Javni transport

Trip End Mar 31, 2009

Flag of Thailand  ,
Tuesday, November 25, 2008

Veliko prijateljev in sorodnikov naju sprasuje o transportnih sredstvih, ki jih uporabljava na potovanju po Tajski in tako sva se temu namenila posvetiti tale zapis. Vecino transportnih sredstev bova nastela in sicer od najcenejsih javnih prevoznih do najdrazjih. Za lazjo predstavo sva dodala tudi fotografije posameznih javnih prevoznih sredstev, vendar se le te tudi razlikujejo po posameznih tajskih provincah.

1. Moto taksi je najcenejsa oblika javnega prevoza pri krajsih razdaljah. Gre enostavno za skuterje ali mopede, katerih vozniki imajo oblecene brezrokavnike kricecih barv in so opremljeni s stevilkami in k katerim lahko nato prisedejo eden, dva ali trije potniki. V primeru, da prisede turist je seveda skuter omejen na dve osebi, pri domacinih pa tudi 4 osebe na enem skuterju niso nekaj neobicajnega. Taksna voznja do 5 km dalec stane le do 1 evro.

2. Moto taksi za vec oseb ponuja ze vec udobja, saj ima moped ali skuter ob strani pritrjeno prikolico z dodatnim kolesom in ima prostor za voznjo tudi do 7 oseb ali pa celo do 9 solarjev. Domacini je zelo veliko uporabljajo za vracanje domov po nakupih, ko se lahko pelje celotna druzina skupaj z vsemi stvarmi, ki so jih nakupili.

3. Samlaw je trikolesnik sestavljen iz kolesa, ki ima dva zadnja kolesa in ob vozniku, ki kolo poganja, se dva sedeza za potnike. Uporabljajo jih vecinoma turisti in jih je mogoce videti v vecini delov Tajske, le v Bangkoku ne.

4. Tuk-tuk je enako prevozno sredstvo kot v Indiji moto-riksa. Trikolesniki s prostorom za voznika spredaj in za do 5 oseb prostorom zadaj, premagujejo ze vecje razdalje kot moto taksiji in so zato tudi drazji. Voznja z njimi je obicajno polna adrenalina zaradi hitrosti in zelo glasna zaradi zvoka dvotaktnih motorjev. Kot gorivo skoraj izkljucno uporabljajo utekocinjen naftni plin. V Bangkoku so obicajno tuk-tuki drazji od taksijev, saj se je za ceno treba predhodno pogajati in nimajo taksimetrov.

5. Taksiji na Tajskem so enaki kot drugod po svetu, le da jih v toliksnem stevilu kot jih je v Bangkoku midva nikoli nikjer drugje nisva videla. Prakticno vec kot polovica vseh avtomobilov v Bangkoku je taksijev in jih vsi mnozicno uporabljajo. Voznja na taksimeter je cenovno ugodna, saj zacetek voznje stane 0.80 evra, nato pa vsak nadaljnji kilometer pa 5 centov evra. Dodatno se zaracunava cas voznje, saj je v Bangkoku mogoce za 5km voznje zlahka porabiti eno uro casa. Kljub dodatnemu zaracunavanju casa so taksiji izjemno ugodni in kot primer 15 km dolga voznja skozi Bangkok stane manj kot 3 evre.

6. Predelani poltovornjaki (Sawngthaew)so prav tako zelo razsirjeni po vsej dezeli in so obicajno cenejsi od normalnih avtobusov ali minibusov. Obicajno gre za prirejene poltovornjake, ki imajo zadnji tovorni del prirejen za prevoz potnikov. Opravljajo vecino krajsih vozenj od avtobusnih postaj do centrov mest ter do razlicnih znamenitosti. V Bangkoku jih ni mogoce videti jih je pa zato zelo veliko ob obalah in na severu Tajske. Delujejo po principu, da pobirajo potnike povsod ob cestah, dovolj je le, da pomahas vozniku in je zato voznja z njimi, tudi na kratkih razdaljah zelo dolgotrajna. Za primerno placilo se spremenijo v taksi in jih ena sam potnik zakupi za doloceno pot.

7. Minibusi so obicajno predelani tovornjaki, ki imajo tovorni prostor predelan v prostor za potniki in kot pravilo je njihova karoserija obicajno narejena iz lesa. Sedenja na lesenih klopeh ni ravno udobno, je pa poceni. Obicajno delujejo na turisticnih poteh in sicer vozijo potnike iz centrov mest na plaze, k znamenitostim, na zelezniske postaje ter podobno. Potniki sedijo v treh vrstah pravokotno na smer voznje na dolgih lesenih klopeh, ki obicajno niso niti pritrjene na vozilo. Vse skupaj zelo spominja na kaksno gasilsko veselico, le da se klopi gibljejo do 80km/h.

8. Mestni ter lokalni avtobusi se med seboj dejansko ne locijo po nicemer, saj enaki avtobusi krozijo po Bangkoku kot na avtocestah med posameznimi mesti. Ti avtobusi so obicajno precej zdelani, nimajo klime in se potniki na njih hladijo z odprtimi okni. Cene se gibljejo okoli 1 baht za kilometer, kar pomeni za 100km dolgo voznjo priblizno 2 evra. V eni vrsti je obicajno 5 sedezev primernih za ljudi do 35 kilogramov, prostora za kolena pa je vsekakor vec kot na pretek, ce si 6 let star otrok. Za vse z telesno visino nad 120 cm pa utesnjenost ze lahko predstavlja problem.

9. Medkrajevni avtobusi so klimatizirani, imajo vec prostora in so mnogo bolj udobni. Obstaja vec druzb, ki ponujajo medkrajevne prevoze, a doslej sva vedno imela najboljse izkusnje z drzavno avtobusno druzbo. Peljati se je mogoce v vec razlicnih razredih, ki se obicajno delijo na 1. razred, 2. razred in VIP razred. Cene so tudi pri teh avtobusih znosne, saj so le kaksnih 30% drazji od obicajnih medkrajevnih avtobusov, izjema je le VIP razred, ki je seveda precej drazji. Posebnost medkrajevnih avtobusov 2. razreda je tudi v tem, da imajo mnogo postankov na katerih pridejo na avtobus prodajalci razlicne hrane, pijac ter vseh mogocih izdelkov.

10. Skytrain je odlicna oblika prevoza potnikov v Bangkoku in ne samo zaradi tega, ker je voznja z vlakom 30 metrov nad tlemi zelo hitra, ampak ker ponuja tudi odlicne razglede na celotno mesto. Gradnja dvignjene proge se nadaljuje sirom celotnega Bangkoka, a ze sedaj je mogoce s Skytrainom v nekaj minutah premagati razdalje do 20km in ob tem opazovati mnozice avtomobilov v gnecah pod sabo. Ob podzemnem vlaku, ki je prav tako na razpolago v Bangkoku, so vse ostale oblike javnega prevoza enostavno prevec zamudne, da bi jih bilo vredno uporabljati, ce je le zelena destinacija dosegljiva s katero od teh moznosti. Slaba stran so le visje cene prevozov, ki pa so se vedno nizke v primerjavi s katerimkoli mestom v Evropi.

11. Tajske zeleznice imajo precej razvejano mrezo in skoraj vsa pomembnejsa mesta je mogoce doseci tudi z vlakom. Cenovno so vlaki nekaj nad avtobusi, a ponujajo tudi nekaj vec udobja. Izbirati je mogoce med pravo mnozico razlicnih razredov, ki se med seboj razlikujejo po udobju in cenah. Pri krajsih potovanjih je obicajno mogoce izbirati med 5. razlicnimi razredi sedezev, pri daljsih potovanjih pa med 4. razlicnimi razredi spalnikov. Podobno kot na medkrajevnih avtobusih je tudi na vlakih vse polno razlicnih prodajalcev, tako da je ogromno moznosti okusanja tradicionalne hrane in ogledov izdelkov tradicionalnih obrti. Na vlakih 3. razreda je obicajno neopisljiva gneca in sama sva ze nekajkrat odlocila, da sva kljub kupljeni karti, v zadnjem trenutku sklenila zapustiti vlak in se odpraviti na kaksno bliznjo avtobusno postajo. Neprijetnosti pri visjih razredih pa je njihova uporaba klimatske naprave, saj je povprecna temperatura na klimatiziranem spalniku obicajno okoli 5 stopinj Celzija. Sama sva na poti iz juga Tajske v Bangkok spala v vsej najini zimski opremi in z vsemi oblacili, kar jih premoreva na sebi.

Ob zakljucku velja napisati samo se nekaj prakticnih nasvetov pri potovanju z javnimi prevoznimi sredstvi na Tajskem, pa tudi drugje po tretjem svetu. Nikoli sesti v tuk-tuk, minibus, moto-taksi... brez predhodnega dogovora za ceno. Vedno pri uporabi taksija zahtevat uporabo taksimetra in ga nato spremljati med voznjo, saj ni nic neobicajnega, ce med normalnimi skoki po 2 bahta meter skoci za 50 bahtov navzgor. Ne se podajati na klimatizirane vlake, ce niste ljubitelji zime in ce nimate s sabo toplih oblacil. Pri voznjah z avtobusi je vedno priporocljivo spremljati dogajanje s prtljago shranjeno v dnu avtobusa. Zmeraj se je bolje usesti na tisti strani avtobusa, kjer je shranjena prtljaga in opazovati ali morda med kaksnim postankom cudezno ne zapusti avtobusa. Vozovnice za vlak ali avtobus je vedno najpametneje kupovati na avtobusnih in zelezniskih postajah, saj se pri nakupu le teh v turisticnih agencijah mnogokrat pripetijo nesporazumi in neprijetnosti. Poznava zgodbe, ko obljubljenega avtobusa sploh ni bilo, ko so bile vozovnice za slabsi razred od placanega, ko je avtobus na polovici zelene poti zakljucil svojo pot... Skoraj brez izjeme pa se nakupi preko agencij zelo razlikujejo od direktnih nakupov pri sami ceni, ta je mnogokrat tudi vec kot 100% visja.