Dagje scooteren door Flores met Ralf

Trip Start Jul 08, 2013
Trip End Dec 03, 2013

Flag of Indonesia  , East Nusa Tenggara,
Wednesday, October 30, 2013

Wat vroeg wakker geworden, i.v.m. de warmte en het ontbreken van een raam, enkel een hor die de schreeuwerige stem van de wat oudere Indonesische receptioniste allesbehalve tegenhoudt. Tot mijn verbazing wel een ontbijt met een bananenpannekoek en een kop thee. Bananenpannekoeken zijn hier helemaal in volgens mij, heb dat meermaals mogen eten hier tijdens het ontbijt.

Het plan was om een scooter te huren, en het binnenland te verkennen, met name een grot en een waterval stonden op de lijst. Samen met de Duitser Ralf met wie ik de goedkope kamer deel richting het reisorganisatie'tje gelopen, waar Valerie (die de boottrip die we daarvoor hadden gedaan had geleid) al klaar zat. Ik vroeg me af of ze een kater had, omdat ik haar de avond ervoor naar haar huis moest begeleiden met Ralf, omdat ze nauwelijks meer kon lopen na 3 biertjes. Aziaten en alcohol, het is echt waar, ze worden gigantisch snel drunken.

Ze leek niet echt een kater te hebben, dus maar gevraagd om 2 scooters. Kosten 75.000 rupiah per scooter, zo'n 5 euro. Ik had net gepind dus kon meteen betalen.

Daarna op de scooter gestapt en de instructies van Valeria het binnenland in gereden. Kortgezegd, een tocht van zo'n 8 uur zou volgen (van ongeveer 09:00 tot 17:00), waarbij we geen waterval en geen grot zouden zien. Desalniettemin werd het een mooie tocht, langs het echte binnenland van Indonesie, of Flores om precies te zijn, tot de plek Ruteng.

Na 1,5 uur gereden te hebben, kwamen we bij een splitsing waar we vroegen om de watervallen, en degene aan wie vroegen hoe we moesten rijden zei tegen ons de verkeerde kant op te gaan, waarom weet ik niet (wellicht een miscommunicatie), maar daardoor redden we dus finaal de verkeerde kant op. Wellicht wat laat, maar na 2 uur, toch gaan twijfelen over de route, en toen kwamen we erachter dat we volledig verkeerd zaten. Grappig genoeg reed er een andere tourist een beetje stiekem met ons mee zonder dat we het doorhadden, een Fransman, die ook op zoek was naar de watervallen. We bleken in de buurt van Ruteng te zijn. Volgens de Lonely Planet gewoon een stadje, niks bijzonders en van geen enkele touristische of bezienswaardige waarde. Maar besloten daar met zijn drieen wat te eten, en vervolgens terug te rijden. Het zou te laat worden voor de watervallen en de grot, maar dus een erg mooie tocht.

Het rijden was erg fijn, omdat de wegen net vernieuwd waren. De walsen stonden nog langs de weg. Verder was het voornamelijk genieten van de uitzichten en het normale Indonesische leven. Het rijden langs de bemo-busjes (de buurtbusjes) die net zoals in de Fiipijnen door de locals worden gebruikt om zich in te laten vervoeren. Ook deze busjes zoals in de Filipijnen 'opgepimpt'. Geen uitzondering was dat locals op het dak van een dergelijk  busje zaten.

Verder warden we door zowat alle kinderen, allen in hun schooluniformpjes, toegezwaaid als we langsreden. Blijkbaar waren we bijzonder. Ook ouderen overigens, toen we stopten, kwamen gezellig een praatje maken, of in hoeverre dat als praatje geclassificeerd kon worden, want Engels werd er niet gesproken, dus met mijn paar woordjes Indonesisch werd het een apart communiceren. Verden werd er graan geoogst, zagen we veel mensen in de rijstvelden werken en waren de uitzichten op de groene bergen, zee, en eilandjes prachtig om te zien en door heen te rijden.

We reden door talloze gehuchtjes en dus de wat grotere stad Ruteng, wat overigens zoals de Lonely Planet al aangaf, niks bijonders is. Wat hier wel opviel is de grote hoeveelheid katholieke kerken, en kerken in constructie, blijkbaar is in dit gedeelte het katholicisme flink in opkomst.

Op de terugweg werden we nog getrakteerd op een tropische regenbui waardoor we even 10 minuten moesten schuilen, maar dat was niet al te erg.

Na teruggekomen te zijn, de scooter weggebracht, gedoucht, 3 duiken geboekt voor de volgende dag en mijn was opgehaald, verder een rustige avond gehouden, aangezien ik de volgende dag vroeg op zou moeten.