs. kl ca 19, men ak nej, 18.05 var det mørkt og mens vi sad på Peggy Sue's 50ies diner og spiste bl.a. Marlon Brando Burger blev det mørkt. Denen diner var iøvrigt som taget ud af Grease og servitricerne var iklædt de aquamarine sygeplejerske agtige dragter - de manglede kun rulleskøjterne. Lørdag aften var jeg hjemme kl 22, hvor vi havde gæster fra LA og så stod den ellers på bytur, dans og latter natten lang. Søndag var vist min første alene-dag herovre i og med, at efter at Amanda, Hedvig og jeg havde været ude at spise morgenmad, så lukkede jeg mig inde på værelset og holdt mit eget Harry Potter marathon og så lige en omgang Mamma Mia kun afbrudt af en shoppetur efter halloween kostume - jeg ved iøvrigt stadig ikke helt, hvad jeg skal være. Men intet mindre end en fantastisk oplevelsesrig weekend, men det er nu mandag igen og vi skal i skole i morgen, så dagen idag er blevet brugt på præsentation og læsning. I aften skal vi som altid have sushi og til en forandring så skal jeg ud at hente den smukke frøken Tine Madsen i lufthavnen og nyde hendes selskab de kommende 10 dage.