Kuranda

Flag of Australia  , Queensland,
Wednesday, November 24, 2010

Hallo hallo,

Door het "busongeluk" kwam ik een goede 2 uur later dan gepland aan in Cairns, mijn volgende halte na Airlie Beach. Ik had ervoor gekozen om onderweg naar Cairns Townsville over te slaan. Dit omdat ik van plan was na wat tijd te hebben doorgebracht in Cairns, via Townsville de Outback in te gaan. Hierdoor had ik wel een busrit van 11 uur (+2), maar het viel allemaal best wel mee eigenlijk. Er zijn lastigere dingen…

Voor mijn eerste dag in Cairns had ik van tevoren al een activiteit gepland; 's ochtends vroeg zou ik opgepikt worden bij mijn hostel om vervolgens bij het basisstation van een van de langste kabelbanen ter wereld afgezet te worden, welke bijna 8 kilometer lang is en over het regenwoud gaat. Daarna zou ik ongeveer twee en een half uur de tijd hebben in een plaatsje genaamd Kuranda (daar waar de kabelbaan eindigt), wat bekend staat om haar markten in het regenwoud. Na te hebben rondgeslenterd in Kuranda zou mijn trein vertrekken, die me over een van de mooiste treinsporen ter wereld terug zou brengen naar Cairns. Klonk voor mij als een avontuurlijke dag.

Het basisstation van de kabelbaan, genaamd de Skyrail Rainforest Cableway, lag op 15 minuten rijden ten noorden van Cairns. De omgeving van Cairns is namelijk subtropisch tot tropisch te noemen, met veel regenwouden in de directe omgeving. Een aangename afwisseling aangezien het landschap van Sydney tot aan Airlie Beach toch niet heel drastisch was veranderd. De eerste foto’s zijn van het basisstation en de omgeving. Kabelbanen staan voor mij op een of andere manier altijd in verband met skiŽn. Voor de mensen die echter nog nooit zijn wezen skiŽn, dit is niet je normale uitzicht vanuit een kabelbaan in de bergen…

Al vrij snel was er namelijk niet meer van uitzicht te spreken. Het regenwoud, Cairns’ World Heritage Rainforest, kwam dichterbij. Ik hoorde een hoop gekrioel en getjilp uit de bossen komen en kon zelfs een grote verscheidenheid aan flora en fauna spotten, totdat ik met mijn gondeltje een deken van mist binnenging. Ik dacht “geen regenwoud zonder regen, dus wat kan het schelen”, maar het was gelukkig meer een nevelwolk dan een bui. Het gaf wel een mooie sfeer. De Duitsers hebben hier wel een mooi woord voor. Het enige, mooie Duitse woord (naast spšter), wat beter dan welk Nederlands woord dan ook een beeld kan schetsen van de situatie in die nevelwolk. Het was namelijk een beetje "unheimlich". Tijd voor een Nederlands woord dat deze situatie van onterechte spanningsopbouw beschrijft: anticlimax. Meneer Speekenbrink is vast nog trots op me…

Alle gekheid op een stokje, de toch over en door het regenwoud met de kabelbaan was wel fascinerend. Onderweg, na ongeveer 1/3 en 2/3 van de rit, was er de mogelijkheid om uit te stappen bij een tussenstation. De eerste stop was voor een boardwalk door het regenwoud. Ik heb tijdens deze wandeling een hoop erg mooie foto’s kunnen nemen van deze mysterieuze wereld. Aan het begin van de wandeling kreeg ik ook nog een paraplu overhandigd, die me nog een beetje droog moest houden. Het viel allemaal echter wel mee met de regen, het was net als in een sauna, maar dan andersom…

De tweede stop, na een toch over een enorme vallei, was voor de Barron Falls. Erg mooi, deze 260 meter hoge watervallen. Maar tijdens mijn treinrit op de terugweg kon ik pas echt zien (en vastleggen) hoe enorm de watervallen en de bijbehorende vallei echt zijn. En gedurende wet season, zeg maar midden in de zomer, bevat de waterval nog veel meer water dan op mijn foto’s, wat helemaal spectaculair moet zijn.

Uiteindelijk kwam de kabelbaan aan in Kuranda, een plaatsje wat bekend is geworden door winkeltjes in een tropische setting, waar locals hun zelfgemaakte kunst en kitsch verkochten. Dit idee is echter helemaal verloren gegaan en er zijn nu allemaal Made-in-China Aboriginal kunstwerken te koop, wat enorm afdoet aan de oorspronkelijke charme van het plaatsje. Daar was weinig meer van over om eerlijk te zijn. Kuranda is dus als ieder ander plaatsje aan de Oostkust, alleen dan in een tropische setting. Het toppunt was trouwens een Nederlander, die me in Wim Kok Engels probeerde voor $6 dollar 7 ontzettend kleine “traditional Dutch mini pancakes” (poffertjes) te verkopen. Mijn antwoord was: “Sorry, maar ik weet hoe ze smaken, pannenkoek!”.
Onvoorstelbaar, over een jaar staat een Spanjaard je midden in het regenwoud paella aan te smeren, verkoopt een Fransman je zijn beste baguette en eindig je met een Italiaanse tiramisu (al zou ik dat laatste trouwens niet erg vinden eerlijk gezegd).

Na 2Ĺ uur was het tijd om terug te gaan naar Cairns. Mijn trein, de Kuranda Scenic Railway, stond al op me te wachten. Ik was wat te vroeg, ik denk dat ik die trein echt niet wilde missen, dus ik had nog even de tijd genomen om de zoomfunctie op mijn camera te testen en een aantal bloemen op de foto te zetten...
Toen de trein uiteindelijk vertrok, was het na een hele slome start zonder enig uitzicht en een kort praatje al weer tijd om uit te stappen voor de enige stop van de trein onderweg naar Cairns; de Barron Falls. Zoals gezegd werd het me toen pas duidelijk hoe mooi die watervallen echt zijn. Moeilijk om een moment wat je wil delen via foto’s en een filmpje over te brengen…

Toen de trein na de stop bij de Barron Falls weer begon te rijden, was het al snel tijd voor enorme afgronden, bruggetjes over ravijnen en watervallen en mooie vergezichten. Indiana Jones, iemand?

Een vermoeiende dag, niet goedkoop ook, maar wel de moeite waard.

Tot de volgende keer maar weer!

Wollie on

Hier komt de sneeuw inmiddels uit de lucht vallen, brrr. Zit toch liever in een warme tropische jungle waar af en toe een stevige bui uit de lucht komt vallen. Mooie foto's Btje ;)

Gerry on

In één woord prachtig Tim, mijn complimenten, hele mooie foto's, was zeker de moeite en het geld waard!!!!!