USA for alle pengene - Big Sür

Trip Start Aug 06, 2012
Trip End Feb 02, 2013

Wednesday, August 15, 2012

Mamas og Papas sang "California Dreaming" - og landskabet her i Californien er i sandhed en drømmeverden. Det er egentligt meget nemt for fra SF til LA kører den meget omtalte highway1 og ude langs kysten bliver den til den kønneste mest snoede landevej imellem bjerge, floder, vandfald, klipper, ørne, hav og alt dette i en højere enhed er noget af det smukkeste landskab, som ikke engang Monet ville kunne have kunnet indfange smukheden i på et portræt. Ruten hedder "Big Sur" - det stammer fra det spanske "el sur grande" og betyder "det store syd". Californien har været en stor del af en spansk koloni og en mexicansk invadering - derfor er mange af byerne og stederne døbt noget spansk f.eks. Los Angeles og Big Sur.
Hvis man lige for et øjeblik lukker øjene, ser hvordan de høje bjerge og skrænter står lodret ned i havet, og hvordan bølgerne fra Stillehavet bruser op af kanterne, og hvordan lyngen og de vindbidte træer skråner længselfuldt ud over. Kig op og se ørnene kredse rundt i trætoppene (tænk her Pochontas og Vindens Farver) på nogle af de største Redwood træer efter deres bytte i en skovbund, der bliver ramt af solens første stråler fyldt med vildt lyng i alverdens farver, små træhuse brugt som moteller, smalle snoede stier ned langs skrænterne. En vaskebjørn (dog lidt død på vejen), men vi forestiller os lige, at dens familie bor oppe i skoven henne imod nogle af de højeste bjerge, man finder i området, hvor man ikke kan se toppen, da den er omkranset af skyer, og hvor foden af bjerget rækker ned i nogle af de mest krystalblå ferskvandsøer, verdenen har set. Vi ved ikke om det var hvaler eller om det bare var enorme klippeformateringer, vi så i horisonten, men vi så grotter ind langs kysten, der minder om dem Dumbledore og Harry Potter løber rundt i. Hvis man kniber øjene sammen og kigger ned på vejen, så kan man spotte en smart lille sort Ford med 3 skønne piger i med vind i håret, store smil, solbriller og snacks op over begge ører.
Vi kørte ned langs Big Sur og drejede ind lidt før Los Angeles til det danske område Solvang. Solvang er en "by", der blev grundlagt i 1901 af danske kolonister - man finder danske bageri (dog ikke helt det lækre rugbrød), en kopi af den lille havfrue, en skulptur af H.C. Andersen, et miniature Rundetårn og cafeer døbt "Kong Frederik", "Den Danske Viking" og avenuer og gader med alverdens danske navne. Dog mødte vi aldrig rigtig nogle danskere, men nu ved vi, hvorfor amerikanerne måske forestiller sig Danmark som et lille eventyrland - Solvang er en smuk fusion af Den Gamle By og Disneyland.
En lille fast food aftensmad i Santa Barbara på Taco Bell (ja det skal prøves og nej det er ikke fantastisk).
Efter 12 timers køretur kunne vi omkring kl 19 køre ned af bjergene og se L.A.'s skyline med skyskraperne, lysene, palmerne langs gaderne, livet og velkommen tilbage til en pulserende storby. Vi har valgt at slå os ned i det eksklusive Santa Monica i en lækker lejlighed for natten og i morgen skal vi hænge ud med Tom Cruise, Brad Pitt, de desperate husmødre og alle de andre stjerne på Hollywood Boulevard.