Pretty Woman goes Hollywood

Trip Start Aug 06, 2012
Trip End Feb 02, 2013

Thursday, August 16, 2012

Altid har jeg haft den her idé om Hollywood - jeg ved efterhånden ikke, hvor mange gange jeg har set "Pretty Woman", men nok til at kende alle replikkerne bl.a. "Welcome to Hollywood, everybody has a dream" og man forestiller sig den her drømmeverden, hvor pengene gror på træerne og alt bare er luksus. Bum, velkommen til virkeligheden - downtown LA - ødelagde bygninger, hjemløse, grå og triste murbrokker og kaos. Men hey, så er det jo godt, at man for 5$ kan købe et kort over, hvor alle stjernerne fra A til Å dvs. Spelling, Pitt, Spears, Hefner og alle de andre, bor. Beverly Hills og Bel Air er som at køre fra elendighed ind i himlen, små snoede (og stærkt overvågnede) ville veje med huse på størrelser med en mindre landsby hjemme i DK, hvor man ikke må parkere på gaderne og hvor fotografering ikke er velkommen. Hvor havemændene går og klipper hæk og man kan se, at bodyguardsene nærmest ligger på lur bag buskene - ingen af dem var dog Kevin Costner. Et liv i overdådigt luksus af så store dimensioner, at vi andre dødelige ikke kan forstå det. Men vi kan også! Så voilá lige et smut indenom Ole Henriksens private spa, Ole (ja, vi er på fornavn) var der desværre ikke, men så kunne man lige shoppe lidt (jep, 60% billigere end i DK er alligevel nogle penge at spare). Så kom det store øjeblik på Hollywood's Walk of Fame - med en parkeringrate, der hedder 1 kr i i minuttet besluttede vi os for at snyde os til at være kunder i en skobutik for at få lov at holde gratis på parkeringspladsen - og skulle en af os endelig ofre os og købe et par sko, ville det jo heller ikke være verdens undergang. Det skete dog ikke. Vi gik blandt Liza Minelli, Frank Sinatra, Sylvester Stallone, Jacklyn Smith, Johnny Depp og så var endda så heldige, at der i aften er premiere på "the expendables2", så hel boulevarden var afspærret og blev gjort klar med rød løber og paparazzi og fans i hobetal. Vores GPS - miss Garmin - har vi døbt hende. Har det med at være knapt så præcis i hendes rutebeskrivelser og nogle gange er vi ikke sikre på, om hun bevist leder os på afveje, men ikke desto mindre kørte vi op til Griffith Park, som er et udkigspunkt, hvorfra man kan se Hollywood skiltet og den smukkeste view over byen.. Og det er i sandhed, så enkelt og alligevel så betagende! Vi sluttede dagen med at ligge lidt for meget på motorvej med 25 km i timen - men for at se solen gå ned over Venice Beach og spise på Santa Monica Pier. Til dem, hvor det ikke lige ringer nogle klokker, så forestil jer her: Sandstrand på langt øjet rækker, små blå livreddertårne med fyre og piger, der kunne være taget ud af Baywatch, palmer der stikker ind i himlen, cafeer og bajer langs cykelstien der snoer sig hen langs standen og surfere, rulleskøjter, bikinier, skatere og vibrerende LA tilbagelænet atmosfære. Vi spiste italiensk, købte hver en portion og fandt derefter ud af, at portionerne er så store, at man faktisk deler en enkelt ret (men hey, så kom der lige en doggybag med hjem) og så en sidste tur langs Santa Monica Boulevard med politiet foran (ja de fik vist smidt et par bøder eller 2 - men ikke til os, for vi kører jo pænt). Dagens optur er helt sikkert de fantastiske udsigter, stilheden i parken og ved vandet, og dagens påmindelse er definitivt, at der er politi overalt i denne by og man bliver knaldet, hvis man ikke kører ordentligt. Men med undertegnet bag rettet, så kørte det hele jo smooth. I morgen skal vi til San Diego og check mig ind, et smut over Orange County og så samler vi Amanda op og kører til Grand Canyon og Las Vegas.. wehuuu..