San Francisco & Napa Valley

Trip Start Aug 06, 2012
Trip End Feb 02, 2013

, Californien,
Monday, August 13, 2012

Så blev det mandag og vi skulle sige farvel til SF - tilgengæld siger vi hej til Napa Valley, nærmere betegnet Yountville og Napa - og derefter videre ned af Highway 1 langs vestkysten og Big Sur mod LA. Dagen startede lidt kaos med at vi skulle tidligt ud og aflevere de her s.... Tandemer og i stedet for at cykle en omvej, så besluttede vi at bestige SF's indre bys bjerge - Mount Doom ville jeg kalde det - tæt på 60 graders stigning og døden nær. Men det går jo ganske let nedad, idag måtte vi dog trække lidt, da det er møgsvært at starte en tandem på et bjerg. Efter en svedetur fra morgenstunden fik vi set Lombard Street med dens smukke kurver og Hortensiaer i fulde flor i alverdens farvespil og med morgensolen så kunne det ikke blive smukkere. Næste punkt på dagsordenen var at få leje en bil for at køre fra Sam Francisco og videre - men det er ikke umiddelbart så nemt, når man gerne vil have det sikkert og billigt. Men efter lidt research er vi end op i en überlækker - JA MED AUTOMATGEAR - Ford Fusion, hvis nogle skulle være interesseret i biler, en smækker lille lækker sag. Ja, så kom den store køreprøve - midt i byen, midt på vejen og bagende sol, ol trafik og så i en bil med automatgear og med flere ensrettet veje end man finder i Assens - og ved I hvad, det gik fremragende. Snart var vi på vej med vind (aircondition) i håret og roadtrip playlisten i radioen. Så ramte vi vinlandet - vinranker og
Marker så langt som øjene kan se og længere i horisonten, bagende varme og mørkeblå
druer på the Silverrado Trail med vi gårde og vi slotte til alle sider og nogle af Californiens og verdenens mest udsøgte vine. Vi travede en tur på en gård og igennem rankerne og ned til den eksklusive by Yountville for lige at købe en lokal vin med på vejen. Da det koster på den gode side af millionerne at tjekke ind på hotel/spa-med-helse-vin-pool-og-Ferrari stederne i Napa Valley, valgte vi at køre ned mod Los Angeles - Englenes By - for først at ramme San José og ende på et skønt lille motel i spansk stil på highway 1. Det skal lige siges, at det er en udsøgt fornøjelse at køre på de amerikanske 5 sporede motorveje, selvom de ikke er så ferme til at blinke som danskerne, så kører de langt pænere og ingen udsigt kan sammenlignes med denne her. Som Kirstine så flot sagde, og dagens sidste kloge ord; "det er ikke helt det samme at sige, at man har kørt på Køge-Bugt motorvejen i forhold til Highway1 ned langs USAs vestkyst" - det er uden tvivl et betagende syn.