Chongqing - Hong Kong

Trip End Aug 21, 2012

Flag of China  ,
Thursday, May 17, 2012

Ni hao!

Na de hot pot in Chongqing was het de volgende ochtend tijd om op de boot te stappen. Of beter gezegd op de bus, die ons in 4 uur via prachtige landschappen (schitterende, groene heuvels met dorpachtige settingen vol door en door natte rijstvelden en ezels die ploegen over de velden trekken) van CQ naar Wŗnzhűu. In deze volgende miljoenenplaats stapten we op ons cruiseschip. Hehe, cruiseschip. Een Chinese boot vol mankementen, die waarschijnlijk drijft door opblaasbare kussens onder de boot en met een ouderwetse airco: sproeiers op het dak. En met een 6 bed dorm voor ons (een Spanjaard en een Zwitserse deden dezelfde trip als ons) en voor de rest alleen maar Chinezen. Die het uiteraard weer fantastisch vonden dat er Łberhaupt Westerse mensen op de boot te vinden waren. Het eten op de boot was erg goedkoop, voor nog geen twee euro had je je korstje. Het was dan wel een standaard bord, maar het was veel (bij mij altijd goed voor een pluspunt) en het was goed binnen te houden ook.

Die avond begonnen we met varen. Wij hadden een ticket gekocht dat ons van Wŗnzhűu naar Yichang zou brengen. Dus alleen een bed op de boot zeg maar. Voor 2 nachten, in de foetushouding (hehe, Malibu alles), maar goed ik had een bed op de boot. Maar je kon ook een ticket kopen, 4 keer zo duur, dat je toegang gaf tot wat "scenic spots" onderweg. Wij hadden ons van te voren wijselijk laten adviseren dat dit een grote "rip off" was. Bij de eerste stop bleek dit al meteen. De tempel waar we (in het donker wel te verstaan) aankwamen, was scenic spot 1. Een tempel bezoek in het donker. Raaaaaar!!!

Na een paar zelf meegesleurde biertjes maar gaan pitten. De volgende ochtend stond immers, na het bezoeken van de volgende scenic spot, de eerste van de 3 Kloven op het programma, voor mij persoonlijk de reden om voor deze cruise te kiezen. De eerste kloof en de tweede kloof (die naar velen zeggen het meest spectaculair is, ik kan dat wel beamen trouwens) stonden bij daglicht op dag 2 op het programma. Na de schitterende eerste kloof, veel eten en wachten op de Chinese toeristen die weer een scenic spot afwerkten, gingen we nog net met daglicht door de tweede kloof. Doordat de trip naar een van de scenic spots flink uitliep, vertrokken we flink te laat voor de tweede (en dus ook de derde) kloof. Hierdoor was het te donker om iets van de derde kloof te kunnen maken. Deze moet de minst mooie van de drie zijn en mijn foto's van de eerste twee terugkijkend, mag ik niet klagen toch?

Tussen de kloven door kom je door miljoenensteden. Sowieso toch al het verhaal van China, dat meer dan 160 steden heeft met meer dan 1 miljoen inwoners. Echt bizar. Je komt soms dus door plaatsen heen, waarvan je nog nooit gehoord hebt, die makkelijk de 4 miljoen inwoners aantikken. Overal zie je weer ontzettend veel kranen en constructie. Ik denk zelfs dat er zoveel kranen in China te vinden zijn op het moment, dat de oude Kung-Fu monniken erover nadenken om de bekende pose in Kung Fu van de kraanvogel gewoon te veranderen in die van een kraan. Als in machine... Het is echt te bizar voor woorden. Worden er geen gebouwen uit de grond getrokken, dan wordt er wel een enorme brug over de Yangtze tegenaan geknald.
De Yangtze, de 3e grootste rivier ter wereld en de grootste rivier van AziŽ, is ontzettend belangrijk voor China. 1/5 van het land voedt zich via de rivier, 1/3 van de totale populatie van China (bijna 1,4 miljard, dus zeg maar bijna een half miljard mensen) bevindt zich in het bassin van de rivier. Maar de rivier is o zo vervuild. Enorme containerschepen, met Shanghai als drukste containerhaven ter wereld, varen over de rivier. Dit zijn geen schone schepen, volgens mij varen sommige op drek of op teer, zo vies spoor dat ze achterlaten. Daarnaast geven Chinezen geen stuiver om wat ze in het water storten of achterlaten. Of gooien. Het was geen uitzondering op het dek te staan, voor foto's van de kloven, om de lege plastic flessen en de gebruikte bakken instant noodels over je hoofd heen te zien vliegen. Geen wonder dat de Yangtze rivier alligator en de rivierdolfijn hier met uitsterven bedreigd worden, of misschien al uitgestorven zijn.
De bedrijvigheid op en de bouw en constructie langs de rivier is voor mij een enorm wonder en voor de Chinezen heel gewoon, zo lijkt het. De natuur vinden we allemaal prachtig, anders zit de boot niet vol met toeristen (en wij waren niet de enige boot). De vervuiling van de rivier daarentegen is voor mij geen wonder, maar ook dit is, zo lijkt het, voor de Chinezen heel gewoon. Zie je het probleem?

Na twee nachten in de boot waren we bijna in Yichang. Bijna bij de 3 kloven dam ook, de dam die voor zoveel ophef heeft gezorgd, de grootste dam ter wereld. Ik ga de problemen (en trouwens ook het geld wat deze dam China oplevert) niet allemaal noemen, zoek daarvoor bijvoorbeeld maar even op wikipedia, te ingewikkeld. Maar het is een beest. Als in krachtig en met een enorm bereik. Als in impact op de Yangtze rivier delta (denk aan uitstoot, erosie, sedimentatie, aardbevingen en -verschuivingen en bedreiging van het wild). Deze dam kun je ook bezichtigen, een bus ernaar toe en snel een kiekje. Voor een flink bedrag extra. Wij zagen dit niet echt zitten, dus gingen meteen door naar Yichang. Onderweg hebben we hem volgens mij toch nog kunnen zien. De busrit naar Yichang was ook geweldig. Dwars door enorme tunnels, langs geweldige afgronden met zicht op de Yangtze. Een rechte lijn in China op de kaart is geen rechte lijn als je reist, vanwege het landschap, de bergen ed. Hier was het haast een rechte lijn leek het wel. In Yichang hebben we even wat rond gehangen, omdat we die avond ons kamp wilden opzetten in Wuhan. Een 4 uur durende busrit verder, met de meest idiote chauffeur ooit (die waarschijnlijk, had de busrit 15 minuten langer geduurd, in slaap zou zijn gevallen), door de buitenwijken van Wuhan, waren we eindelijk daar waar ons bed voor de nacht stond. De laatste twintig minuten door Wuhan was gaten ontwijken voor de buschauffeur, dus dat maakte hem wat meer wakker. Een hoop mensen op straat, beesten ook. Toch wel erg arm hier...

Wuhan heeft niet heel veel appeal, maar we wilden de trip naar Shanghai graag opbreken in twee delen en Wuhan bleek achteraf een aangename basis hiervoor. Na heerlijk street food 's avonds en een interessante wandeling de volgende ochtend/middag, pakten we rond 4 uur onze 6 uur durende fast train naar Shanghai (topsnelheid die ik heb gezien was 246 km per uur). Dit was een andere trein dan de boem boem tsoek tsoek ik ga nu remmen mensen krgggggg, schud schud, puf puf wat een rook treinen die we tot dan toe hadden gehad in China.

Ten opzichte van Beijing, nee wacht, ten opzichte van de rest van de bestemmingen op deze fantastische eerste entree in China zo ver, mistte Shanghai iets. Een hart wil ik haast zeggen. Het is de grootste stad van China, het is het financiŽle centrum, maar ergens mistte ik de sfeer, de ambiance zoals die daar wel geweest was op de rest van de trip. Je ziet eerder Westerse, erg tof uitziende zakenmannen *uhum, strak in pak, dan een traditioneel geklede, oude Chinese man die Tai-chi beoefend. Begrijp me niet verkeerd, ook Shanghai was erg leuk, maar het China gevoel was er wel, maar niet zoals eerder. De skyline is erg indrukwekkend. Pudong staat vol met enorme hoge gebouwen, erg mooie ook. Shanghai is de enige stad ter wereld met 3 gebouwen van meer dan 400 meter en de 4e (ook in Pudong) is in de maak. De Shanghai tower is bij voltooiing in 2014 met 632 het tweede hoogste gebouw ter wereld. En de volgende toren die de skyline van Pudong mag domineren, benieuwd hoe deze verlicht gaat worden. 's avonds was dat sowieso het leukste en mooiste stuk van Shanghai. Pudong verlicht, de Bund (overblijfselen van buitenlandse invloed in China) wordt schitterend verlicht en een wandeling door de neongekte van Nanjing Road is ook niet verkeerd. 's avonds komt de stad tot leven lijkt wel, als iedereen z'n koffertje aan de kant heeft gezet.

De french concession, een regio waar de Fransen rond 1900 een flinke invloed hadden, is een leuk gebied. En ook het Science en Technology museum was goed voor wat vermaak op een regenachtige middag. Jammer genoeg was de helft van het museum niet in werking, maar de robot die rond een minuut nodig had voor iedere rubix kubus (hoe hard je ook je best deed deze te verstieren voor hem) was nog wel in werking. En zo ook een hele hoop meer technologische snufjes en dingetjes. Grappig. Die avond zijn we voor nog geen 4 euro een uur gemasseerd, niks geen duistere dingen hier. Alle kleren bleven gelukkig aan, anders kan ik altijd nog wel aardig hard lopen. Erg ontspannend. Op de laatste dag hebben Stef en ik ook nog ons haar laten knippen, het is er niet verkeerd uit gekomen moet ik zeggen. 40 minuten in de stoel, inclusief een flinke hoofdmassage en een wasbeurt. Nog geen 3.5 euro. Nice!

Een negatieve ervaring in Shanghai, al moet ik er nu wel bij grijnzen nu ik het typ. Ik heb waarschijnlijk een flinke voedselvergiftiging opgelopen door het eten van kip. Ik voelde me al wat gaar toen ik naar bed ging en om 4.30 ging de biologische wekker. Je moet naar de wc. Nu. Oke naar de wc. Shit, papier vergeten (want ik voelde me als het eerste woord in deze zin, dus je weet nooit). Next thing I know; ik wordt wakker voor de pot. Box op de enkels. Hart ging van toek toek toek. Ik dacht echt wat is dit joh. Duurde even voordat ik doorhad dat ik nokkie was gegaan op die wc (iets wat blijkbaar met een goede voedselvergiftiging gepaard kan gaan). Toen mn wc bezoek maar afgemaakt, ik bespaar je de details. Hetzelfde geld voor die keer dat ik om 7 uur nog wakker werd. Laten we zo zeggen, alles was uit mijn systeem. Ik was die dag ook totaal niet ziek meer, alleen wat moe en gaar van een aparte nacht.
De 15e hebben we Doug gedag gezegd, die ging richting Vietnam, de 16e hebben Stef, Klaartje en ik de overnachttrein (2000k) naar Shenzen gepakt (alles naar Hong Kong zat vol tot juni. Raar). Vanuit Shenzen ben je zo in Hong Kong met de MTR. De 17e rond de middag kwamen we daar aan. Terug in de ChungKing Mansions, dat gebouw vol Pakistanen en IndiŽrs die je horloges willen verkopen. Terug bij de Victoria Harbour skyline. Het voelde vertrouwd. Lekker benauwd. Maar het beviel me wel.

De 18e vertrok mijn vlucht naar Tokyo, daarover later meer. Voor nu: ik kan niet wachten tot mijn tweede entree in China over een maand. Misschien is het door het fantastische eten (ja, ik blijf alles eten daar, een kilo kip die verkeerd valt weerhoudt me niet van sweet & sour chicken uit de hemel), misschien is het doordat je per dag 4 Chinese stelletjes tegenkomt in zogenaamde koppel t-shirts (hetzelfde foute oranje t-shirt met daarop een poppetje en I love you bijvoorbeeld, echt over de top FAUT!), misschien door het Chinese schaak wat nog steeds een raadsel is, of door de groene thee (die ik met Stef samen ook populair ga maken in Nederland). Misschien door de dril die de werknemers krijgen iedere ochtend, of de broekjes met de rits aan de achterkant die alle Chinese kinderen tot een jaar of 4 dragen (zodat ze makkelijk, zonder dat iemand hiervan opkijkt, midden op Tiananmen Square kunnen squatten en er een keutel kunnen neerleggen), of misschien door wat er allemaal nog meer te zien is in het centrale en Zuid-westelijke deel van het land (meer de Chinese binnenlanden dus). Of Tibet! Ik weet het niet, maar ik weet wel dat het me tot nu toe meer dan bevallen is!

Groeten!

Hester on

Hee Tim!

Wat leuk om te lezen dat je weer ontzettend aan het genieten bent van het wonderschoon in Azië. Mooie foto's en verhalen!!
Geniet er nog heerlijk van! Jaloerssss!! ;)

Zien je vast wel weer eens als je weer terug in NL bent!

Groetjes Hester!

Pap on

Erg indrukwekkend die plaatjes van Sjanghai

R.B on

Zeker gaaf zo'n tocht over die rivier! Dat filmpje in Shanghai ook erg gaaf!

X on

mooi man! zo te zien geniet je er volop van, goeie zaak ouwe. ben benieuwd naar je volgende avonturen ;)

mam on

die jangtze river cruise ga ik ook nog eens maken !!!!!!!