Kuala Lumpur

Flag of Malaysia  , Wilayah Persekutuan,
Thursday, April 28, 2011

Hallotjus,

op de dag van aankomst in Kuala Lumpur zijn we de stad meteen maar weer ingelopen. Maar, niet voordat we eerst onze spullen hadden afgezet op onze hotelkamer. Kuala Lumpur heeft namelijk zoveel 4 en 5 sterren hotels dat je vrij goedkoop, voor 30 euro per nacht (voor de Maleisische standaard natuurlijk erg duur), in zo'n veel te luxe hotel kunt verblijven. Ik vond het prima, al is het wanneer je met 3 gasten rondtrekt niet echt heel tof in zo'n hotel. Maar goed, om slippers van het hotel aan te kunnen trekken en er ook nog een infinity pool bij te hebben, is ook niet verkeerd. En daarnaast, nu kan ik ook zeggen dat ik tijdens mijn reis toch zo'n beetje overal wel geslapen heb. Okť, bijna overal...

Die middag hebben we een ronde gemaakt. Via het oudere gedeelte van Kuala Lumpur in de richting van de Nationale Moskee. Het is gebruikelijk je knieŽn te bedekken en vanwege het feit dat we alle drie uiteraard in een korte broek rondliepen, krijgen we een fantastisch paars gewaad (inclusief capuchon) aangemeten. Ik had zo mee kunnen spelen met een of andere tovernaarsverzameling die elkaar met houten zwaarden te lijf gaat. Ik vind het echter niet zo netjes van mezelf om het zo te verwoorden, omdat ik me uiteraard ook goed realiseer dat verschillende culturen en religies verschillende gebruiken en voorschriften hebben. De paarse jurk stelde ons dus in staat de moskee van binnen te bekijken en we mochten overal in, behalve in de gebedszaal die alleen voor Moslims te bezoeken is. Buiten de zaal kwam er een man op ons af die verwoede pogingen deed ons te bekeren en toen hij in de gaten had dat dit niet echt ging lukken, ging hij over op het opnoemen van "feiten" uit de Koran. Een interessant gesprek. Toen we de moskee uitkwamen, kon je aan de kleur van de lucht al vertellen dat we misschien beter af waren geweest iets langer in de moskee te blijven. We hadden onze jurk echter alweer afgegeven, dus we zijn net op tijd naar de overkant gesneld en hebben in het oude treinstation geschuild. Geschuild voor een enorm felle, erg kort maar krachtige tropische regenbui inclusief heel veel bliksem en donders. De dagen daarna bleek het een terugkerend voorval te zijn. Zo rond 5, 6 uur 's middags werd alle luchtvochtigheid en de enorme hitte eventjes omgezet in een flinke bui. Een paar donders, alsof iemand bij je aanklopt (maar dan heel hard), je kon de klok erop gelijk zetten zeg maar...

Na afloop van de bui zijn we gaan kijken in het Berjaya Times Square gebouw; een appartementencomplex/winkelcentrum met winkels tig verdiepingen hoog en een indoor attractiepark. Inclusief achtbaan! Bekijk de foto's en video's maar gewoon, dat zegt genoeg. Zo Aziatisch, maar wel erg komisch. Die avond zijn we naar de KL Tower gegaan, waar bij het ticket voor het erg hoge observatiedeck ook entree voor een animal park inzat. Dat was serieus het laatste animal park waar ik naartoe ben geweest, maar goed. Het observatiedeck was de moeite waard. Je staat hier hoger dan op de Skybridge van de Petronas Towers en kun je ze vanaf de KL Tower ook goed zien. We zijn vlak voordat de schemering begon in te zetten naar boven gegaan, zodat we Kuala Lumpur vanaf boven zowel in het licht als in het donker konden bekijken. Zeker de moeite waard even te blijven zitten, het wordt echter snel donker hier dus het wachten viel allemaal wel mee. Alles is wat dat betreft toch relatief.

Johann en Florian hadden maar twee nachten in Kuala Lumpur, daarom zat de volgende dag ook erg vol met activiteiten. 's Ochtends zijn we naar het Forest Research Institute Centre of Malaysia gegaan, met als voornaamste reden de Tree Top Walk. Deze zou erg mooi moeten zijn en zou je een zicht moeten geven op de stad terwijl je boven een regenwoud loopt, een aparte combinatie dus. Nadat we via de jungle een vrij ontoegankelijk pad hadden afgelegd in de richting van de wandeling (wat achteraf een binnendoorweg bleek op het goed begaanbare pad), konden we de Tree Top Walk uiteindelijk zien. Gesloten en om een aanwijsbare reden. De houten planken zaten namelijk vol gaten en iedereen kon zien dat het ding zo onveilig was als maar zijn kan. Daarom zijn we maar verder gelopen via het begaanbare pad, wat ons nog langs een aantal mooie watervallen bracht. Vanuit het FRIM zijn we naar de Batu Caves gegaan, op ongeveer 15 kilometer ten noorden van het stadscentrum. Deze grotten zijn een beetje te vergelijken met de Chinese grotten van Ipoh, maar de tempel is niet echt in de grot gebouwd. Toch loop je, nadat je langs de 38 meter hoge Boeddha en 272 treden omhoog bent gelopen, door een erg mooie grot van 400 meter lang en 100 meter hoog. Dit om bij de kleine Hindu tempel te komen, die in een open ruimte ligt, omgeven door hoge kalksteen formaties. De grotten zijn jaarlijks het decor voor een enorm Hindu feest dat wel 1,5 miljoen mensen aantrekt. Los van de religieuze bezoekers, is het ook een ware toeristische trekpleister. De java apen die rondom de tempel leven zijn hier erg van op de hoogte. Ze zijn heel erg gehaaid en stelen zo je camera, pet, of eten. Dan ben je dus al snel in de aap gelogeerd. Hehe, logeren...

Die avond hebben we het rustig aangedaan. Ik had al twee nachten bijgeboekt en vond het daarom niet zo erg dat ze geen zin hadden om 's avonds richting de Petronas Towers te gaan. Ik ben er dan ook een paar dagen later zelf nog 's avonds heen geweest. De volgende ochtend zijn we echter wel bij de torens gaan kijken. Gebouwd door het oliebedrijf in handen van de staat, Petronas, zijn het lange tijd de hoogste torens ter wereld geweest. Het zijn nog steeds de hoogste identieke gebouwen ter wereld, maar er zijn in de tussentijd natuurlijk al weer een aantal belachelijk hoge bouwwerken uit de grond getrokken die hoger zijn. Toch was het best indrukwekkend de 452 meter hoge torens in het echt te zien, vooral wanneer je vlak ernaast uit het metrostation komt zetten en dan recht omhoog kan kijken. De constructie is gebaseerd op traditionele Islamitische vormen en op en rond de toren bevinden zich ontzettend veel symbolische verwijzingen naar onder andere de 5 pilaren van het geloof. Wanneer je pal naast een van de torens staat, lijkt deze erg hoog uiteraard. Maar, je kunt de top niet zien doordat de toren naar boven toe smaller wordt. Wanneer je op een klein afstandje staat kun je de torens in hun geheel zien en dan zie je pas echt hoe groot ze zijn. Ik vind het een mooi en indrukwekkend bouwwerk en vooral 's avonds heeft het iets. En overal in Kuala Lumpur kun je wel een glimp van ze opvangen. Maar of je nu ver weg bent, of erg dichtbij, het blijft mooi ze te zien...

Johann en Florian zouden die avond wegvliegen. Die dag zijn we echter ook nog vrij actief geweest. Want na het bezoeken van de Petronas Twin Towers in de ochtend zijn we door gegaan naar de botanische tuinen van Kuala Lumpur. De belangrijkste reden voor het bezoeken van de enorme tuinen was het planetarium, deze was de dinsdag dat wij er waren echter gesloten. We hebben toen wat nagelezen en hebben besloten naar het KL Bird Park te gaan, een vogelpark met 's werelds grootste voliŤre. De entree was zelfs voor Europese begrippen nog aan de hoge kant, maar we kwamen met een geldbesparende en prima tussenoplossing. Het Bird Park heeft namelijk een restaurant, in de voliŤre maar op een soort van verhoogd dek. Je kunt hier dan wel niet gebruik maken van de wandelpaden, maar je bevindt je wel in de voliŤre waardoor de enorme verscheidenheid aan vogels te zien is. De vogels zijn niet bang en vliegen zelfs het dek van het restaurant op in de hoop gevoerd te worden en ze komen heel dichtbij. En oh, het beste, de toegang tot het restaurant was gratis. Een drankje erbij en we hebben voor nog geen 1/10 van de entreeprijs toch een hele hoop vogels gezien. Alle vogels zijn tropische, uit MaleisiŽ afkomstige vogels en zijn stuk voor stuk echt heel mooi en apart. Na de vogelshow zijn we doorgegaan naar een Sikh tempel ten noorden van het centrum en hier hebben we ook nog een hele uiteenlopende markt gezien. Om de sfeer over te brengen een paar filmpjes en foto's van de verkopers, die meer dan gewillig waren te poseren voor een foto nadat ik dit aan ze had gevraagd. In 3 minuten 30 verschillende geuren, het was er heet en heel benauwd en de paadjes waren echt heel smal. Maar het was wel een uniek kijkje in de Maleisische keuken. Toen was het tijd Florian en Johann na drie weken gedag te zeggen en te bedanken voor het meereizen. Ik stond er vanaf daar weer alleen voor. Ook al ben ik nooit echt alleen...

De dagen daarop had ik gepland om naar Melacca en naar Putrajaya te gaan, echter, door omstandigheden is dit er niet van gekomen. Melacca is namelijk 2 uur met de bus, maar ik kwam er te laat achter dat de bussen niet reden op woensdag. Ik ben toen wat rondgegaan en heb nog even mijn best gedaan KL goed op te snuiven. De volgende dag wilde ik na het bezoeken van de Skybridge van de Petronas Towers door naar Putrajaya, maar dit is niet gelukt. Dit komt doordat er dagelijks maar 1200 mensen worden toegelaten op de brug tussen beide torens, die dient als een evacuatiebrug om mensen bij een ramp van de ene naar de andere toren te krijgen. Ik wist dat je vanaf 8.30 in de rij moest staan voor een ticket. Ik werd gelukkig nog toegelaten tot de rij, wat betekende dat ik sowieso de toren op kon. Toen ik een uur later bij de kassa stond, waren er alleen nog tickets voor 14:00 die middag. Nou, dan maar geen Putrajaya, je kunt ook niet alles zien dus dat boeide me eigenlijk ook niks. Dus dat ticket gekocht en om 14.00 uur weer teruggekomen voor een 10 minuten durende promotiefilm van Petronas (hoe geweldig ze wel niet zijn en wat ze wel niet voor MaleisiŽ betekenen, al is dat laatste misschien nog waar ook), een enorm langdradige veiligheidsprocedure en nog eens 30 minuten wachten op een groep voor me. Maar het was het wel waard, het was heel typisch op zo'n hoge brug tussen de twee beroemde torens in te staan en het uitzicht was dan wel niet adembenemend, het was zeker wel mooi. Die laatste avond in KL, zoals de stad heet voor de inwoners, ben ik teruggegaan naar de torens. Voor nog wat mooie shots van de haast zilver oplichtende gebouwen. De dag daarna zou mijn vlucht vertrekken naar Bangkok, omdat mijn vlucht terug naar huis ook vanuit daar vertrekt. Misschien was het toen dat ik doorkreeg dat ik op weg was naar de laatste bestemming na bijna 8 maanden reizen...

Groetjes!

Post your own travel photos for friends and family More Pictures & Videos

mam on

Schitterende foto's Tim. Je krijgt een mooi beeld van Kuala Lumpur.